Czy Świnoujście rzuci wyzwanie niemieckiemu portowi? Nord Stream 2 i Baltic Pipe w tle

26 kwietnia 2021, 12:45 Alert
DSC05907
Cuma z portem Mukran w tle. Fot. Agata Skrzypczyk

Nie tylko Świnoujście, lecz także niemiecki port Mukran inwestuje w pogłębienie koryta wodnego, które ma zostać pogłębione  do 14,95 metrów. Inwestycję o wysokości 30 milionów euro zrealizują zarząd portu Fährhafen Sassnitz GmbH, koncern rolniczy BayWa AG oraz firma eksportowa VIELA Export GmbH.

W polskich mediach port Mukran znany jest głównie ze swojej funkcji logistycznej obsługi budowy Nord Stream 2. Także logistyka gazociągu Baltic Pipe ma być w przyszłości koordynowana z Mukran o czym pisał Mariusz Marszałkowski.

Port Mukran jest położony na często odwiedzanej przez turystów wyspie Rugii. Dotychczas nie można tam było przeładowywać przeładowywać statków powyżej 120 000 ton maksymalnej ładowności. Po rozbudowie portu, mającej się zakończyć w do 2023 roku, będą tam mogły zawijać statki o ładowności od 120 000  ton. Głównym produktem przeładunkowym w Mukran jest zboże. Jest dostarczane koleją z terenu wschodnich Niemiec i eksportowane głównie w kierunku wschodnim.

Na portalu BW agrar można przeczytać taką oto wypowiedź: – Naszym celem jest uczynienie portu Mukran najbardziej efektywnym punktem przeładunkowym dla zbóż i pasz na Morzu Bałtyckim, zarówno w odniesieniu do produktów […] które w Niemczech, jak i do zbóż z krajów sąsiadujących, takich jak Polska czy Czechy.

Wiele wskazuje więc na to, że Mukran planuje przeładowywać w przyszłości także zboże z Polski i Czech, które przede wszystkim powinny trafiać do Świnoujścia, Gdyni czy Gdańska.

Aleksandra Fedorska

Marszałkowski: Polska odwraca się plecami do Bałtyku, chociaż bierze z niego coraz więcej