InfrastrukturaKolejeWszystko

Kuczewska-Łaska: Pasażerowie mogą porzucić kolej

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w I półroczu br. koleje w Polsce przewiozły 136,5 mln pasażerów, tj. o 1,7 proc. więcej niż w I półroczu ub.r. Większość przewoźników poprawiła od stycznia do czerwca br. w stosunku do tego samego okresu ub.r. wyniki przewozów pasażerów. Największe straty w tym czasie odnotowały dwie spółki: o ponad 3 mln mniej pasażerów przewiozła PKP Intercity, zaś Przewozy Regionalne – o 1,7 mln.

– W przypadku Przewozów Regionalnych część przewozów wykonywanych wcześniej przez tę spółkę przejęła Arriva, Koleje Łódzkie, Koleje Wielkopolskie, Koleje Dolnośląskie i inni przewoźnicy. Gdyby to wszystko wziąć pod uwagę wynik PR byłby lepszy – ocenia w rozmowie z naszym portalem Małgorzata Kuczewska-Łaska, b. prezes zarządu spółki Przewozy Regionalne.

Przypomina ona, że w segmencie przewozów regionalnych nastąpiło w br. przesunięcie części linii na rzecz przewoźników samorządowych. Zaczyna tu zatem działać gra konkurencyjna.

– W odniesieniu do PKP Intercity mamy do czynienia z wąską oceną jej funkcjonowania przez Grupę PKP SA, jako spółki, konkurującej jedynie na rynku kolejowym – mówi dalej Małgorzata Kuczewska-Łaska. – Tak więc zawsze mocno oburzano się na konkurencję ze strony Przewozów Regionalnych, a nie dostrzegano jej ze strony autobusów i przewoźników drogowych i lotniczych. Dlaczego zawsze uważałam, że PR powinny oferować tańsze usługi? Bo jeśli kolej jako całość nie będzie konkurencyjna wobec innych środków transportu, to pasażerowie od niej odejdą.

Według Małgorzaty Kuczewskiej-Łaski nie jest nawet w tym kontekście specjalnie ważne czy mowa jest o Przewozach Regionalnych czy o PKP Intercity. Zaś ta ostatnia spółka jest znacznie droższa od przewoźników autobusowych. I często bywa droższa nawet od przewoźników lotniczych. I to mimo sporych kwot dotowania publicznego tej spółki.

– Straty w przewozach PKP Intercity wynikają z faktu, że duża część dotychczasowych pasażerów tej spółki jest stracona dla kolei. Oni wybrali inne środki transportu – kończy b. prezes zarządu spółki Przewozy Regionalne.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X