PGE i Ørsted podpisały umowę o dzierżawę przyszłego terminalu T5 w Gdańsku. Na jego terenie będą magazynowane części oraz wstępnie montowane elementy turbin.
Polska Grupa Energetyczna (PGE) i Ørsted wraz Istrana podpisały umowę dzierżawy przyszłego terminalu T5 w Porcie Gdańskim. Na jego terenie będą magazynowane części oraz przeprowadzany wstępny montaż i instalacja elementów turbin do projektu Baltica 2.
Przedstawiciele polskiej i duńskiej firmy zaznaczyli, że Gdańsk ma korzystne umiejscowienie w stosunku do obszaru na którym powstanie morska farma wiatrowa. Dodatkowo rejon cechuj się dobrymi warunkami nawigacyjnymi. Prace na Batlica 2 zostały określone jako zaawansowane, inwestycja otrzymała pozwolenie na budowę od wojewody pomorskiego. PGE podkreśliło, że inwestycja zaangażuje polskich przedsiębiorców w proces zbudowania i eksploatacji.
Dzierżawa terminala rozpocznie się w czwartym kwartale 2026 roku (jak podkreśla spółka wtedy zostaną zakończone prace budowlane) i wstępnie zakończy się w 2028 roku. Obszar będący obiektem umowy obejmie 21,3 hektary, których ponad połowa to rejony o podwyższonej nośności co jest kluczowe przy realizacji projektów offshore. Projekt pozwoli na jednoczesne wykorzystanie całej długości terminalu, w którego skład wejdą dwa stanowiska załadunkowe dla statków instalacyjnych typu jack-up, nabrzeże rozładunkowe i rampa do rozładunku statków transportowych typu ro-ro.
– Umowa dzierżawy terminalu zapewnia nam przestrzeń portową niezbędną dla realizacji projektu budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, gwarantując miejsce do załadunku elementów morskich turbin wiatrowych na statki i kompleksowej obsługi statków instalacyjnych. Gdański terminal zaprojektowany został zgodnie z najnowszymi branżowymi standardami i z uwzględnieniem trendów rozwoju technologicznego w sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Dzięki temu powstanie jeden z najważniejszych oraz najnowocześniejszych tego typu obiektów na Bałtyku. Port w Gdańsku to także wielka szansa dla rozwoju krajowego łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej w basenie Morza Bałtyckiego – powiedział Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
– Nasza strategia portowa jest nakierowana na sprawne zarządzanie projektem. Przy realizacji wspólnej inwestycji PGE i Ørsted kierują się harmonogramem, którego integralną częścią są podpisane kontrakty z dostawcami komponentów oraz z wykonawcami usług instalacyjnych na morzu. Gwarancja wykonania usługi w porcie na czas jest krytycznym elementem powodzenia całego projektu, dlatego cieszymy się, że prace przygotowawcze do budowy terminalu nabrały tempa. Lokalizacja portu instalacyjnego w Gdańsku to również ważny element rozwoju polskiego łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej. Porty instalacyjne na polskim wybrzeżu będą służyć także w kolejnych fazach rozwoju offshore wind w Polsce, wykraczających poza obecną dekadę – powiedziała Agata Staniewska–Bolesta, dyrektorka zarządzająca Ørsted Offshore Polska.
PGE pracuje nad trzema projektami morskich farm wiatrowych Baltica. Baltica 1 jest wyłącznym projektem spółki, a Baltica 2 i 3 powstają przy udziale duńskiej firmy Orsted. Według planów pierwsza do użytku zostanie oddana morska farma wiatrowa Baltica 2, do końca 2027 roku, ma mieć moc 1,5 GW. Następnie w 2029 roku ma zostać oddana Baltica 3 o mocy 1 GW i Baltica 1 o mocy 0,9 GW po 2030 roku.
Baltica 2 powstaje głównie przy udziale polskich przedsiębiorców
Polska Grupa Energetyczna / Marcin Karwowski