AlertBezpieczeństwoInfrastrukturaWykopŻegluga

Czy Niemcy zawarły z Chinami diabelski pakt wkupienia się w polskie terminale kontenerowe?

Port Gdynia. Fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A / port.gdynia.pl

Port Gdynia. Fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A / port.gdynia.pl

Media niemieckie dotarły do informacji o tym, jakoby Chiny oraz Niemcy planowały ekspansję w polskich terminalach kontenerowych i nie tylko.

Dyskusja polityczna wokół udziałów chińskiej firmy COSCO w nowym projekcie hamburskiego portu, który ma polegać na budowie nowego odcinka portu kontenerowego “Trellerort” trzymało w napięciu niemieckich ekspertów i komentatorów medialnych dobre parę tygodni. Kanclerz Olaf Scholz opowiadający się za inwestycjami Chińczyków w tą część infrastruktury strategicznej występował praktycznie sam, bo koalicjanci, ministerstwa federalne i nawet służby bezpieczeństwa były temu przeciwne. Strony zawarły jednak kompromis, który umożliwi Chińczykom przejęcie pakietu mniejszościowego rzędu 24,9 procent, który nie uprawnia ich do decyzji strategicznych w porcie.

Te wydarzenia namacalnie wykazały jak bardzo różnią się od siebie, szczególnie Zieloni, którzy kierują ministerstwem ds. gospodarki i SPD, która z niezrozumiałych powodów od wielu dekad wspiera inwestycje rosyjskie oraz chińskie w Niemczech. Niemieckie media dotarły do dokumentów z 2020 roku, które wskazują na to, że działania COSCO w Hamburgu to tylko początek. Są poszlaki, jak oby Chiny już wcześniej omawiały z zarządem hamburskiego portu HHLA ewentualne zaangażowanie Niemiec w struktury logistyczne w basenie Morza Śródziemnego i Bałtyku.

– Według dokumentu Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Technologii, firmy uzgodniły również w umowie akcjonariuszy, że będą szukać możliwości udziału w terminalu w Polsce. Z informacji wewnętrznych wynika, że pod uwagę mogłyby być brane porty w Gdańsku i Gdyni – podaje niemiecki dziennik telewizyjny Tagesschau.

HHLA wyjaśniła na zapytanie niemieckich mediów, że postrzega „Inicjatywę Jedwabnego Szlaku” jako instrument, który lepiej łączy Azję i Europę. -Jako europejski dostawca usług logistycznych, HHLA chce uczestniczyć w silnej europejskiej sieci, a także pomóc w jej kształtowaniu – powiedział rzecznik tej firmy.

Tagesschau/Aleksandra Fedorska

Jest poradnik jak założyć mikroinstalację OZE i produkować własną energię elektryczną


Powiązane artykuły

USA liczą rosyjskie straty, a Kreml boi się ciężarówek

Według SBU podczas ataku dronami na rosyjskie lotniska zniszczono 20 maszyn, a 41 uszkodzono. Amerykańscy urzędnicy podają jednak dwukrotnie mniejsze...

USA przekierowują zapalniki rakietowe z Ukrainy do sił na Bliskim Wschodzie

Administracja Donalda Trumpa zdecydowała o przekierowaniu partii kluczowych zapalników do rakiet, pierwotnie przeznaczonych dla Ukrainy, do amerykańskich sił powietrznych stacjonujących...

Niemiecki sąd: Nie można odsyłać migrantów do Polski. To cios w Merza

Kilka dni temu sąd w Berlinie uznał, że majowa decyzja służb niemieckich o odesłaniu trzech Somalijczyków z Niemiec do Polski...

Udostępnij:

Facebook X X X