W siedzibie Agencji Rozwoju Przemysłu w Warszawie podpisano porozumienie pomiędzy Przewozami Regionalnymi, Polskim Taborem Szynowym i Fabryką Pojazdów Szynowych. Dzięki ich współpracy w ramach projektu Luxtorpeda 2.0. ma powstać ekologiczna lokomotywa hybrydowa.
Ekologiczny transport na polskich torach
– Pociągi nieekologiczne, spalinowe mogą jeździć po 30-40 proc. torów w Polsce – powiedziała podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Jadwiga Emilewicz w trakcie uroczystości podpisania porozumienia pomiędzy Przewozami Regionalnymi, Polskim Taborem Szynowym i Fabryką Pojazdów Szynowych.
-Transport zbiorowy powinien być ekologiczny. Konsorcjum postawiło sobie za cel zbudowanie pojazdu hybrydowego, który będzie mógł poruszać się zarówno po liniach zelektryfikowanych, jak i tych nie posiadających odpowiedniej infrastruktury – mówiła Emilewicz. Dodała, że „trudny, żmudny i kosztowny proces badawczo-rozwojowy” powinien zostać szybko zwieńczony sukcesem.
Konsorcjum aplikowało do programu Innotabor w Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. – Projekt dziś rozpocznie swoje działanie. Firmy będą realizować ambitne działania i mamy nadzieję, że efektem będzie wyprodukowanie pojazdu, który znajdzie miejsce na torach Europy – mówiła wiceminister. – Luxtorpeda 2.0. ma spowodować, że nastąpi rewitalizacja polskich kolei – dodała w podsumowaniu.
66 mld złotych dla polskich kolei
Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa mówił, że rozpoczęcie współpracy pomiędzy producentami i przewoźnikiem pomoże w powstaniu produktu ułatwiającego podróże. – Transport kolejowy jest elementem gospodarki, który jest bardzo ważny. W chwili podpisania tej umowy rząd przeznacza na modernizację kolei 66 miliardów złotych – mówił Bittel. – Inwestycje w kolej to ważny element działań podejmowanych przez rząd – zaznaczył.
– Trzeba powiedzieć, że występują inne inicjatywy, niedługo będziemy mieli okazję uczestniczyć w uroczystości dotyczącej lokomotywy hybrydowej. Gratuluję podjętego działania, mam nadzieję, że doprowadzicie do tego, że ten pojazd szybko stanie do testów – dodał minister.
Luxtorpeda w hybrydowej odsłonie
Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, powiedział że ARP jest przedsiębiorstwem multidyscyplinarnym. Trzy spółki z portfela ARP – Przewozy Regionalne, Polski Tabor Szynowy i spółka Cegielski – podjęły się wykonania niełatwego projektu hybrydy, która będzie jeździć po torach. – Restrukturyzacja to stawianie na nogi, ale i rozwój, coś wokół czego można budować potencjał innowacyjny firmy – mówił Chludziński. -Każdy zna wierszyk „Stoi na stacji lokomotywa” chciałoby się powiedzieć, że polska lokomotywa – zakończył wystąpienie Marcin Chludziński. – Życzę powodzenia, bo to jest trudny projekt.
– Każda ze stron listu intencyjnego wnosi do projektu swoją wiedzę i doświadczenie: Fabryka Pojazdów Szynowych jako czołowy producent taboru kolejowego, posiadający wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu i produkcji pojazdów szynowych, Polski Tabor Szynowy zamierzający realizować swoją misję jako operator taboru pasażerskiego oraz Przewozy Regionalne jako największy na rynku kolejowym podmiot świadczący usługi pasażerskich przewozów. Dla nas priorytetem jest zapewnienie rozwoju tym firmom. Dzisiejsze wydarzenie pokazuje, że nasza aktywność na tym polu przynosi bardzo dobre rezultaty – powiedział Chludziński.
Projekt zaprezentowany przez spółki z Grupy ARP ma na celu stworzenie optymalnego rozwiązania dla tzw. tras mieszanych, które wymagają zarówno pojazdów spalinowych jak i tych z napędem elektrycznym. Jest to obecnie jeden z ważniejszych problemów zarówno dla przewoźników, którzy muszą zadbać o ciągłość trasy na całej linii kolejowej, jak i dla pasażerów, zmuszonych do zmiany pojazdu, nawet na krótkich trasach. Prace nad rozwiązaniem tego problemu już wkrótce rozpoczną się w Fabryce Pojazdów Szynowych.
W ramach projektu spalinowo-trakcyjnego pojazdu szynowego o nazwie „Plus” ma powstać maszyna, zdolna zabierać na pokład 380 osób (z miejscami wydzielonymi dla osób z ograniczoną sprawnością i dla rowerzystów), rozwijać do 120 km/h w napędzie spalinowym i 240 km/h w napędzie trakcyjnym. Ma być nowoczesnym produktem, który będzie atrakcyjny dla wielu rynków europejskich.
Aktualizacja 19.09.2017 r. o godz. 14.20 (rozszerzono wypowiedź prezesa ARP)