icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Sonik: Dobra wiadomość dla polskiego transportu

KOMENTARZ

Bogusław Sonik

Posel do Parlamentu Europejskiego (EPL i PO)

Dobra wiadomość dla naszego kraju. Komisja Europejska wybrała 9 korytarzy, które według niej są kluczowe dla rozwoju europejskiego transportu i przeznaczyła na nie 26 miliardów euro z unijnego budżetu do 2020 roku. Prawdopodobnie  przez Polskę będą przebiegały dwa z nich. Oznacza to co najmniej 4,5 miliarda euro dla Polski na europejskie połączenia kolejowe, drogowe i rozbudowę portów.

Korytarze transportowe mają  połączyć Wschód z Zachodem. Do tej pory kraje członkowskie skupiały się na własnych projektach narodowych, a nie transgranicznych, czyli tych, które łączyły ich z sąsiadami.

Mimo, że dla Polski zarezerwowano jak na razie prawie 4,5 miliarda euro,  możemy liczyć na więcej. Chodzi o dofinansowanie projektów z unijnego budżetu, nawet do 85 procent, w ramach korytarzy: Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Północne-Bałtyk. Wśród nich jest budowa nowych połączeń, albo modernizacji już istniejących. Bruksela wskazała między innymi na połączenia kolejowe z Warszawy do Berlina i do Tallina, także na graniczne odcinki drogi Via Baltica.

Fundusze mogą być też przeznaczone na połączenia kolejowe z Gdyni i z Warszawy do Katowic, z Wrocławia do Poznania, Szczecina i Świnoujścia, z Katowic do Wiednia, czy na połączenie drogowe między Bielsko-Białą a Żyliną. Pierwszy przetarg na projekty ma być ogłoszony wiosną.

KOMENTARZ

Bogusław Sonik

Posel do Parlamentu Europejskiego (EPL i PO)

Dobra wiadomość dla naszego kraju. Komisja Europejska wybrała 9 korytarzy, które według niej są kluczowe dla rozwoju europejskiego transportu i przeznaczyła na nie 26 miliardów euro z unijnego budżetu do 2020 roku. Prawdopodobnie  przez Polskę będą przebiegały dwa z nich. Oznacza to co najmniej 4,5 miliarda euro dla Polski na europejskie połączenia kolejowe, drogowe i rozbudowę portów.

Korytarze transportowe mają  połączyć Wschód z Zachodem. Do tej pory kraje członkowskie skupiały się na własnych projektach narodowych, a nie transgranicznych, czyli tych, które łączyły ich z sąsiadami.

Mimo, że dla Polski zarezerwowano jak na razie prawie 4,5 miliarda euro,  możemy liczyć na więcej. Chodzi o dofinansowanie projektów z unijnego budżetu, nawet do 85 procent, w ramach korytarzy: Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Północne-Bałtyk. Wśród nich jest budowa nowych połączeń, albo modernizacji już istniejących. Bruksela wskazała między innymi na połączenia kolejowe z Warszawy do Berlina i do Tallina, także na graniczne odcinki drogi Via Baltica.

Fundusze mogą być też przeznaczone na połączenia kolejowe z Gdyni i z Warszawy do Katowic, z Wrocławia do Poznania, Szczecina i Świnoujścia, z Katowic do Wiednia, czy na połączenie drogowe między Bielsko-Białą a Żyliną. Pierwszy przetarg na projekty ma być ogłoszony wiosną.

Najnowsze artykuły