GospodarkaMotoryzacjaOnetOpinieWykop

Łada powoli przegrywa z Chińczykiem. Jego auta przejmują motoryzację w Rosji

Samochody dealera chińskich marek samochodów pod Moskwą. Źródło: EPA/MAXIM SHIPENKOV/PAP/EPA.

Samochody dealera chińskich marek samochodów pod Moskwą. Źródło: EPA/MAXIM SHIPENKOV/PAP/EPA.

W ostatnich latach Chiny coraz mocniej zaznaczają swoją pozycję na światowym rynku motoryzacji. Po agresji na Ukrainę, wprowadzeniu sankcji zachodnich i wyjściu koncernów europejskich z Rosji, chińskie samochody zalewają tamtejszy rynek. Według analiz, w 2022 roku auta z Chin stanowiły mniej niż 10 procent rynku rosyjskiego. Dziś mają ponad 50 procent i nie zwalniają.

Z danych, przedstawianych przez międzynarodowe agencje analityczne, wynika, że chińscy producenci samochodów, tacy jak BYD, Geely czy Chery, systematycznie zwiększają swoją obecność na rynku motoryzacyjnym w Rosji.

Awans w rankingu

Dane Autostat i firmy konsultingowej PPK pokazują, że na początku 2022 roku, przed inwazją Rosji na Ukrainę, chińskie samochody stanowiły mniej niż 10 procent rosyjskiego rynku. W sierpniu 2023 roku było to już prawie 56 procent, a według prognoz, Chińczycy zamkną 2024 rok z udziałem na poziomie 58 procent.

Chiny skorzystały na luce, która powstała po wprowadzeniu sankcji zachodnich i zawieszeniu działalności w Rosji przez europejskich gigantów, takich jak Renault, BMW czy Mecedes-Benz.

Jak podaje agencja Reuters, obecnie Rosja i jej samochody stanowią dla Chin największy rynek eksportowy. Co ciekawe, to właśnie w ostatnich dwóch latach awansowała w tym rankingu z 11. na pierwsze miejsce, w 2023 roku notując import na poziomie około 10 miliardów dolarów. Dla porównania, według danych chińskiego urzędu celnego, w 2022 roku było to około 1,5 mld dolarów.

– W pierwszej połowie 2024 roku w Rosji sprzedano 417,5 tys. nowych samochodów z Chin, co stanowi 58 procent całkowitego wolumenu. Ponadto w Moskwie udział chińskich aut wyniósł 69,9 procent, w Petersburgu 74,5 procent, w obwodzie kaliningradzkim – 78,9 procent. Największy popyt obserwuje się w regionach, które dotychczas skupiały się na produktach zachodnich marek – podkreśla Anna Utkina, dyrektor działu komunikacji Avtodom w rozmowie z portalem Otomoto.

Atrakcyjna oferta i aneksja porzuconych zakładów

W ostatnich latach Chiny mocno stawiają na promocję swoich samochodów poza granicami kraju. Widać to m.in. w Polsce i zaangażowaniu BYD na europejskim rynku. W lipcu 2024 roku chiński producent podpisał porozumienie z Ayvens, jedną z największych na świecie firm oferujących leasingi elektryków. Ich współpraca ma prowadzić do „zwiększenia dostępności samochodów elektrycznych dla klientów korporacyjnych i indywidualnych w Europie”.

Chińczycy reklamują w Rosji swój sprzęt jako stosunkowo tani (z cennika chińskiej firmy wynika, że odpowiednik Tesli od BYD jest od niej tańszy o około 200 tysięcy złotych) i zaawansowany technologicznie.

Od 2022 roku, chińscy producenci nawiązują różne współprace z rosyjskimi fabrykami, co pozwala im obniżyć koszty produkcji i usprawniać logistykę na terenie Federacji Rosyjskiej. Przykładowo, w 2023 roku firma Chery otworzyła zakład montażowy w Rosji, co umożliwiło większą dostępność modeli na miejscu. W październiku 2024 roku, jak podaje Reuters, przejęła zaś trzy salony zachodnich konkurentów, w tym Volkswagena i Mercedesa.

Łada prowadzi, ale mniej wyraźnie

Z tegorocznego raportu PPK wynika, że w lutym rosyjscy klienci kupili łącznie około 104 tys. nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 85 procent rok do roku. Miesięczny ranking otwiera Łada ze sprzedażą na poziomie 29 tys. pojazdów. W przypadku rosyjskiego potentata to wzrost o ponad 33 procent.

– Dalsze miejsca zajmuje osiem firm, które stosują chińskie podzespoły, wykorzystują ich technologię bądź mają powiązania z Chinami – wynika z raportu firmy analitycznej Inovev. 10 miejsce zajęła japońska Toyota, której w lutym 2024 roku udało się sprzedać 1,6 tys. egzemplarzy (+13,6 procent).

W 2023 roku sprzedaż Łady w Rosji zmniejszyła się do około 140 tys. egzemplarzy, głównie z powodu trudności z produkcją, brakiem niektórych komponentów, w tym mikroprocesorów, oraz rosnącymi kosztami produkcji. Dla porównania, w 2022 roku sprzedała około 200 tys. egzemplarzy.

Europa, Korea i Japonia żegnają się z Rosją

Najnowsze dane Autostatu świadczą o odwrocie Europy, Korei Południowej i Japonii z rynku rosyjskiego. Przed inwazją te trzy regiony dominowały w Rosji, z udziałem na poziomie 69 procent rynku. Obecnie wynosi on 8,5 procent.

Jędrzej Stachura

Tesla ma problem z niemieckimi inspekcjami


Powiązane artykuły

Francuski rząd chce mieć kilka razy więcej stacji ładowania dla elektryków do 2030 roku 

W połowie maja przedstawiciele francuskiego rządu przedstawili plan, który ma na celu rozwój sieci do ładowania samochodów elektrycznych. Według Francuskiej...
Tankowanie LOT

Nowe paliwo, czy nowy przekręt? Linie lotnicze oburzone wymogiem UE

„Ekologiczne oszustwo” – grzmi Willie Walsh, szef największego na świecie stowarzyszenia linii lotniczych (IATA). Ma na myśli unijny wymóg stosowania...

Musk stracił na kłótni z Trumpem

Prezydent USA Donald Trump oświadczył, że nie jest zainteresowany rozmową z Elonem Muskiem, a ich spór przerodził się w publiczną...

Udostępnij:

Facebook X X X