icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

PB: Koniec sporu Orlenu na Litwie

Jak poinformował „Puls Biznesu”, Orlenem i litewskie koleje zawarły dziś porozumienie kończące wieloletni spór pomiędzy dwoma firmami. Oficjalne porozumienie ma być podpisane w środę.

Z informacji „PB” wynika, że w środę w Wilnie w obecności premiera Litwy Sauliusa Skvernelisa oraz prezesa Orlenu Wojciecha Jasińskiego zostanie podpisane oficjalne porozumienie, kończące spór między Orlen Lietuva, a litewskimi kolejami – Lietuvos Geležinkeliai.

Gazeta przypomina, że obie spółki toczyły spór o dziesiątki milionów euro płacone za transport paliwa z rafinerii w Możejkach od chwili, gdy Orlen przejął kontrolę nad rafinerią. Umowa między firmami obowiązuje do 2023 r. Spór osiągnął swoje apogeum w 2008 r., gdy koleje litewskie rozmontowały odcinek torów do łotewskiej miejscowości Renge, likwidując w ten sposób najkrótsze połączenie Możejek z portami na Łotwie. W praktyce Orlen Lietuva został skazany na korzystanie z usług kolei litewskich. Spór trafił do Komisji Europejskiej i nie jest elementem osiągniętego obecnie porozumienia.

Wprawdzie szczegóły porozumienia nie są jeszcze znane, ale wiadomo, że wynegocjowano nowe taryfy, które przyniosą Orlenowi kilkanaście milionów euro dodatkowego zysku. Orlen i Lietuvos Geležinkeliai mają też odstąpić od licznych spraw sądowych i postępowań arbitrażowych w litewskich sądach. Dzięki temu Orlen będzie mógł rozwiązać część rezerw utworzonych na poczet roszczeń strony litewskiej – czytamy w „Pulsie Biznesu”.

W grudniu 2014 r. Orlen Lietuva złożyła w sądzie arbitrażowym w Wilnie wniosek o wszczęcie postępowania arbitrażowego przeciw Lietuvos Geleżinkeliai, w którym domaga się przeliczenia taryf za przewozy kolejowe zgodnie z umową zawartą z litewskim podmiotem kolejowym. Również LG wszczęły postępowania sądowe, w których domagają się od Orlen Lietuva zapłaty z tytułu opłat za przewozy kolejowe.

PKN Orlen kupił w 2006 r. za 1,49 mld dol. od Jukosu 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta zarządzającej rafinerią w Możejkach, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył kolejne 30,66 proc. udziałów za ponad 852 mln dol. Po sfinalizowaniu sześć lat temu z rządem Litwy umowy kupna pozostałych 10 proc. udziałów i przeprowadzonym wykupie od drobnych inwestorów, płocki koncern ma 100 proc. akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 r. zmieniła nazwę na Orlen Lietuva.

Według danych PKN Orlen na kupno Orlen Lietuva oraz na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje płocki koncern wydał ok. 4 mld dol. Obecnie Orlen Lietuva jest największym podatnikiem na Litwie

AKTUALIZACJA: 27.06.2017 godz. 13:18

Puls Biznesu/Polska Agencja Prasowa/CIRE.PL

Jak poinformował „Puls Biznesu”, Orlenem i litewskie koleje zawarły dziś porozumienie kończące wieloletni spór pomiędzy dwoma firmami. Oficjalne porozumienie ma być podpisane w środę.

Z informacji „PB” wynika, że w środę w Wilnie w obecności premiera Litwy Sauliusa Skvernelisa oraz prezesa Orlenu Wojciecha Jasińskiego zostanie podpisane oficjalne porozumienie, kończące spór między Orlen Lietuva, a litewskimi kolejami – Lietuvos Geležinkeliai.

Gazeta przypomina, że obie spółki toczyły spór o dziesiątki milionów euro płacone za transport paliwa z rafinerii w Możejkach od chwili, gdy Orlen przejął kontrolę nad rafinerią. Umowa między firmami obowiązuje do 2023 r. Spór osiągnął swoje apogeum w 2008 r., gdy koleje litewskie rozmontowały odcinek torów do łotewskiej miejscowości Renge, likwidując w ten sposób najkrótsze połączenie Możejek z portami na Łotwie. W praktyce Orlen Lietuva został skazany na korzystanie z usług kolei litewskich. Spór trafił do Komisji Europejskiej i nie jest elementem osiągniętego obecnie porozumienia.

Wprawdzie szczegóły porozumienia nie są jeszcze znane, ale wiadomo, że wynegocjowano nowe taryfy, które przyniosą Orlenowi kilkanaście milionów euro dodatkowego zysku. Orlen i Lietuvos Geležinkeliai mają też odstąpić od licznych spraw sądowych i postępowań arbitrażowych w litewskich sądach. Dzięki temu Orlen będzie mógł rozwiązać część rezerw utworzonych na poczet roszczeń strony litewskiej – czytamy w „Pulsie Biznesu”.

W grudniu 2014 r. Orlen Lietuva złożyła w sądzie arbitrażowym w Wilnie wniosek o wszczęcie postępowania arbitrażowego przeciw Lietuvos Geleżinkeliai, w którym domaga się przeliczenia taryf za przewozy kolejowe zgodnie z umową zawartą z litewskim podmiotem kolejowym. Również LG wszczęły postępowania sądowe, w których domagają się od Orlen Lietuva zapłaty z tytułu opłat za przewozy kolejowe.

PKN Orlen kupił w 2006 r. za 1,49 mld dol. od Jukosu 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta zarządzającej rafinerią w Możejkach, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył kolejne 30,66 proc. udziałów za ponad 852 mln dol. Po sfinalizowaniu sześć lat temu z rządem Litwy umowy kupna pozostałych 10 proc. udziałów i przeprowadzonym wykupie od drobnych inwestorów, płocki koncern ma 100 proc. akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 r. zmieniła nazwę na Orlen Lietuva.

Według danych PKN Orlen na kupno Orlen Lietuva oraz na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje płocki koncern wydał ok. 4 mld dol. Obecnie Orlen Lietuva jest największym podatnikiem na Litwie

AKTUALIZACJA: 27.06.2017 godz. 13:18

Puls Biznesu/Polska Agencja Prasowa/CIRE.PL

Najnowsze artykuły