icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Podczas kolejnej rewizji KPO będzie omawiana opłata środowiskowa

Podczas kolejnej rewizji Krajowego Planu Odbudowy (KPO) zostanie omówiona kwestia tzw. opłaty środowiskowej od samochodów spalinowych – zapowiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko. Według obecnych zapisów KPO, opłata ta miałaby obowiązywać od pierwszego kwartału 2026 roku, a zwolnienie z niej, na zasadach pomocy de minimis, miałoby dotyczyć jedynie przedsiębiorców posiadających jeden samochód.

Wiceminister zaznaczył, że wcześniej opłata ta była zapisana w KPO jako opłata powszechna.

– Wyraźnie powiedzieliśmy, że nie zgadzamy się na powszechne opłaty w Krajowym Planie Odbudowy. Jeśli mamy mówić o opłatach środowiskowych od emisji, muszą one być skierowane na tych, którzy rzeczywiście bardziej zanieczyszczają środowisko w transporcie. Mowa tu przede wszystkim o korporacjach posiadających floty samochodów – powiedział Szyszko w TOK FM.

Dodał również, że Komisja Europejska wyraziła stanowisko, że na obecnym etapie negocjacji jest za wcześnie, aby określić swoje stanowisko w 100% i planują powrócić do tematu podczas kolejnej rewizji na początku przyszłego roku.

Wiceminister podkreślił, że „sprawa jest otwarta” i temat powróci przy kolejnej rewizji KPO. Obecne zapisy KPO wykluczają z opłaty środowiskowej firmy posiadające jeden samochód, co było wynikiem kompromisu z Komisją Europejską podczas negocjacji.

Szyszko zaznaczył również, że podczas obecnych negocjacji najważniejszym dla Polski było usunięcie zapisu o podatku od posiadania aut spalinowych, co udało się osiągnąć.

ISB News / Mateusz Gibała

Unia przyjęła rewizje KPO, fundusze będą przed końcem roku

Podczas kolejnej rewizji Krajowego Planu Odbudowy (KPO) zostanie omówiona kwestia tzw. opłaty środowiskowej od samochodów spalinowych – zapowiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko. Według obecnych zapisów KPO, opłata ta miałaby obowiązywać od pierwszego kwartału 2026 roku, a zwolnienie z niej, na zasadach pomocy de minimis, miałoby dotyczyć jedynie przedsiębiorców posiadających jeden samochód.

Wiceminister zaznaczył, że wcześniej opłata ta była zapisana w KPO jako opłata powszechna.

– Wyraźnie powiedzieliśmy, że nie zgadzamy się na powszechne opłaty w Krajowym Planie Odbudowy. Jeśli mamy mówić o opłatach środowiskowych od emisji, muszą one być skierowane na tych, którzy rzeczywiście bardziej zanieczyszczają środowisko w transporcie. Mowa tu przede wszystkim o korporacjach posiadających floty samochodów – powiedział Szyszko w TOK FM.

Dodał również, że Komisja Europejska wyraziła stanowisko, że na obecnym etapie negocjacji jest za wcześnie, aby określić swoje stanowisko w 100% i planują powrócić do tematu podczas kolejnej rewizji na początku przyszłego roku.

Wiceminister podkreślił, że „sprawa jest otwarta” i temat powróci przy kolejnej rewizji KPO. Obecne zapisy KPO wykluczają z opłaty środowiskowej firmy posiadające jeden samochód, co było wynikiem kompromisu z Komisją Europejską podczas negocjacji.

Szyszko zaznaczył również, że podczas obecnych negocjacji najważniejszym dla Polski było usunięcie zapisu o podatku od posiadania aut spalinowych, co udało się osiągnąć.

ISB News / Mateusz Gibała

Unia przyjęła rewizje KPO, fundusze będą przed końcem roku

Najnowsze artykuły