Do końca 2018 r. na Litwie powstanie 57 nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
15 proc. łącznych środków przeznaczonych na tę inwestycję pokryją gminy, zaś 1,5 mln euro dofinansowania ma pochodzić z funduszy Unii Europejskiej. Litewski minister transportu i komunikacji, Rokas Masiulis, stwierdził, że celem rozbudowy infrastruktury ładowania jest promocja samochodów ekologicznych. Nowe stacje powstaną w Wilnie, Kownie, Kłajpedzie, Olicie, Brisztanach, Janowie, Kiejdanach, Mariampolu, Możejkach, Nerindze, Połądze, Poniewieżu, Taurogach, Telszach, Ucianie oraz Wisaginie.
W latach 2014-2017 r. wzdłuż autostrady Wilno-Kłajpeda zainstalowano 12 publicznie dostępnych, szybkich stacji ładowania EV. Pojedyncza ładowarka stanęła również przy autostradzie Wilno-Poniewież. Plany zakładają, że do końca roku w pobliżu litewskich dróg transeuropejskich zostanie uruchomionych kolejnych 14 stacji. Inwestycje w infrastrukturę mają pomóc w rozwoju elektromobilności na Litwie. Sprzedaż EV na w tym kraju utrzymuje się na bardzo niskim poziomie. W odróżnieniu od zdecydowanej większość państw członkowskich Unii Europejskiej, na Litwie w 2017 r. odnotowano spadek liczby rejestracji pojazdów elektrycznych.
Według danych ACEA, w ubiegłym roku na tamtejszym rynku zarejestrowano zaledwie 52 egz. EV, w porównaniu do 64 egz. rok wcześniej. Oznacza to spadek o 18,8 proc. r/r. Dla porównania, liczba pojazdów elektrycznych w Polsce, wzrosła w tym samym okresie o 87,7 proc. (z 569 do 1 068 egz.), a w pozostałych krajach bałtyckich, Estonii oraz Łotwie, o odpowiednio 22,9 proc. (z 35 do 43 szt.) i 40 proc. (z 40 do 56 egz.). Pierwsze oznaki odwrócenia trendu spadkowego odnotowano na Litwie w I kwartale 2018 r. W okresie od stycznia do marca liczba rejestracji EV na tamtejszym rynku zwiększyła się o 18,2 proc. r/r (z 11 do 13 egz.).
Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych