Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało we wtorek umowę z krajową firmą Solaris Bus & Coach SA na zakup 20 autobusów elektrycznych. Pojazdy o długości 12 i 18 metrów będą kosztowały blisko 42,8 mln zł netto. Pojawią się na ulicach w połowie 2017 r.
Jak poinformował rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk, umowa na zakup bezemisyjnych pojazdów została podpisana podczas Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TransExpo w Kielcach.
Dr Andreas Strecker, prezes zarządu Solaris Bus & Coach podkreślił, że zakup dokonany przez krakowskiego przewoźnika jest największym z dotychczas rozstrzygniętych przetargów na autobusy elektryczne w Polsce. Zapowiedział, że elektryczne Solarisy zostaną oddane do dyspozycji pasażerów z stolicy Małopolski w połowie przyszłego roku.
Krakowski przewoźnik kupił 17 autobusów 12-metrowych i trzy przegubowe o długości 18 metrów. Producent z Bolechowa dostawę autobusów 12-metrowych wycenił na 34,8 mln zł netto, a autobusów przegubowych na prawie 8 mln zł netto.
Wybrany pojazd Solaris Urbino 12 zdobył tytuł najlepszego autobusu miejskiego roku 2017 w prestiżowym konkursie na najlepszy autobus miejski „Bus of The Year”, którego organizatorem jest Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych (Association of Commercial Vehicle Editors).
Nowe autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, monitoring i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Baterie autobusów będą ładowane z sieci trakcyjnej przez zamontowany na dachu pantograf, a podczas przebywania w zajezdni przez wtyczkę.
Zakup realizowany jest w ramach dużego programu inwestycyjnego dotyczącego zakupu 107 ekologicznych autobusów. Inwestycja o wartości ponad 167,4 mln zł uzyskała dofinansowanie z funduszy unijnych – ponad 115,7 mln zł będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
W puli tej znajduje się 60 autobusów spalinowych o długości 12 metrów wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus&Coach oraz 12 pojazdów hybrydowych tego samego producenta, a także 15 krótkich autobusów, które dostarczy Autosan.
Prezes krakowskiego MPK Rafał Świerczyński poinformował, że w historii firmy nie było jeszcze tak dużych zakupów autobusów. „W 2016 i 2017 roku z myślą o mieszkańcach Krakowa zamówimy prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. To przybliża nas do chwili, w której w centrum miasta będą kursować wyłącznie pojazdy spełniające najwyższe normy ochrony środowiska” – zaznaczył.
Jak przypomniano, Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym została uruchomiona linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Od końca kwietnia 2014 r. jeżdżą one na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Obecnie na tej linii kursują cztery nowe pojazdy marki Solaris napędzane energią elektryczną o długości prawie 9 metrów.
Polska Agencja Prasowa