Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpocznie nabór wniosków o dotacje w programie „Mój elektryk” dla podmiotów innych niż osoby fizyczne 22 listopada, podał Fundusz. Podmioty te będą mogły otrzymać dofinansowanie na zakup pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem. Wsparcie obejmie samochody osobowe oraz dostawcze, a także pojazdy kategorii L.
Nabór wniosków w programie „Mój Elektryk”
– Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, zarząd NFOŚiGW zwiększył budżet programu priorytetowego 'Mój elektryk’ o 200 mln zł (w sumie do 700 mln zł) z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e przez podmioty niebędące osobami fizycznymi. Wnioski o dofinansowanie zakupu 'elektryków’ można składać od 22 listopada 2021 roku do 30 września 2025 roku, o ile wcześniej nie wyczerpie się budżet – czytamy w komunikacie.
Wnioski do NFOŚiGW mogą składać przedsiębiorstwa, jednostki sektora finansów publicznych, instytuty badawcze, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie, rolnicy indywidualni oraz kościoły i inne związki wyznaniowe. Jest to kolejna faza wdrażania oferty programu priorytetowego „Mój elektryk”. Dotychczas NFOŚiGW uruchomił dotacje dla osób fizycznych na zakup aut osobowych oraz dotacje do leasingu oraz najmu długookresowego, we współpracy z Bankiem Ochrony Środowiska.
– W Polsce sektor komunikacyjny odpowiada za około 15 procent emisji gazów cieplarnianych, a także hałas i wyrzucanie do atmosfery szkodliwych związków chemicznych, przy czym największy w tym udział ma transport drogowy, dlatego konsekwentnie dążymy do obniżenia zużycia paliw emisyjnych w tym obszarze. Dotacje do zakupu pojazdów zeroemisyjnych udzielane przedsiębiorcom i instytucjom wydatnie wpłyną na upowszechnienie w naszym kraju 'zielonego’ transportu, gdyż wedle statystyk właśnie biznes i podmioty instytucjonalne są głównymi nabywcami nowych pojazdów dla swoich flot – skomentowała minister klimatu i środowiska Anna Moskwa, cytowana w komunikacie.
– Dla osobowych 'elektryków’ przewidziano dotację w wysokości 18 750 zł lub 27 000 zł, o ile deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km. W przypadku samochodów dostawczych dotacja będzie wyższa, w zależności od przebiegu rocznego – do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20 procent lub do 30 procent kosztów kwalifikowanych kupna samochodu, przy czym nie będzie obowiązywał limit cenowy – dodał wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski.
ISBnews/Aleksander Tretyn