PGE rozszerza pilotażowy projekt „e-Mobility” o kolejną lokalizację – aglomerację krakowską. 13 kwietnia został podpisany list intencyjny pomiędzy PGE Polską Grupą Energetyczną i Wojewodą Małopolskim dotyczący współpracy przy rozwijaniu infrastruktury ładowania oraz tworzenia systemu zachęcającego podmioty publiczne i prywatne do korzystania z pojazdów elektrycznych.
Projekt, w ramach którego PGE przeprowadzi w kilku polskich miastach pilotaż związany z budową infrastruktury systemu elektromobilności, wystartował pod koniec 2016 r. Najbardziej zaawansowaną fazę osiągnął w Łodzi, gdzie PGE uruchomi 6 szybkich [1], publicznych stacji ładowania oraz zaoferuje usługę instalacji i zarządzania wolnymi [2] stacjami ładowania dla klientów flotowych.
Podpisując list intencyjny przedstawiciele Grupy Kapitałowej PGE i Wojewoda Małopolski zainicjowali rozmowy w zakresie ustalenia możliwości i warunków współpracy przy projekcie „e-Mobility”, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości pozyskania lokalizacji pod stacje ładowania na terenie aglomeracji krakowskiej. Celem jest ulokowanie na tym terenie 15 szybkich stacji ładowania, jednak ich ostateczną liczbę zweryfikują prowadzone w ramach projektu analizy. Podobnie jak w Łodzi, PGE zaproponuje także partnerom dostawę i instalację ładowarek wolnych dla klientów flotowych w ustalonych wcześniej lokalizacjach. Analogiczna współpraca została zainicjowana w pierwszym kwartale 2017 r. w Rzeszowie i Lublinie.
Projekt „e-Mobility dla miast” to istotna inicjatywa o charakterze ekologicznym nie tylko dla Krakowa, ale dla całej Małopolski. Wraz z PGE zbudujemy na terenie Krakowa stacje do ładowania pojazdów elektrycznych, będziemy prowadzić rozmowy z przedstawicielami samorządów w kwestii propagowania alternatywnych źródeł energii oraz powołamy zespół odpowiedzialny za realizację zamierzeń programu. Liczę, że ten projekt przyczyni się do zwiększenia świadomości ekologicznej Małopolan, a przede wszystkim przekona społeczność do użytkowania pojazdów elektrycznych. Rozwój elektromobilności jest szczególnie istotny dla polskiego rządu – mówi Józef Pilch, Wojewoda Małopolski.
Kraków jest pierwszym miastem spoza obszaru dystrybucyjnego PGE, co oznacza, że testowane będą tu rozwiązania modelowo odmienne od tych wdrażanych w pozostałych miastach, czyli Łodzi, Lublinie i Rzeszowie. Pozwoli nam to nie tylko wypracowywać rozwiązania, które przełożyć będziemy mogli na inne lokalizacje w całej Polsce, ale także przyczyni się do redukcji zanieczyszczenia powietrza w stolicy małopolski – mówi Henryk Baranowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
W ramach programu „e-Mobility” PGE zamierza opracować system zachęt dla posiadaczy samochodów elektrycznych m.in. preferencyjne stawki dla klientów za sesje ładowania na publicznych stacjach ładowania oraz preferencyjne stawki użytkowania wolnych stacji ładowania dla klientów flotowych w pierwszym roku umowy. PGE chce także rozszerzyć ofertę o usługi dodatkowe opracowane wspólnie z producentami samochodów elektrycznych oraz z firmami leasingowymi. Potencjalnymi kontrahentami w PGE w tym projekcie są urzędy, firmy kurierskie, korporacje taksówkarskie oraz firmy z branży FMCG dostarczające swoje towary bezpośrednio do klienta.
Projekty pilotażowe zainicjowane w Krakowie, Łodzi, Rzeszowie i Lublinie pomogą nam zweryfikować wypracowany model biznesowy oraz możliwości jego replikacji w innych lokalizacjach. Testowanie projektu w kilku różnych miastach pozwoli wypracować optymalny kształt współpracy i tym samym udoskonalać ofertę dla klientów – mówi Paweł Śliwa, wiceprezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej ds. innowacji.
Program „e-Mobility” zainicjowany przez PGE wpisuje się również w cel strategiczny wyznaczony przez Ministerstwo Energii, który nakreśla perspektywę miliona samochodów elektrycznych na polskich drogach w roku 2025. Ministerstwo Energii pracuje nad tym projektem w ramach Planu Rozwoju Elektromobilności.
Elektromobilność jest dla Grupy PGE szansą na rozwój nowych obszarów biznesu i źródeł generowania przychodu, a tym samym wypełnia cele naszej strategii. Jako jeden z udziałowców spółki ElectroMobility Poland, powołanej do stworzenia warunków dla rozwoju elektromobilności w Polsce, z nadzieją oczekujemy na rozstrzygnięcie konkursu, którego celem jest wyłonienie koncepcji elektrycznego samochodu przyszłości – dodaje Henryk Baranowski.
[1] Ładowanie na prąd stały najczęściej o mocy 50 kW. Czas ładowania samochodu (do 80 proc. pojemności baterii) ok. 20-30 min
[2] Ładowanie na prąd przemienny najczęściej o mocy 3,3 kW, 11 kW, 22kW. Czas ładowania samochodu: 4 – 8 godzin
Polska Grupa Energetyczna