icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Minister za zakończeniem sporu z Orlenem o tory na Litwie

– Odbudowa linii kolejowej do Renge byłaby wyrazem dobrej woli wobec naszych sąsiadów – przekonuje Rokas Miasiulis, minister transportu i komunikacji Litwy. W rozmowie z agencją BNS przekonuje, że to nie tylko zagadnienie ekonomiczne, ale i polityczne.

Rozmontowanie torów do Renge skazało litewską spółkę-córkę PKN Orlen, Orlen Lietuva, na wyższe koszty dostaw produktów ropopochodnych z rafinerii Możejki na Łotwę. Odbudowa trakcji o długości kilkunastu kilometrów rozwiązałaby problem, do czego do tej pory nie udało się przekonać Litwinów.

Masiulis przekonuje, że problem Renge stał się „symbolem agresywnego zachowania Kolei Litewskich”, a odbudowa linii byłaby „wyrazem dobrej woli”. Minister przypomniał, że w zeszłym tygodniu Koleje Litewskie, którym za złe traktowanie Orlenu grozi kara Komisji Europejskiej w wysokości 28 mln euro, zapowiedziały odwołanie. Jednocześnie jednak zapewniły, że odbudują linę do Renge. Zdaniem Masiulisa jest to wewnętrznie sprzeczne działanie, bo z jednej strony pokazuje zastrzeżenia strony litewskiej do krytyki Komisji, a z drugiej potwierdza jej zasadność.

– Nie ma ostatecznej decyzji o tym, jak mamy postępować. Firma rozważa wiele opcji, stopniowo wypracowując stanowisko. Ostatecznie musimy podjąć decyzję do 18 grudnia, czyli ostatniej możliwej daty wniesienia odwołania – powiedział Rokas Masiulis. Jego zdaniem decyzję poprzedzą konsultacje z Komisją Europejską. Komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager przyznała, że odbudowa linii do Renge to tylko jedna z opcji usunięcia naruszenia zasad rynkowych.

Jednak Masiulis sugeruje, że Litwini mogliby odbudować połączenie kolejowe niezależnie od postępowania w Komisji Europejskiej i w ten sposób pokazać dobrą wolę „partnerom z Polski i Łotwy”. Przypomniał, że Koleje Litewskie muszą odbudować relacje z Komisją po odwołaniu starego kierownictwa w atmosferze skandalu i złych doświadczeniach z przeszłości.

BNS/Wojciech Jakóbik

Zuber: Rafineria w Możejkach może być rentowna (ROZMOWA)

 

– Odbudowa linii kolejowej do Renge byłaby wyrazem dobrej woli wobec naszych sąsiadów – przekonuje Rokas Miasiulis, minister transportu i komunikacji Litwy. W rozmowie z agencją BNS przekonuje, że to nie tylko zagadnienie ekonomiczne, ale i polityczne.

Rozmontowanie torów do Renge skazało litewską spółkę-córkę PKN Orlen, Orlen Lietuva, na wyższe koszty dostaw produktów ropopochodnych z rafinerii Możejki na Łotwę. Odbudowa trakcji o długości kilkunastu kilometrów rozwiązałaby problem, do czego do tej pory nie udało się przekonać Litwinów.

Masiulis przekonuje, że problem Renge stał się „symbolem agresywnego zachowania Kolei Litewskich”, a odbudowa linii byłaby „wyrazem dobrej woli”. Minister przypomniał, że w zeszłym tygodniu Koleje Litewskie, którym za złe traktowanie Orlenu grozi kara Komisji Europejskiej w wysokości 28 mln euro, zapowiedziały odwołanie. Jednocześnie jednak zapewniły, że odbudują linę do Renge. Zdaniem Masiulisa jest to wewnętrznie sprzeczne działanie, bo z jednej strony pokazuje zastrzeżenia strony litewskiej do krytyki Komisji, a z drugiej potwierdza jej zasadność.

– Nie ma ostatecznej decyzji o tym, jak mamy postępować. Firma rozważa wiele opcji, stopniowo wypracowując stanowisko. Ostatecznie musimy podjąć decyzję do 18 grudnia, czyli ostatniej możliwej daty wniesienia odwołania – powiedział Rokas Masiulis. Jego zdaniem decyzję poprzedzą konsultacje z Komisją Europejską. Komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager przyznała, że odbudowa linii do Renge to tylko jedna z opcji usunięcia naruszenia zasad rynkowych.

Jednak Masiulis sugeruje, że Litwini mogliby odbudować połączenie kolejowe niezależnie od postępowania w Komisji Europejskiej i w ten sposób pokazać dobrą wolę „partnerom z Polski i Łotwy”. Przypomniał, że Koleje Litewskie muszą odbudować relacje z Komisją po odwołaniu starego kierownictwa w atmosferze skandalu i złych doświadczeniach z przeszłości.

BNS/Wojciech Jakóbik

Zuber: Rafineria w Możejkach może być rentowna (ROZMOWA)

 

Najnowsze artykuły