Oddany 24 lipca 2015 r. do ruchu odcinek, to ostatni z budowanej drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała-Żywiec, o łącznej długości 15,56 km.
Udostępnienie kierowcom 9,41 km odcinka, od węzła Buczkowice do Żywca, pozwoli na skrócenie dojazdu do Żywca o około 25 minut i ułatwi komunikację przyległych terenów gmin: Wilkowice (sołectwa: Bystra Śląska i Wilkowice), Buczkowic (sołectwo Rybarzowice), Łodygowic oraz miasta Żywiec. Odcinek ten będzie można teraz pokonać w już około 5 minut.
Umożliwi to również kierującym poruszanie się w pełni bezpieczną i komfortową drogą o dwóch szerokich 10-metrowych jezdniach złożonych z dwóch pasów ruchu, o szerokości 3,5 m każdy, wraz z pasem awaryjnym o szerokości 2,50 m. Bezpieczny wjazd i wyjazd na drogę ekspresową umożliwiają cztery węzły drogowe: „Wilkowice” „Buczkowice” „Łodygowice” oraz „Żywiec”.
To kolejny etap zbilżający połączenie drogą szybkiego ruchu Polski ze Słowacją, przy zapewnieniu wysokiego komfortu dalekobieżnego ruchu drogowego, dużych prędkości podróżnych oraz wysokiej przepustowości.
W ramach realizacji tego odcinka od węzła Buczkowice do Żywca wybudowano:
- 3 mosty,
- 9 wiaduktów,
- 1 estakadę,
- 2 kładki,
- 15 przepustów skrzynkowych i 22 przepustów rurowych,
- drogę zasadniczą o długości 9,36 km,
- drogi poprzeczne o długości 1,36 km,
- drogi wewnętrzne o długości 18 km,
- 105 zjazdy.
Za zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa ruchu odpowiadać będą, miedzy innymi:
- bariery stalowe o długości 33 km,
- bariery betonowe o długości 212 m,
- oznakowanie poziome o łącznej powierzchni 13 005 m2.
Przebudowano również: sieci gazowe, elektroenergetyczne, teletechniczne, wodno-kanalizacyjne.
Na potrzeby budowy tego odcinka drogi zużyto:
- 75 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej, w tym 25 tys. ton SMA (bez obiektów mostowych) na warstwę ścieralną o grubości 4 cm,
- 15 tys. ton stali,
- 137 tys. m3 betonu,
- 220 tys. ton kruszywa na podbudowę.
Odcinek został oświetlony 284 latarniami drogowymi.
Zadbano również o zapewnienie odpowiedniego klimatu akustycznego dla otoczenia drogi poprzez budowę osłon akustycznych, w tym zielonej ściany o długości 5,52 km.
Za prawidłowe odwodnienie drogi odpowiadać będzie:
- 18 km rowów,
- 9 km korytek betonowych,
- 6 km kanalizacji deszczowej,
- 260 studni,
- urządzenia ochrony wód w tym 25 separatorów, 25 osadników,
- 11 zbiorników retencyjnych.
W ramach ochrony środowiska wykonano również:
- 8 przejść dla zwierząt zintegrowanych (obiekty mostowe),
- 10 przejść dla małych zwierząt (przepusty).
Coraz dłuższa sieć TEN-T
Droga S-69 stanowi element transeuropejskich sieci transportowych i jest zlokalizowana w VI Paneuropejskim Korytarzu Transportowym, tworząc połączenie południowej granicy państwa ze Słowacją w Zwardoniu z drogą ekspresową S-1 w Bielsku-Białej. Jest także elementem projektu priorytetowego TEN-T nr 25 („Budowa autostrady Gdańsk—Brno/Bratysława—Wiedeń”).
Przedłużeniem S-69 na południe będzie słowacka autostrada D-3 Żylina—Skalite (w trakcie budowy).
Główne cele Inwestycji:
- wybudowanie drogi ekspresowej S-69 jako jednego z elementów podstawowego układu drogowego Polski i Regionu Śląskiego,
- stworzenie bezpiecznego odcinka drogi ekspresowej zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych,
- usprawnienie połączenia między Polską a Słowacją.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad