Firma Columbus ujawniła swoje plany na najbliższe lata. Sednem ich długoterminowej strategii jest rozszerzenie swoich usług na kraje Europy Środkowo-Wschodniej. W najbliższym czasie planują zaś rozszerzenie świadczonych usług.
Columbus, firma skupiająca się na dostarczaniu energii z farm fotowoltaicznych, opublikowała swoją strategię na lata 2023-2028. W pierwszej części stawia na realizację celów krótkoterminowych tzw. quick-wins, zaliczają się do nich między innymi stabilizacja i sprzedaż usług dla gospodarstw domowych i firm w Polsce, ekspansja na Słowenię oraz Chorwację, komercjalizacja produktów Columbus Technologies, budowa i sprzedaż farm fotowoltaicznych oraz wdrożenie sprzedaży online.
Columbus opiera swoją działalność na trzech filarach. Pierwszy z nich zostanie rozszerzony o wspomniany kanał sprzedaży online oraz usługi Reseller, czyli serwisowanie i hurtową sprzedaż urządzeń OZE. Drugi filar, Columbuss Assets, zakłada rozwój projektów farm fotowoltaicznych w Polsce i za granicą oraz budowę wielkoskalowych magazynów energii. Ostatni, Columbus Technologies, skupia się na komercjalizacji produktów technologicznych jak PowerHousem Hems czy Regulator Napięcia. Columbus planuje zacieśnić współpracę z Saule Technologies, jak deklaruje prezes spółki Dawid Zieliński.
Istotną rolę w strategii Columbus zawierają wielkoskalowe magazyny energii.
– Obecnie posiadamy projekty na 724 MW magazynów energii, z których 398 MW ma wydane warunki przyłączenia, a jeden projekt, na 133 MW ,jest po wygranej aukcji na rynku mocy. Zakładamy dalszy rozwój portfela inwestycyjnego wielkoskalowych magazynów energii, które są kluczowe dla przyszłościowego systemu energetycznego – twierdzi Dawid Zieliński prezes Columbus.
Jeżeli chodzi o długoterminowe cele strategiczne to spółka stawia na ekspansję zagraniczną. Planuje dostarczać usługi montażu, sprzedaży i opieki posprzedażowej dla fotowoltaiki, pomp ciepła, magazynów energii oraz stacji ładowania pojazdów elektrycznych dla Europy Środkowo-Wschodniej. Według strategii do końca 2028 roku usługi mają być świadczone w Czechach, Słowacji, Słowenii i Chorwacji. Firma rozważa też wejście na rynek Ukraiński ale z racji na trwającą inwazję nie jest w stanie zaplanować konkretnych działań.
– W pięcioletniej perspektywie rozwoju i realizacji strategii biznesowej stawiamy przed sobą cele, które na stałe umocnią naszą pozycję w regionie CEE. Jednym z nich jest zbudowanie unikatowego know-how w zakresie projektowania, budowy i obsługi wielkoskalowych magazynów energii. Innym celem, którego realizacja marzy mi się od kilku lat, i z powodu którego inwestuję środki w rozwój Działu R&D, jest wdrożenie technologii dla wirtualnego prosumenta, a tym samym otwarcie dostępności do ekosystemu Columbus dla klientów mieszkających w zabudowie wielorodzinnej – mówi Dawid Zieliński.
Columbus / Marcin Karwowski