Podniesienie z 30 do 100 proc. tzw. obliga giełdowego, czyli obowiązku sprzedaży całości wytwarzanej energii elektrycznej poprzez giełdy – zakłada m.in. nowelizacja prawa energetycznego i niektórych innych ustaw, którą we wtorek ma zająć się rząd.
Podniesienie z 30 do 100 proc. tzw. obliga giełdowego, czyli obowiązku sprzedaży całości wytwarzanej energii elektrycznej poprzez giełdy, zapowiedział w sierpniu minister energii w reakcji na rosnące ceny rynkowe. Szef resortu energii Krzysztof Tchórzewski argumentował, że chce wyeliminować z handlu energią transakcje pozaparkietowe i zwiększyć w ten sposób przejrzystość rynku. Z kolei szefowa resortu Technologii i Przedsiębiorczości Jadwiga Emilewicz przekonywała, wprowadzenie 100-procentowego obliga giełdowego „będzie miało istotny skutek cenowy, jeżeli chodzi o energię elektryczną”.
Od początku 2018 roku obligo giełdowe, które oznacza obowiązkową sprzedaż energii za pośrednictwem giełdy, wynosi 30 proc. W 2017 roku obowiązywało obligo giełdowe na poziomie 15 proc. wyprodukowanej energii.
W projekcie nowelizacji prawa energetycznego autorstwa Ministerstwa Energii zapisano też rozwiązania dotyczące sprzedaży rezerwowej, czyli sprzedaży gazu lub prądu odbiorcom końcowym przez sprzedawcę tzw. rezerwowego w przypadku, gdy dotychczasowy zaprzestał ich sprzedaży.
„Mimo że obecnie istnieje już instytucja sprzedawcy z urzędu, nie jest jasne, w jakim trybie zawierana jest umowa z tym sprzedawcą w sytuacji, gdy dochodzi do zaprzestania sprzedaży paliw gazowych lub energii elektrycznej przez dotychczasowego sprzedawcę, a odbiorca końcowy w gospodarstwie domowym nie jest tego świadomy lub nie podejmuje odpowiednich działań w celu zapewnienia ciągłości zasilania. Mając więc na uwadze doniosłość tego problemu, zasadnym jest łączne, kompleksowe uregulowanie tego zagadnienia dla obu nośników energii” – napisano w ocenie skutków regulacji.
Projekt zakłada też wdrożenie do polskiego porządku prawnego przyjmowanych w Unii Europejskiej tzw. Kodeksów Sieci i Wytycznych, które mają posłużyć budowie wspólnego, jednolitego rynku energii elektrycznej.
Zmiany – jak oceniają autorzy projektu – są niezbędne ze względu na konieczność zapewnienia spójności funkcjonowania krajowego systemu elektroenergetycznego (KSE), zapewnienia braku możliwości ustanowienia zróżnicowanych wymogów ogólnego stosowania dla przyłączanych urządzeń, instalacji lub sieci w różnych częściach KSE, umożliwiają terminowe wypełnienia zobowiązań nałożonych przez Kodeksy Sieci na państwa członkowskie i poszczególnych uczestników rynku, a także efektywne funkcjonalnie i kosztowo wdrożenie przepisów Kodeksów Sieci do krajowego porządku prawnego
Kolejna z proponowanych zmian – w tym przypadku w ustawie o gospodarce nieruchomościami ma z kolei poprawić jakość usług dystrybucji energii elektrycznej. „Projektowany stan prawny zakłada nadanie decyzji starosty ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości rygoru natychmiastowej wykonalności, co pozwoli na dokonywanie niezbędnych prac remontowych, konserwacyjnych czy usuwanie awarii, a jednostka nadal będzie mogła skorzystać z przysługujących jej instytucji prawa administracyjnego, łącznie z możliwością wstrzymania wykonalności decyzji” – napisano w Ocenie Skutków Regulacji.
Polska Agencja Prasowa