icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Nowak: ZUE łączy spółki i wchodzi w nowe segmenty działalności

Grupa ZUE zanotowała w I kwartale 2015 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 65,4 mln zł (wobec 108,4 mln zł w tym samym okresie rok wcześniej), wynik EBITDA na poziomie 2,7 mln zł (wobec straty na poziomie 360 tys. zł w I kwartale 2014) oraz zysk netto w wysokości 18 tys. zł (wobec straty w wysokości 2,1 mln zł rok wcześniej). Grupa poprawiła na koniec I kwartału 2015 roku pozycję gotówkową, która wyniosła 53,4 mln zł wobec 27,1 mln zł w tym samym okresie 2014 roku, co stanowi wzrost o 97,2%. Na poziomie jednostkowym ZUE S.A. w I kwartale 2015 zanotowała przychody ze sprzedaży na poziomie 64,9 mln zł (wobec 107,1 mln zł w tym samym okresie rok wcześniej), wynik EBITDA na poziomie 3,5 mln zł (wobec 44 tys. zł w I kwartale 2014) oraz zysk netto w wysokości 1,1 mln zł (wobec straty w wysokości 1,5 mln zł rok wcześniej).

Obecny portfel zamówień Grupy kształtuje się na poziomie ok. 800 mln zł. Szacunkowa wartość przetargów, w których obecnie bierze udział Grupa ZUE wynosi ponad 500 mln zł.

Grupa pozytywnie ocenia długofalowe perspektywy rozwoju rynków swojej działalności, tj. rynku kolejowego, infrastruktury miejskiej oraz rynku inwestycji w infrastrukturę sieci energetycznych. Również możliwości związane z nową perspektywą finansową UE oceniane są przez Grupę jako obiecujące.

Ważnym wydarzeniem I kwartału tego roku było podpisanie umowy nabycia 70% udziałów w firmie RAILWAY gft Polska sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Umowa weszła w życie 15 kwietnia tego roku, po otrzymaniu przez Spółkę zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

RAILWAY jest podmiotem, który wszedł w prawa i obowiązki wynikające z kontraktów handlowych oraz umów, których stroną była ThyssenKrupp GfT Polska Spółka z o.o. z siedzibą w Krakowie. Dokonane przejęcie jest elementem realizacji zamierzeń strategicznych dotyczących rozwoju Grupy w obszarze działalności handlowo-produkcyjnej.

W pierwszym kwartale 2015 roku kontynuowane były również prace mające na celu połączenie biur projektowych w Grupie w jeden podmiot. W efekcie 12 maja tego roku Nadzwyczajne Walne Zgromadzenia Wspólników BIUP Sp. z o.o. oraz BPK w Poznaniu Sp. z o.o. podjęły decyzję o połączeniu tych spółek. Połączenie pozwoli na optymalizację zasobów firm, obniżenie kosztów działalności spółek projektowych a także centralizację procesów w Grupie ZUE.

WYNIKI FINANSOWE GRUPY ZUE – SZCZEGÓŁY

Wybrane dane finansowe (w tys. zł)

Wyszczególnienie 1Q 2015 1Q2014 Zmiana
Przychody netto ze sprzedaży 65 406 108 350 -39,63%
Wynik brutto na sprzedaży 3 721 2 076 79,24%
Koszty zarządu 5 053 4 732 6,78%
EBITDA 2 694 -357
EBIT 464 -2 378
Wynik netto 18 -2 119

 

Grupa ZUE zakończyła I kwartał 2015 roku przychodami na poziomie 65,4 mln zł, czyli niższymi o 39,6% od osiągniętych w tym samym okresie rok wcześniej. Spadek przychodów w pierwszym kwartale wynikał z kumulacji kontraktów kończących się, a więc będących w fazie rozliczeń i odbiorów, oraz kontraktów, które zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym miały planowane roboty o niższej wartości. Grupa odnotowała skonsolidowany zysk netto sięgający 18 tys. zł, wobec straty na poziomie 2,1 mln zł w tym samym okresie rok wcześniej.

Wynik na poziomie skonsolidowanym, niższy niż wypracowany na poziomie jednostkowym, jest efektem mniejszej liczby realizowanych kontraktów projektowych na rynku infrastruktury
w I kwartale. Grupa dostosowuje potencjał biur projektowych do sytuacji rynkowej.

Wynik brutto na sprzedaży zanotowany na działalności budowlanej sięgnął 4,3 mln zł, wobec 2,6 mln zł rok wcześniej.

Grupa zachowuje bezpieczne poziomy wskaźników zadłużenia i płynności. W I kwartale 2015 roku zostały spłacone kredyty o wartości ok. 1,3 mln zł. Wartość niewykorzystanych linii kredytowych Grupy wynosiła na koniec I kwartału ok. 105 mln zł (na poziomie skonsolidowanym). Grupa poprawiła na koniec I kwartału 2015 roku pozycję gotówkową, która wyniosła 53,4 mln zł wobec 27,1 mln zł w tym samym okresie 2014 roku, co stanowi wzrost o 97,2%.

PORTFEL ZAMÓWIEŃ

Grupa ZUE posiada portfel zamówień o wartości ponad 800 mln zł, z którego obecnie na rok bieżący przypada ok. 340 mln zł, a 460 mln zł – na lata kolejne. Grupa aktywnie poszukuje nowych zleceń.

Na dzień dzisiejszy szacunkowa wartość przetargów, w których obecnie bierze udział Grupa ZUE wynosi ponad 500 mln zł.

W I kwartale Grupa podpisała z PKP PLK S.A. umowę na rewitalizację linii kolejowej nr 137 na odcinku Katowice – Chorzów Batory w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 134, 137 i 138 na odcinku Gliwice Łabędy – Katowice – Sosnowiec Jęzor”. Wartość umowy to 42,5 mln zł netto (52,3 mln zł brutto). Termin realizacji umowy to 30 listopada tego roku.

Jednocześnie oferta Grupy została wybrana jako najkorzystniejsza w zadaniu „Modernizacja linii
nr 20 w obrębie stacji PKP Warszawa Gdańska w powiązaniu z linią E 65 i stacją metra A 17 Dworzec Gdański etap I. Zamawiającym w projekcie jest PKP PLK S.A., Grupa ZUE jest partnerem konsorcjum, wartość oferty przypadająca na Grupę to około 17,5 mln ZŁ. Termin realizacji zlecenia przewidziany jest na grudzień tego roku.

Grupa złożyła także ofertę z najniższą ceną na zadanie „Modernizacja linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów – Zielona Góra – Rzepin – Dolna Odra. Przebudowa układu torowego, peronowego
i wiaduktu w st. Zielona Góra”. Zamawiającym jest PKP PLK S.A. wartość zlecenia to 19,6 mln zł. Termin realizacji przewidziany jest na marzec 2016 roku.

ZMIANY W GRUPIE KAPITAŁOWEJ

Ważnym wydarzeniem I kwartału tego roku było podpisanie umowy nabycia 70% udziałów w firmie RAILWAY gft Polska sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Umowa weszła w życie 15 kwietnia tego roku, po otrzymaniu przez Spółkę zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

RAILWAY jest podmiotem, który wszedł w prawa i obowiązki wynikające z kontraktów handlowych oraz umów, których stroną była ThyssenKrupp GfT Polska Spółka z o.o. z siedzibą w Krakowie. Firma ta była częścią niemieckiego koncernu ThyssenKrupp AG, w ramach którego odpowiadała za sprzedaż na terenie całej Polski materiałów do budowy i remontów torowisk tramwajowych oraz kolejowych, a także za świadczenie usług i udostępnianie know-how w zakresie komunikacji szynowej oraz techniki budowlanej. Koncern ThyssenKrupp AG podjął we wrześniu 2014 roku decyzję o zamknięciu  działalności handlowej w zakresie infrastruktury szynowej na terenie Polski. Wcześniej podjął decyzję o zaprzestaniu tej działalności na terenie Niemiec.

Dokonane przejęcie pakietu większościowego udziałów RAILWAY jest elementem realizacji zamierzeń strategicznych Spółki i zapowiedzianego rozwoju Grupy ZUE w obszarze działalności handlowo-produkcyjnej.

RAILWAY, w ramach Grupy ZUE, kontynuuje działalność handlową do tej pory prowadzoną na terenie Polski przez ThyssenKrupp GfT Polska. Oferta RAILWAY obejmuje: pełny asortyment szyn kolejowych i tramwajowych, podkłady (strunobetonowe, drewniane i stalowe Y) wraz z przytwierdzeniami, systemy specjalne (w tym m.in. Rheda City, Rheda 2000), rozjazdy, części do rozjazdów, wszelkiego rodzaju akcesoria torowe, materiały służące do budowy podtorza (tłuczeń, kruszywo), maty antywibracyjne, materiały do spawania termitowego, jak również usługi w zakresie doradztwa technicznego i projektowania.

W pierwszym kwartale kontynuowane były również prace mające na celu połączenie biur projektowych działających w Grupie. W efekcie 12 maja tego roku Nadzwyczajne Walne Zgromadzenia Wspólników BIUP Sp. z o.o. oraz BPK w Poznaniu Sp. z o.o. podjęły decyzje
o połączeniu tych spółek w jeden podmiot.

Połączenie pozwoli na optymalizację zasobów firm, obniżenie kosztów działalności spółek projektowych a także centralizację procesów w Grupie ZUE. Strategia nowej spółki zakłada ekspansję zagraniczną i pozyskiwanie nowych kontraktów m.in. w Bułgarii i Chorwacji.

Pierwszy kwartał tego roku był okresem, w którym położyliśmy podwaliny pod dalszy, dynamiczny rozwój Grupy ZUE i optymalizację struktury działalności. Przede wszystkim weszliśmy w nowy segment działalności, dokonując przejęcia 70% udziałów RAILWAY, tym samym rozszerzając nasz zakres funkcjonowania o działalność produkcyjno-handlową. Dokonane przejęcie to szansa uzyskania szeregu pozytywnych efektów, m.in. w zakresie poszerzenia kompleksowości zakresu świadczonych przez nas usług w segmencie infrastruktury miejskiej i kolejowej czy synergii zakupowych. Zgodnie z zapowiedziami, zrealizowaliśmy też połączenie spółek projektowych w Grupie. Celem tego działania była optymalizacja zasobów tych firm i obniżenie ich kosztów działalności. Jestem przekonany, że decyzja ta przełoży się pozytywnie na wyniki wypracowywane przez Grupę ZUE, podobnie jak było to w przypadku połączenia ZUE SA i PRK w Krakowie SA dokonanego pod koniec 2013 roku – powiedział Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.

Jednocześnie nie zaniedbujemy bieżącej działalności operacyjnej – rozbudowaliśmy nasz portfel zamówień do ponad 800 mln zł, staramy się też o kolejne zlecenia – powiedział Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.

Źródło: ZUE

Grupa ZUE zanotowała w I kwartale 2015 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 65,4 mln zł (wobec 108,4 mln zł w tym samym okresie rok wcześniej), wynik EBITDA na poziomie 2,7 mln zł (wobec straty na poziomie 360 tys. zł w I kwartale 2014) oraz zysk netto w wysokości 18 tys. zł (wobec straty w wysokości 2,1 mln zł rok wcześniej). Grupa poprawiła na koniec I kwartału 2015 roku pozycję gotówkową, która wyniosła 53,4 mln zł wobec 27,1 mln zł w tym samym okresie 2014 roku, co stanowi wzrost o 97,2%. Na poziomie jednostkowym ZUE S.A. w I kwartale 2015 zanotowała przychody ze sprzedaży na poziomie 64,9 mln zł (wobec 107,1 mln zł w tym samym okresie rok wcześniej), wynik EBITDA na poziomie 3,5 mln zł (wobec 44 tys. zł w I kwartale 2014) oraz zysk netto w wysokości 1,1 mln zł (wobec straty w wysokości 1,5 mln zł rok wcześniej).

Obecny portfel zamówień Grupy kształtuje się na poziomie ok. 800 mln zł. Szacunkowa wartość przetargów, w których obecnie bierze udział Grupa ZUE wynosi ponad 500 mln zł.

Grupa pozytywnie ocenia długofalowe perspektywy rozwoju rynków swojej działalności, tj. rynku kolejowego, infrastruktury miejskiej oraz rynku inwestycji w infrastrukturę sieci energetycznych. Również możliwości związane z nową perspektywą finansową UE oceniane są przez Grupę jako obiecujące.

Ważnym wydarzeniem I kwartału tego roku było podpisanie umowy nabycia 70% udziałów w firmie RAILWAY gft Polska sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Umowa weszła w życie 15 kwietnia tego roku, po otrzymaniu przez Spółkę zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

RAILWAY jest podmiotem, który wszedł w prawa i obowiązki wynikające z kontraktów handlowych oraz umów, których stroną była ThyssenKrupp GfT Polska Spółka z o.o. z siedzibą w Krakowie. Dokonane przejęcie jest elementem realizacji zamierzeń strategicznych dotyczących rozwoju Grupy w obszarze działalności handlowo-produkcyjnej.

W pierwszym kwartale 2015 roku kontynuowane były również prace mające na celu połączenie biur projektowych w Grupie w jeden podmiot. W efekcie 12 maja tego roku Nadzwyczajne Walne Zgromadzenia Wspólników BIUP Sp. z o.o. oraz BPK w Poznaniu Sp. z o.o. podjęły decyzję o połączeniu tych spółek. Połączenie pozwoli na optymalizację zasobów firm, obniżenie kosztów działalności spółek projektowych a także centralizację procesów w Grupie ZUE.

WYNIKI FINANSOWE GRUPY ZUE – SZCZEGÓŁY

Wybrane dane finansowe (w tys. zł)

Wyszczególnienie 1Q 2015 1Q2014 Zmiana
Przychody netto ze sprzedaży 65 406 108 350 -39,63%
Wynik brutto na sprzedaży 3 721 2 076 79,24%
Koszty zarządu 5 053 4 732 6,78%
EBITDA 2 694 -357
EBIT 464 -2 378
Wynik netto 18 -2 119

 

Grupa ZUE zakończyła I kwartał 2015 roku przychodami na poziomie 65,4 mln zł, czyli niższymi o 39,6% od osiągniętych w tym samym okresie rok wcześniej. Spadek przychodów w pierwszym kwartale wynikał z kumulacji kontraktów kończących się, a więc będących w fazie rozliczeń i odbiorów, oraz kontraktów, które zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym miały planowane roboty o niższej wartości. Grupa odnotowała skonsolidowany zysk netto sięgający 18 tys. zł, wobec straty na poziomie 2,1 mln zł w tym samym okresie rok wcześniej.

Wynik na poziomie skonsolidowanym, niższy niż wypracowany na poziomie jednostkowym, jest efektem mniejszej liczby realizowanych kontraktów projektowych na rynku infrastruktury
w I kwartale. Grupa dostosowuje potencjał biur projektowych do sytuacji rynkowej.

Wynik brutto na sprzedaży zanotowany na działalności budowlanej sięgnął 4,3 mln zł, wobec 2,6 mln zł rok wcześniej.

Grupa zachowuje bezpieczne poziomy wskaźników zadłużenia i płynności. W I kwartale 2015 roku zostały spłacone kredyty o wartości ok. 1,3 mln zł. Wartość niewykorzystanych linii kredytowych Grupy wynosiła na koniec I kwartału ok. 105 mln zł (na poziomie skonsolidowanym). Grupa poprawiła na koniec I kwartału 2015 roku pozycję gotówkową, która wyniosła 53,4 mln zł wobec 27,1 mln zł w tym samym okresie 2014 roku, co stanowi wzrost o 97,2%.

PORTFEL ZAMÓWIEŃ

Grupa ZUE posiada portfel zamówień o wartości ponad 800 mln zł, z którego obecnie na rok bieżący przypada ok. 340 mln zł, a 460 mln zł – na lata kolejne. Grupa aktywnie poszukuje nowych zleceń.

Na dzień dzisiejszy szacunkowa wartość przetargów, w których obecnie bierze udział Grupa ZUE wynosi ponad 500 mln zł.

W I kwartale Grupa podpisała z PKP PLK S.A. umowę na rewitalizację linii kolejowej nr 137 na odcinku Katowice – Chorzów Batory w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 134, 137 i 138 na odcinku Gliwice Łabędy – Katowice – Sosnowiec Jęzor”. Wartość umowy to 42,5 mln zł netto (52,3 mln zł brutto). Termin realizacji umowy to 30 listopada tego roku.

Jednocześnie oferta Grupy została wybrana jako najkorzystniejsza w zadaniu „Modernizacja linii
nr 20 w obrębie stacji PKP Warszawa Gdańska w powiązaniu z linią E 65 i stacją metra A 17 Dworzec Gdański etap I. Zamawiającym w projekcie jest PKP PLK S.A., Grupa ZUE jest partnerem konsorcjum, wartość oferty przypadająca na Grupę to około 17,5 mln ZŁ. Termin realizacji zlecenia przewidziany jest na grudzień tego roku.

Grupa złożyła także ofertę z najniższą ceną na zadanie „Modernizacja linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów – Zielona Góra – Rzepin – Dolna Odra. Przebudowa układu torowego, peronowego
i wiaduktu w st. Zielona Góra”. Zamawiającym jest PKP PLK S.A. wartość zlecenia to 19,6 mln zł. Termin realizacji przewidziany jest na marzec 2016 roku.

ZMIANY W GRUPIE KAPITAŁOWEJ

Ważnym wydarzeniem I kwartału tego roku było podpisanie umowy nabycia 70% udziałów w firmie RAILWAY gft Polska sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Umowa weszła w życie 15 kwietnia tego roku, po otrzymaniu przez Spółkę zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

RAILWAY jest podmiotem, który wszedł w prawa i obowiązki wynikające z kontraktów handlowych oraz umów, których stroną była ThyssenKrupp GfT Polska Spółka z o.o. z siedzibą w Krakowie. Firma ta była częścią niemieckiego koncernu ThyssenKrupp AG, w ramach którego odpowiadała za sprzedaż na terenie całej Polski materiałów do budowy i remontów torowisk tramwajowych oraz kolejowych, a także za świadczenie usług i udostępnianie know-how w zakresie komunikacji szynowej oraz techniki budowlanej. Koncern ThyssenKrupp AG podjął we wrześniu 2014 roku decyzję o zamknięciu  działalności handlowej w zakresie infrastruktury szynowej na terenie Polski. Wcześniej podjął decyzję o zaprzestaniu tej działalności na terenie Niemiec.

Dokonane przejęcie pakietu większościowego udziałów RAILWAY jest elementem realizacji zamierzeń strategicznych Spółki i zapowiedzianego rozwoju Grupy ZUE w obszarze działalności handlowo-produkcyjnej.

RAILWAY, w ramach Grupy ZUE, kontynuuje działalność handlową do tej pory prowadzoną na terenie Polski przez ThyssenKrupp GfT Polska. Oferta RAILWAY obejmuje: pełny asortyment szyn kolejowych i tramwajowych, podkłady (strunobetonowe, drewniane i stalowe Y) wraz z przytwierdzeniami, systemy specjalne (w tym m.in. Rheda City, Rheda 2000), rozjazdy, części do rozjazdów, wszelkiego rodzaju akcesoria torowe, materiały służące do budowy podtorza (tłuczeń, kruszywo), maty antywibracyjne, materiały do spawania termitowego, jak również usługi w zakresie doradztwa technicznego i projektowania.

W pierwszym kwartale kontynuowane były również prace mające na celu połączenie biur projektowych działających w Grupie. W efekcie 12 maja tego roku Nadzwyczajne Walne Zgromadzenia Wspólników BIUP Sp. z o.o. oraz BPK w Poznaniu Sp. z o.o. podjęły decyzje
o połączeniu tych spółek w jeden podmiot.

Połączenie pozwoli na optymalizację zasobów firm, obniżenie kosztów działalności spółek projektowych a także centralizację procesów w Grupie ZUE. Strategia nowej spółki zakłada ekspansję zagraniczną i pozyskiwanie nowych kontraktów m.in. w Bułgarii i Chorwacji.

Pierwszy kwartał tego roku był okresem, w którym położyliśmy podwaliny pod dalszy, dynamiczny rozwój Grupy ZUE i optymalizację struktury działalności. Przede wszystkim weszliśmy w nowy segment działalności, dokonując przejęcia 70% udziałów RAILWAY, tym samym rozszerzając nasz zakres funkcjonowania o działalność produkcyjno-handlową. Dokonane przejęcie to szansa uzyskania szeregu pozytywnych efektów, m.in. w zakresie poszerzenia kompleksowości zakresu świadczonych przez nas usług w segmencie infrastruktury miejskiej i kolejowej czy synergii zakupowych. Zgodnie z zapowiedziami, zrealizowaliśmy też połączenie spółek projektowych w Grupie. Celem tego działania była optymalizacja zasobów tych firm i obniżenie ich kosztów działalności. Jestem przekonany, że decyzja ta przełoży się pozytywnie na wyniki wypracowywane przez Grupę ZUE, podobnie jak było to w przypadku połączenia ZUE SA i PRK w Krakowie SA dokonanego pod koniec 2013 roku – powiedział Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.

Jednocześnie nie zaniedbujemy bieżącej działalności operacyjnej – rozbudowaliśmy nasz portfel zamówień do ponad 800 mln zł, staramy się też o kolejne zlecenia – powiedział Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.

Źródło: ZUE

Najnowsze artykuły