PKP Intercity sprawdza możliwość wprowadzenia rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii na bocznicy Warszawa-Grochów. Przewoźnik we współpracy z Tauronem opracowuje program modernizacyjny, który pomoże obniżyć koszt wykorzystywanej energii elektrycznej, a przy tym dodatkowo ograniczy negatywny wpływ na środowisko.
OZE na warszawskiej bocznicy
Panele fotowoltaiczne, wewnętrzne i zewnętrzne oświetlenie LED, magazyny energii czy inteligentne systemy optymalizacji zużycia i wytwarzania energii elektrycznej. To tylko część rozwiązań technologicznych, których wprowadzenie rozważa PKP Intercity. Przewoźnik we współpracy z Tauron Ekoenergia pracuje nad studium wykorzystania odnawialnych źródeł energii na warszawskiej bocznicy.
– Zielony Zwrot Taurona to nie tylko inwestycje w odnawialne źródła energii, ale również usługi, które pozwalają na lepsze zarządzanie energią. Od kilkunastu miesięcy realizujemy projekty badawcze obejmujące rozwiązania dla rodzącego się rynku energetyki rozproszonej – tłumaczy Filip Grzegorczyk, prezes zarządu Tauron Polska Energia. – Rozwiązania te obejmują technologie począwszy od dystrybucji energii, poprzez zarządzanie rozproszonymi źródłami odnawialnymi, po nowe modele biznesowe, jak chociażby rozliczenia P2P (peer to peer). Dzięki temu już dziś jesteśmy w stanie sprostać oczekiwaniu rynku w tym zakresie, co udowadnia nawiązana właśnie współpraca z PKP Intercity – dodaje prezes Taurona.
– Kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu publicznego. To możliwe dzięki wykorzystaniu przyjaznych środowisku rozwiązań, tak na etapie produkcji taboru, jak i jego eksploatacji oraz bieżącej konserwacji. Kolej postrzegamy jako transport przyszłości, a to wymaga inwestycji takich jak przewidziane w opracowywanym studium – pozwalających na nieustanne zmniejszanie śladu węglowego – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity
Inwestycyjne wyzwanie
Plan dotyczący zwiększenia wykorzystania zielonej energii przez przewoźnika to przede wszystkim chęć bycia jeszcze bardziej „eko”, lecz także wynik ekonomicznego rachunku. Z kolei korzysta coraz więcej pasażerów, przybywa uruchamianych pociągów, a to przekłada się na rosnące zużycie energii elektrycznej. Wykorzystanie OZE na bocznicach ma więc przysłużyć się środowisku, ale i zagwarantować oszczędności.
Plan w rękach specjalistów
W jak najlepszym przygotowaniu do tego wyzwania i prawidłowej ocenie potencjału zmian, jakie mogą zajść na bocznicy Warszawa-Grochów, pomagają specjaliści Taurona. Działania rozpoczęto od kompleksowej analizy sytuacji związanej z zapotrzebowaniem i zużyciem energii elektrycznej poszczególnych obiektów na terenie kompleksu kolejowego. Następnie zaproponowane zostaną rozwiązania, które umożliwią zoptymalizowanie całego procesu wytwarzania, poboru i zużycia energii.
Co więcej, analizie poddana zostanie również możliwość uzyskania dodatkowego przychodu z tytułu sprzedaży nadwyżek energii, bądź świadczenie innych usług (redukcyjnych czy regulacyjnych) na rzecz wybranych uczestników rynku energii. Analiza ta oczywiście toczyć się będzie z uwzględnieniem czynników kosztowych wspomnianych rozwiązań.
Tauron opracował rozwiązanie w postaci platformy zarządzającej rozproszonymi źródłami energii odnawialnej oraz zdolnościami regulacyjnymi. Jest to narzędzie dedykowane nie tylko wsparciu tej klasy analiz, ale i świadczeniu w przyszłości usług zarządzania i optymalizacji produkcją oraz poborem energii dla tej klasy obiektów.
Tauron
Tauron usuwa uszkodzenia linii elektroenergetycznych po huraganie