AlertEnergetykaOZEWykop

Polskie farmy wiatrowe mają powstawać na czas, ale nie wiadomo ile w polskich portach

Morskie farmy wiatrowe. Fot. Wikimedia Commons

Morskie farmy wiatrowe. Fot. Wikimedia Commons

Polska nie obawia się opóźnienia projektów offshore przez brak portów instalacyjnych. – Do tej pory do Ministerstwa Klimatu i Środowiska nie dotarły od inwestorów informacje o ewentualnym zagrożeniu dla realizacji projektów morskich farm wiatrowych z uwagi na obecny brak terminali instalacyjnych w Polsce – zapewnia resort klimatu. Ministerstwo infrastruktury wskazuje na kluczową rolę deweloperów.

Podział ról offshore w Polsce

– Ministerstwo Klimatu i Środowiska odpowiada za zapewnienie właściwego otoczenia regulacyjnego wspierającego rozwój nowej gałęzi gospodarki, jaką jest morska energetyka wiatrowa – zastrzega ministerstwo w odpowiedzi na pytania BiznesAlert.pl. – Nadzór nad funkcjonowaniem i rozwojem polskich portów morskich sprawuje minister właściwy ds. gospodarki morskiej – Minister Infrastruktury. Organ ten również odpowiada za realizację wpisanej do Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w komponencie B Zielona energia i zmniejszenie energochłonności inwestycji pn. Budowa infrastruktury terminalowej offshore. Inwestycja ta składać się będzie z dwóch projektów. Pierwszy obejmuje budowę głębokowodnego terminala instalacyjnego, drugi obejmuje dwa terminale serwisowe dla morskich farm wiatrowych.

– Ministerstwo Infrastruktury aktywnie uczestniczy w projekcie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce – deklaruje resort. – Odpowiednio przygotowane polskie porty morskie powinny być tzw. portami pierwszego wyboru do obsługi instalacyjnej i serwisowej MFW, jakie planowane są w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Bałtyku. W wyniku działań wielu interesariuszy, w tym branżowych, którzy są kluczowi dla powodzenia całego projektu polskiego offshore wind, zapewnione zostanie wymagane zaplecze portowe w Polsce. Dzięki niemu możliwa będzie kompleksowa obsługa MFW zarówno na etapie ich budowy, jak i późniejszej eksploatacji – czytamy dalej.

Polski offshore potrzebuje zaplecza portowego

Środki z Krajowego Planu Odbudowy, które pomogłyby realizować budowę portu instalacyjnego nadal nie płyną do Polski przez spór o reformę sądownictwa. Tymczasem rozwój polskich farm wiatrowych na morzu wymaga odpowiedniego zaplecza.

– Warunkiem zapewnienia skutecznego rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, w tym osiągnięcia celów Polityki energetycznej Polski do 2040 roku, jest stworzenie odpowiedniego zaplecza portowego do obsługi morskich farm wiatrowych (MFW) – przekonuje ministerstwo infrastruktury w odpowiedzi na pytania BiznesAlert.pl. – Poprzez szerokie włączenie polskich portów morskich w projekt polskiego offshore wind uda się zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne państwa, a także zapewnić sprawny i skuteczny rozwój nowego sektora gospodarki z możliwie największym udziałem podmiotów krajowego łańcucha dostaw (tzw. local content), na czym skorzysta cały polska gospodarka.

– Odpowiednie zaplecze portowe jest jednym z podstawowych elementów budowy, eksploatacji i likwidacji morskich farm wiatrowych, a także zapewnienia bezpieczeństwa tym inwestycjom. Ponadto ograniczenie odległości terminali od miejsca realizacji inwestycji morskich farm wiatrowych jest jednym z kluczowych aspektów obniżających koszty, a także decyduje o zapewnieniu terminowości realizacji inwestycji – potwierdza ministerstwo klimatu.

Wszystkie porty polskiego offshore

– Obsługa sektora offshore wind w Polsce będzie dokonywana w oparciu o potencjał kilku lokalizacji, zgodnie z decyzjami biznesowymi deweloperów MFW. Według aktualnych założeń, porty instalacyjne powstaną w Gdańsku i Świnoujściu, zaś serwisowe – w mniejszych lokalnych i regionalnych ośrodkach, jak np. Łeba czy Ustka. Nie można wykluczyć innych lokalizacji, ponieważ interesariusze mogą przygotować dodatkową infrastrukturę do obsługi MFW – twierdzi ministerstwo odpowiedzialne za infrastrukturę.

– Projekty inwestycyjne z zakresu przygotowania odpowiedniego zaplecza portowego offshore wind realizowane są przy aktywnym udziale m.in. deweloperów MFW. Ich rola w tego typu procesach jest kluczowa. To deweloperzy offshore wind są bowiem odbiorcami usług oferowanych w terminalach instalacyjnych czy serwisowych, stąd ich zaangażowanie, w tym kapitałowe, w poszczególne inwestycje w polskich portach morskich – tłumaczy resort infrastruktury. – Oprócz nich istotni są także operatorzy terminalowi, zarządy portów oraz administracja morska, którzy, w zależności od danego przedsięwzięcia, podejmują działania w zakresie swojej właściwości. Z posiadanych przez Ministerstwo Infrastruktury informacji wynika, że działania inwestycyjne w portach są ściśle skorelowane z harmonogramami budowy i serwisu MFW.

– W przypadku każdego z projektów, który dotyczy wspomnianych lokalizacji, czyli Gdańska, Świnoujścia, Łeby i Ustki, można wskazać podejmowane działania, które docelowo stworzą odpowiednie zaplecze do obsługi sektora offshore wind. Dominują działania przygotowawcze związane z projektowaniem infrastruktury w portach oraz potrzebnych obiektów do instalacji czy serwisu morskich turbin wiatrowych, pozyskiwaniem stosownych pozwoleń i decyzji administracyjnych, jak również docelowym montażem finansowym, uzgadnianiem warunków współpracy itp. – czytamy w odpowiedzi resortu infrastruktury. – W ramach projektu polskiego offshore wind mowa o uruchomieniu inwestycji wartych znacznie ponad 100 mld zł, dzięki czemu uda się wygenerować wiele miejsc pracy. Z dostępnych opracowań wynika, że może to być nawet ponad 100 tys. miejsc pracy.

– Do tej pory do Ministerstwa Klimatu i Środowiska nie dotarły od inwestorów informacje o ewentualnym zagrożeniu dla realizacji projektów morskich farm wiatrowych z uwagi na obecny brak terminali instalacyjnych w Polsce – zapewnia resort klimatu. – Realizowany przez Orlen we współpracy z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście projekt polegający na przygotowaniu terminala instalacyjnego morskiej energetyki wiatrowej w Porcie Świnoujście, a także planowana przez PGE Polska Grupa Energetyczna oraz Baltic Hub Container Terminal inwestycja polegająca na budowie terminala instalacyjnego w Porcie Gdańsk, zagwarantują terminowe wykonanie harmonogramów przedsięwzięć przez deweloperów – dodaje.

Polacy nie są jednak zainteresowani współpracą międzynarodową w tej chwili, na przykład budową wyspy energetycznej na Bornholmie we współpracy z Duńczykami i Niemcami. – Na tym etapie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej Polska skupia się na własnych projektach krajowych. W połączeniu z inwestycjami związanymi z budową elektrowni jądrowej oraz wyprowadzeniu z niej mocy, realizacja projektów w polskim obszarze Morza Bałtyckiego pozwoli wzmocnić sieci na północy kraju i zapewni, że energia elektryczna wytworzona w tym obszarze będzie mogła być sprawnie przesyłana na południe – podsumowuje resort klimatu.

Świnoujście na początek

Pierwszy, polski port instalacyjny ma powstać na potrzeby PKN Orlen. Spółka Orlen Neptun chciałaby tam uruchomić pierwszy obiekt tego typu w Polsce, który docelowo razem z tym planowanym w Gdańsku ma zapewnić kompleksową obsługę wszystkich projektów wiatrowych. Nie obędzie się bez pomocy z zagranicy. Orlen ma wsparcie kanadyjskiego Northland Power, PGE – duńskiego Orsted, a Polenergia – norweskiego Equinora. Dopiero rozbudowa własnych łańcuchów dostaw w Polsce pozwoli im na samodzielność, a podstawą mają być właśnie porty instalacyjne.

Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Duńska lekcja dla polskiego portu instalacyjnego offshore


Powiązane artykuły

Pomorze napędza transformację energetyczną

30 maja przedstawiciele Polskiej Spółki Gazownictwa wzięli udział w konferencji „Czysta energia dla klimatu”, która odbyła się na Politechnice Koszalińskiej....
ropa wydobycie ropy

USA chce znieść ograniczenia wydobycie ropy w Alasce

Administracja prezydenta USA Donalda Trumpa zaproponowała 2 czerwca 2025 roku zniesienie ograniczeń wprowadzonych przez Joe Bidena na wydobycie ropy i...
Wydobycie ropy. Fot. Pxhere.com

Globalni rafinerzy odnotowują krótkoterminowy wzrost marż

Rafinerie na całym świecie notują niespodziewane zyski dzięki wysokim marżom w maju 2025 roku, napędzanym zamknięciami zakładów w Europie i...

Udostępnij:

Facebook X X X