Planowane do zakupu przez Marynarkę Wojenną nowe okręty podwodne powinny jedynie zastąpić istniejące czy mają uwzględnić rzeczywiste potrzeby obronne naszego kraju?
Piechociński: Polityka klimatyczna musi być spójna z pozostałymi
Procesy europejskiej integracji i strategie UE oraz ich znaczenie dla dalszego gospodarczego rozwoju Polski to główny temat czwartego posiedzenia Komitetu Gospodarczej Myśli Strategicznej. Spotkanie z udziałem wicepremiera, ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego, sekretarza stanu w MG Jerzego Pietrewicza oraz podsekretarza stanu w MG Andrzeja Dychy odbyło się 3 stycznia 2014 r. w Ministerstwie Gospodarki.
Marcinkiewicz: Tania energia na ratunek polskim hutom
W ostatnich latach, z powodu kryzysu gospodarczego, popyt na stal z UE spadł o blisko 17%. Parlament Europejski apeluje, w przyjętej dzisiaj rezolucji, o przeznaczenie więcej funduszy na rozwój innowacyjnych technologii w sektorze oraz ogólne obniżenie kosztów produkcji, głównie poprzez zmiany polityki energetyczno-klimatycznej UE.
Szczurek: Polska musi bronić projekty strategiczne przed KE
Zdaniem prezydenta Gdyni jedynie sprzeciw Polski wobec dyktatu Komisji Europejskiej pozwoli na rozwój strategicznych projektów rozwojowych jak ucywilnienie lotniska w Gdyni-Kosakowie.
Kuźniar: Trójkąt Weimarski o polityce klimatycznej
Polska, Francja i Niemcy chcą mówić jednym głosem za reindustrializacją Europy podczas organizowanego pod koniec tygodnia z inicjatywy Kancelarii Prezydenta gospodarczego Trójkąta Weimarskiego – informuje portal reo.pl.
Piotrowska-Oliwa: Zimna wojna w EuRoPol Gazie
Choć kilka dni temu sąd wstrzymał wcześniejsze postanowienia zakazujące polskim członkom zarządu EuRoPol Gazu wykonywania działań,związanych z pełnionymi przez nich funkcjami w spółce, to sytuacja u właściciela polskiego odcinak gazociągu jamalskiego daleka jest od normalizacji – ocenia „Rzeczpospolita”.
Rosołowski: „Eksterytorialne autostrady” – nie da się czy nie chce się?
KOMENTARZ
Marcin Rosołowski
Dyrektor w agencji AM Art-Media
Zasada pacta sunt servanda jest nie tylko fundamentem demokratycznego i wolnorynkowego porządku, ale również (a raczej przede wszystkim) koronną zasadą przyzwoitości. Przedsiębiorca – i ten mały, i ten wielki – powinien mieć pewność, że z dnia na dzień specjalny dekret bądź ustawa nie pozbawi ich uczciwie nabytych praw. Wbrew pozorom nie chodzi mi tutaj o to, co dzieje się wokół OFE, ale o to, co nie dzieje się wokół polskich autostrad.
Wtorkowa „Gazeta Wyborcza” przyniosła polemikę Wojciecha Orlińskiego z artykułem Krzysztofa Króla, który wzywa, by „uwolnić autostrady”. Właściwsze byłoby chyba wezwanie do „uwolnienia kierowców”, którzy tkwią w kolejkach na manualnych punktach poborów opłat. Polemika ta przypomina jako żywo materiały z „Dziennika Telewizyjnego” końca lat osiemdziesiątych. Problem jest – tak, jak najbardziej – trzeba coś z tym zrobić – a jakże – ale nie da się. Nie da się, bo przecież są umowy z koncesjonariuszami autostrad, a przecież wywłaszczać AWSA i inne spółki mógłby jedynie krwawy PiS.
Takie myślenie jest bardzo charakterystyczne dla wielu decydentów. Kiedy przygotowywano system poboru opłat od samochodów ciężarowych, eksperci z analitykami Instytutu Jagiellońskiego na czele wskazywali na konieczność likwidacji „eksterytorialnych autostrad”. Odpowiedź zawsze była ta sama: nie da się, są wszak umowy. To przekonanie o tym, że „nie da się” było i jest na tyle silne, że nie podejmowano nawet prób negocjacji z koncesjonariuszami. A przecież można wyliczyć, czy nie warto wydać teraz iluś milionów, by w kolejnych latach więcej milionów zaoszczędzić.
Obawiam się, że argumenty redaktora Orlińskiego z rozkoszą podchwycą decydenci. I wszystko będzie tak, jak w starym żydowskim dowcipie o Jojne, który narzekał, że Pan Bóg nie dał mu ani razu wygrać na loterii. „Jojne, ty mi daj szansę, ty kup los!” – odrzekł na to Pan Bóg. Urzędnicy wolą na wszelki wypadek losu nie kupować.
4.02.2014 ALERT
ENERGETYKA
W EuRoPol Gazie daleko od normalizacji
(RZECZPOSPOLITA/CIRE)
Choć kilka dni temu sąd wstrzymał wcześniejsze postanowienia zakazujące polskim członkom zarządu EuRoPol Gazu wykonywania działań,związanych z pełnionymi przez nich funkcjami w spółce, to sytuacja u właściciela polskiego odcinak gazociągu jamalskiego daleka jest od normalizacji – ocenia „Rzeczpospolita”. Jak relacjonuje dziennik, od listopada dwóch członków zarządu zasiadających w nim z ramienia Gazpromu nie współpracuje z powołanymi do zarządu przedstawicielami PGNiG, a to w praktyce uniemożliwia podejmowanie decyzji w spółce. Według informatora „Rz” wstrzymanie przez sąd wcześniejszego postanowienia o zakazie wykonywania działań przez polskich członków zarządu EuRoPol Gazu nic w tej sprawie nie zmienia, bo w ocenie Rosjan powołanie Kazimierza Nowaka oraz Tomasza Flisa odbyło się z naruszeniem przepisów prawa i statutu spółki. Inne zdanie na ten temat ma PGNIG, którego biuro prasowe poinformowało dziennik, że Polscy członkowie zarządu EuRoPol Gazu pełnią swoje funkcje zgodnie z obowiązującymi przepisami, a potwierdzeniem tego jest wpis w rejestrze przedsiębiorców KRS. „Rzeczpospolita” przedstawia opinię byłej prezes PGNiG, Grażyny Piotrowskiej-Oliwy na temat sporu wokół EuRoPol Gazu. Zwraca ona uwagę, że w tym miesiącu kończy się obecna kadencja zarządu właściciela polskiego odcinak gazociągu jamalskiego, ale podkreśla jednocześnie, że nie oznacza to wygaśnięcia mandatu zarządu, bo ma to miejsce dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za ostatni rok obrotowy. W tej sytuacji, jak podkreśla była prezes PGNiG, stan „zimnej wojny” może potrwać w EuRoPol Gazie jeszcze długo. W jej ocenie taka sytuacja jest bardzo szkodliwa dla spółki, bo decyzje w niej mogą zapadać tylko przy udziale polskiej i rosyjskiej strony zarządu. Była szefowa PGNiG zaznacza również, że spór wokół EuRoPol Gazu jest dla nas niekorzystny jeszcze z jednego względu – negocjacji ceny gazu z Rosjanami. Według niej zgodnie z umową pomiędzy Gazpromem i PGNiG, najwcześniej rozmowy w tej sprawie mogą rozpocząć się 6 listopada, ale jeśli strona rosyjska nie będzie chciała do nich przystąpić, to pozostanie międzynarodowy arbitraż, a to oznacza, że walka o niższe ceny gazu mogą się przeciągnąć nawet o dwa lata.
Ławrow broni South Stream
(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Minister spraw zagranicznych Rosji Siergiej Ławrow ocenił w wywiadzie dla gazety Serbska Polityka, że gazociąg South Stream mający doprowadzać gaz z Rosji pod dnem Morza Czarnego na Bałkany, pozwoli na dywersyfikacje tras dostaw surowca. Sprzeciwił się także inwerwencji Komisji Europejskiej w międzyrządowe umowy w tej sprawie, której jego zdaniem nie mogą być podległe prawu unijnemu. Ławrow poinformował, że jego kraj prowadzi intensywny dialog w sprawie zwolnienia South Stream z reżimu trzeciego pakietu energetycznego. Komisja podkreśla, że umowy w sprawie tej inwestycji muszą być zgodne z trzecim pakietem lub zostać anulowane. Regulacje pakietu podważają monopol Gazpromu na zarządzanie infrastrukturą i dostęp do jej przepustowości.
Gazprom zainteresował się Tanzanią
(GŁOS ROSJI/WOJCIECH JAKÓBIK)
Rosyjski gigant gazowy sięga po nowe rynki. Uruchamia projekt terminala LNG w Tanzanii. Rozważa wejście do Indii i na rynek azjatycki. Krajem zainteresowały się także Chiny, które chcą połączyć tamtejsze zasobne złoża gazu ziemnego z portem, w celu sprowadzania go do siebie. Koszt terminala LNG, który chce postawić Gazprom może wynieść do 10 mld dolarów. Budowa ruszy dopiero po 2016 roku.
Zyski branży paliwowej w Katarze w 2013 r.
(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Dla gospodarki Kataru wciąż podstawą jest sektor paliwowo-energetyczny. Według podanych w tych dniach informacji Narodowego Banku Kataru (QNB), zyski z tego sektora stanowiły 60 proc. łącznych przychodów państwa w ciągu ostatnich pięciu lat. W 2012 roku sektor paliwowo-energetyczny przyniósł 57,8 proc. produktu krajowego brutto. Amerykańska Agencja Informacji Energetycznej (EIA) szacuje, że Katar zarobił w ub.r. netto 55 mln dolarów na eksporcie ropy naftowej i gazu ziemnego. W ub. r. Katar był czwartym na świecie producentem gazu – po Stanach Zjednoczonych, Rosji i Iranie. Od 2006 r. jest największym na świecie eksporterem skroplonego gazu ziemnego (LNG). Katar produkował w 2013 r. prawie 1,6 mln baryłek dziennie paliw płynnych.
Chile – niższe podatki to rozwój krajowego sektora ropy i gazu
(GLOBAL DATA/TERESA WÓJCIK)
Raport brytyjskiej firmy „GlobalData ocenia, że badania i eksploracja niekonwencjonalnych złóż gazu i ropy należą do najważniejszych zadań w sektorze paliwowym w Chile w najbliższych latach. Obecny system podatkowy w tym kraju raczej sprzyja kosztownym i finansowo ryzykownym inwestycjom w prace poszukiwawcze złóż niekonwencjonalnych. Raport postuluje, aby do tego systemu wprowadzić jeszcze więcej elastyczności oraz dodatkowe zachęty fiskalne ważne przy eksploatacji ropy łupkowej, gazu łupkowego oraz gazu zamkniętego (tight gas). Adrian Lara, analityk GlobalData, stwierdza, że Chile to państwo bardzo zależne od importu energii i prawdopodobne jest wprowadzenie atrakcyjnego dla inwestorów systemu podatkowego. Dzięki temu może się udać maksymalizacja wydobycia krajowych węglowodorów w kraju i znaczne zmniejszenie importu gazu oraz paliw płynnych.
30 procent OZE w miksie energetycznym chińskiej prowincji
(UPI/WOJCIECH JAKÓBIK)
Władze prowincji Sinkiang w Chinach podały, że 30 procent jej zapotrzebowania na energię elektryczną jest realizowane przez Odnawialne Źródła Energii. W ujgurskim regionie autonomicznym na terenie prowincji do sieci podłączono w zeszłym roku 1,3 mld kW ze źródeł odnawialnych. Z raportu Międzynarodowej Agencji Energii wynika, że Państwo Środka, wraz z Indiami i Brazylią to liderzy rozwoju energetyki odnawialnej na świecie.
INFRASTRUKTURA
Konsultacje branżowe w sprawie wytycznych stosowania barier ochronnych
(GDDKiA)
Bariery ochronne, to istotny element krajobrazu polskich dróg. Aby spełniały swoją funkcję ochronną, muszą być wykonane zgodnie ze sztuką i spełniać wymogi określone europejską normą PN-EN 1317. W związku z nowelizacją normy należało znowelizować również „Wytyczne stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych” opracowane w kwietniu 2010 r przez GDDKiA. Do tego zadania Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad powołał zespół, składający się z pracowników GDDKiA (Centrala i Oddziały), pracowników naukowych z Wojskowej Akademii Technicznej, Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Poznańskiej.
21 firm i konsorcjów zainteresowanych budową drogi S7 od granicy woj. świętokrzyskiego z mazowieckim do Skarżyska-Kamiennej
(GDDKiA)
Wnioski o dopuszczeniu do drugiego etapu postępowania przetargowego na budowę odcinka drogi ekspresowej S7 od granicy województwa świętokrzyskiego z mazowieckim do Skarżyska-Kamiennej złożyło 21 firm i konsorcjów. Rozpoczęcie inwestycji planowane jest w drugiej połowie br. Przetarg na budowę ponad 7-kilometrowego odcinka drogi S7 ogłoszony został w grudniu 2013. Wśród zainteresowanych budową są firmy i konsorcja m.in. z Polski, Czech, Niemiec, Austrii, Włoch, Portugali czy Hiszpanii. Po analizie wniosków GDDKiA zaprosi nie więcej niż 20 wykonawców do drugiego etapu postępowania przetargowego czyli do złożenia ofert cenowych.
Unibep podpisał umowę na rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 671
(Unibep)
UNIBEP SA podpisał umowę na roboty budowlane związane z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 671 wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi i niezbędną infrastrukturą techniczną, oraz kanałem technologicznym na odc. Tykocin – Jeżewo Stare. Zamawiającym jest Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku. W ramach robót wykonane zostanie między innymi: poszerzenie jezdni do 7 m, wzmocnienie konstrukcji nawierzchni do przenoszenia obciążenia ruchem KR4, korekta łuków poziomych i pionowych na odcinku 7km, rozbudowa skrzyżowań z drogami bocznymi, budowa chodników dla pieszych oraz ciągu pieszo – rowerowego. Wynagrodzenie wykonawcy: 15.744.366,79 zł netto.
Przebudowa dworca Bydgoszcz Główna – przetarg na wykonawcę prac
(PKP SA)
Przygotowania do gruntownej modernizacji dworca w Bydgoszczy wkroczyły w kolejną fazę. PKP SA ogłosiły przetarg na wykonawcę I etapu prac. Ogłoszenie przetargu na wykonawcę prac to kolejny, po uzyskaniu pozwolenia na budowę, etap inwestycji. Bydgoski dworzec będzie jednym z najnowocześniejszych w Polsce. Jego modernizacja będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach PO Infrastruktura i Środowisko. Całościowy koszt inwestycji wyniesie około 197 mln zł. Oprócz przebudowy budynków zaplanowano gruntowną modernizację przejścia podziemnego wraz z peronami i uporządkowanie przestrzeni wokół stacji. Przebudowany dworzec ma zostać oddany do użytku pod koniec 2015 r.
Najnowsze wyniki w przewozach pasażerskich – grudzień 2013
(UTK)
Przewozy pasażerskie ogółem. Styczeń-grudzień 2013/2012: liczba pasażerów (tys.) 270.398,02/273.904,07. Zmiana 2013/2012: -1,28%. Praca przewozowa (mln pasaż.-km) 16.797,30/17 860,31. Zmiana 2013/2012: -5,95%.
Najnowsze wyniki w przewozach towarowych – grudzień 2013
(UTK)
Przewozy towarowe ogółem. Styczeń-grudzień 2013/2012: masa (tys. t) 233.215,10/231.299,39. Zmiana 2013/2012: 0,83%. Praca przewozowa (mln tono-km) 50.870,50/49.063,58. Zmiana 2013/2012: 3,68%.
Brussels Airlines ponownie na Lotnisku Chopina
(Lotnisko Chopina)
Linie lotnicze Brussels Airlines ponownie uruchomią połączenia z Brukseli do Warszawy. Przewoźnik będzie oferował 12 rejsów tygodniowo. Połączenie wystartuje 14 września. Loty między Warszawą a Brukselą będą się odbywały po dwa razy dziennie (z wyjątkiem sobót), według następującego rozkładu: SN 2555 Bruksela – Warszawa 15:10 – 17:15 (12345-7); SN 2555 Bruksela – Warszawa 20:50 – 22:55 (12345-7); SN 2556 Warszawa – Bruksela 6:30 – 8:40 (123456-); SN 2556 Warszawa – Bruksela 17:45 – 19:55 (12345-7). Rejsy będą obsługiwane samolotami Avro RJ100. Poprzednio linie Brussels Airlines obsługiwały połączenia do Warszawy do listopada 2012 r.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak
Jakóbik: Ukraina na drodze belarusyzacji sektora energetycznego
KOMENTARZ
Wojciech Jakóbik
Redaktor naczelny BiznesAlert.pl
Ukraiński budżet musi być w fatalnym stanie, skoro oficjele ustępującego rządu idą na coraz dalsze koncesje względem Moskwy. Jeżeli Zachód nie sformułuje szybko konkretnej oferty finansowej dla Ukrainy, ten kraj sprzeda ostatnie srebra rodowe, by uniknąć zapaści spowodowanej rosyjskimi roszczeniami.
Orliński: Uwolnić autostrady – ale czyim kosztem?
– Tekst Krzysztofa Króla zawiera wyłącznie argumenty przeciwko punktom poboru opłat na polskich autostradach i za ujednoliceniem systemu, najlepiej w formie elektronicznej winiety. Brakuje w nim jednak najważniejszego: próby zastanowienia się, dlaczego tego nie zrobiono w innych dużych krajach? – pisze w polemice z komentarzem doradcy Prezydenta RP na łamach „Gazety Wyborczej” dziennikarz Wojciech Orliński.