Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA i Grupa LOTOS S.A. 20 grudnia 2013 roku podpisały umowę na sprzedaż ropy naftowej. Surowiec trafi do rafinerii LOTOSU
w Gdańsku.
Kurella: Ropa z PGNiG dla Grupy LOTOS
Kowalski: Rząd Tuska nie realizuje projektów, uniezależniających Polskę od rosyjskiego gazu
– Biorąc pod uwagę stan energetycznych projektów dywersyfikacyjnych, potrzeba około 8 lat, by Polska w pełni uniezależniła się od rosyjskich węglowodorów – twierdzi ekspert od spraw energetyki Janusz Kowalski.
W jego ocenie kluczowa dla osiągnięcia tego celu jest rozbudowa gazoportu w Świnoujściu, poza tym połączenie Polski z Danią (gazociąg Baltic Pipe) oraz budowa kolejnego gazoportu. – Dla rozbudowy infrastruktury naftowej niezbędne jest również zwiększenie pojemności magazynów ropy na polskim wybrzeżu, co pozwoliłoby nam sprowadzać różne gatunki ropy z różnych miejsc na wypadek odcięcia źródła rosyjskiego. Ponadto należałoby wybudować ok. 300-kilometrowy odcinek ropociągu łączący nas z Brodami. W ciągu ostatnich 6 lat rządów Donalda Tuska poza kontynuacją budowy gazoportu w Świnoujściu inne projekty nie były realizowane. Z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego państwa jest to czas zmarnowany – uważa Kowalski.Źródło: Niezależna.pl
Chmal: Nowy wiceminister środowiska ma przyspieszyć prace nad poszukiwaniem gazu łupkowego
Sławomir Brodziński zastąpił wczoraj na stanowisku Głównego Geologa Kraju Piotra Woźniaka. Ma to przyspieszyć prace nad poszukiwaniem i wydobyciem gazu łupkowego w Polsce. Na razie bowiem najszybciej powstawały regulacje dotyczące podziału wpływów z przyszłego wydobycia.
Czuryło: Potrzebne lepsze regulacje dla łupków
Najpierw były bardzo optymistyczne raporty. Amerykanie wręcz wskazywali, że Polska może być łupkowym eldorado i dysponuje ponad 5 bln m sześc. gazu z łupków – zaczyna swój tekst Paweł Czuryło z Rzeczpospolitej.
– Kolejne raporty, w tym Państwowego Instytutu Geologicznego, były już nieco jak zimny prysznic. Bo gazu może być „tylko” 346 mld m sześc – pisze. – Droga do stworzenia przepisów dotyczących inwestorów i poszukiwań gazu oraz roli państwa w tym zakresie to swoista droga przez mękę i niestety kolejny negatywny przykład działań na styku administracja publiczna–inwestorzy.
– Stąd może warto dać sobie spokój na przykład z Narodowym Operatorem Kopalin Energetycznych i przeciągającymi się sporami wokół jego miejsca w całym systemie. Konieczne też wydaje się uwzględnienie opinii zgłaszanych przez firmy posiadające łupkowe koncesje m.in. tych dotyczących tempa wydawania pozwoleń administracyjnych – sugeruje Czuryło.
Źródło: Rzeczpospolita
Olechnowicz: Lotos wciąż inwestuje w stacje z tańszym paliwem
Z polskiego rynku znikają tanie stacje Neste i część stacji Bliska, ale mimo to szef Lotosu wierzy w projekt Lotos Optima. Do końca roku liczba obiektów pod tym szyldem może zwiększyć się do 150, a docelowo do 200. Stacje oferujące tańsze paliwo i uzupełniające segment premium mają pomóc w osiągnięciu przez koncern 10-proc. udziału w rynku detalicznym.
Grabowski: Nowe Prawo geologiczne i górnicze wiosną
Minister Środowiska Maciej Grabowski w rozmowie z dziennikarzami radia PIN ocenił, że jeszcze wiosną mogą zakończyć się prace nad nowelą Prawa geologicznego i górniczego.
Konopka: Logistyka przesyłek pocztowych musi się opierać na zaawansowanym IT
KOMENTARZ
Janusz Konopka
Prezes Zarządu Speedmail sp. z o.o.
Dzisiejsza branża logistyczna znajduje się pod silną presją – duża liczba graczy wymusza spadek cen. Operatorzy pocztowi nie są wyjątkiem. Konkurują zarówno pomiędzy sobą, ale w pewnych kategoriach usług, jak np. paczki, muszą też stawiać czoła firmom kurierskim czy spedycyjnym.
Ale klienci oczekują nie tylko niskich cen, ale również coraz bardziej zaawansowanych usług. Przykładem może być śledzenie przesyłek, które kilka lat temu jako innowację wprowadzali kurierzy, dzisiaj jako operator pocztowy usługę tę oferujemy naszym klientom i dotyczy to także przesyłek listowych. Dzisiejsze firmy logistyczne to nie tylko flota pojazdów, ale również zaawansowane systemy IT, zasilane danymi przez zainstalowane urządzenia GPS, które 24 godziny na dobę monitorują działanie organizacji.
Na branżę negatywnie oddziałują też czynniki zewnętrzne – m.in. wysokie ceny paliw, problemy z infrastrukturą (niska jakość dróg, korki w aglomeracjach miejskich).
Dlatego w dzisiejszej logistyce nie ma miejsca na nieefektywność, czy złe decyzje menedżerskie. Procesy muszą być doprowadzane do perfekcji i proces ten musi cały czas trwać.
W przypadku operatora pocztowego jest to tym ważniejsze, że nasze usługi są tańsze w przeliczeniu na jedną przesyłkę niż np. usługi kurierskie. Mniejsza marża oznacza, że trzeba niezwykle precyzyjnie kontrolować koszty, bo ewentualne błędne decyzje szybko skutkują stratą.
Koszułap: Zacznijcie działać. OZE da się budować nawet bez wsparcia
Czy bez wsparcia finansowego państwa, sektor odnawialny może się rozwijać?
Protas: Rozwój energetyki wiatrowej zagraża krajobrazowi Warmii i Mazur
Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Jacek Protas wystosował apel do samorządowców i mediów z regionu, wskazujący na zagrożenia związane z energetyką wiatrową:
„Drodzy mieszkańcy Warmii i Mazur, przedstawiciele samorządów, organizacji pozarządowych i mediów
Szybki rozwój energetyki wiatrowej na Warmii i Mazurach stanowi zagrożenie dla unikalnego w skali europejskiej bogactwa ziemi, jezior i lasów. Jesteśmy blisko roztrwonienia dóbr natury naszego regionu z powodu niekontrolowanej i bezplanowej ekspansji tych inwestycji.
Prowadzimy obecnie 230 postępowań o wydanie decyzji środowiskowych na budowę elektrowni wiatrowych na Warmii i Mazurach. Jeśli dojdzie do ich realizacji, krajobraz regionu zmieni się po ustawieniu 1100 wiatraków. Ich gęsta sieć na wiele lat zaburzy ład przestrzenny i krajobraz najpiękniejszego zakątka Polski i bezcennej enklawy ekologicznej Europy.
Rozwijając energetykę opartą na źródłach odnawialnych, nie możemy ignorować zagrożeń i ograniczeń, wiążących się z takimi inwestycjami. Pamiętajmy, że siłownie wiatrowe mają wpływ na środowisko życia i rodzimej awifauny. Hałas szkodzi zdrowiu ludzi, pod śmigłami wiatraków masowo giną ptaki, a to zaledwie część skutków oddziaływania na otoczenie.
Apeluję, aby decyzje o lokowaniu siłowni wiatrowych na Warmii i Mazurach dyktowała troska o wspólne dobro. Muszą zatriumfować porozumienie, odpowiedzialność i rozsądek. Dążąc do rozwoju gospodarczego, nie zapominajmy o wartościach wspólnego dziedzictwa. Zrównoważony rozwój regionu jest przejawem budowania przyszłości, a nie krótkowzroczną wizją szybkich korzyści majątkowych, których długofalowe skutki doprowadzą do trwałej destrukcji poziomu życia ludzi i utraty bogactwa regionu”.
Rajca: Paliwowy pomysł SLD jest kuriozalny
– Sojusz Lewicy Demokratycznej chce, by paliwo zużywane w autobusach wykonujących publiczny transport osób było zwolnione z podatku akcyzowego, gdyż z publicznego transportu osób korzystają regularnie pasażerowie o niskich dochodach, zamieszkujących głównie obszary wiejskie i małe miejscowości. Komunikacja autobusowa jest często jedynym środkiem transportu umożliwiającym dzieciom i młodzieży z terenów wiejskich i małomiasteczkowych dotarcie do szkół, a dorosłym- zapewnienie dostępu do pracy – pisze na blogu dziennikarz i publicysta Waldemar Rajca.