icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Statoil: Polska i region to interesujące rynki (ROZMOWA)

ROZMOWA

Podstawowe pytanie odnośnie rentowności połączenia gazowego z Norwegii, przez Danię do Polski dotyczy tego, czy Polakom uda się ściągnąć gaz gwarantujący rentowność inwestycji. Zdaniem przedstawiciela Statoila, z którym rozmawiał BiznesAlert.pl, nasza część świata jest atrakcyjnym rynkiem.

BiznesAlert.pl: Jakie znaczenie dla planów inwestycyjnych Statoila na Morzu Północnym miała deklaracja Komisji Europejskiej o długofalowym zapotrzebowaniu na gaz w Europie, który ma być paliwem napędzającym przejście energetyki ku niższej emisyjności?

Elin Isaksen, rzecznik prasowy Statoil: Pakiet Bezpieczeństwa Gazowego (tzw. pakiet zimowy) potwierdza, że gaz będzie ważnym elementem miksu energetycznego Unii Europejskiej w przyszłości. Roczne zapotrzebowanie 28 krajów UE ma wynosić w 2030 roku między 380 a 450 mld m3. W 2015 roku było to około 420 mld m3. Widzimy także, że zimowy pakiet wskazuje potencjał na zwiększenie udziału gazu w sektorze wytwarzania energii, czyli tam, gdzie gaz spotkał się z najsilniejszą konkurencją ze strony węgla.

Jakie są perspektywy zwiększenia udziału rynkowego Statoila w Europie Środkowo-Wschodniej?

Statoil nie ma polityki udziałów rynkowych. Nasza strategia zakłada sprzedaż gazu na rynkach tam, gdzie możemy uzyskać najbardziej atrakcyjne ceny. Europa Środkowo-Wschodnia to interesujące rynki i połączenie ich z infrastrukturą gazową w Europie Północno-Zachodniej powinno być priorytetem w celu zwiększenia płynności i dywersyfikacji dostaw.

Czy wspólne zakupy gazu to mechanizm, który może pozwolić na pozyskanie większego klienta na dostawy?

Gaz ziemny stał się aktywem handlowanym i wycenianym według własnych praw. Wierzymy, że rozwój płynności określonych hubów gazowych jest najlepszym sposobem na zapewnienie dobrze funkcjonujących rynków, gdzie ceny wyznaczane są przez popyt i podaż.

Jak najłatwiej sprowadzić norweski gaz do Polski?

Już teraz istnieją alternatywne drogi dostarczenia gazociągami gazu do Polski. Terminal LNG w Świnoujściu da Polsce możliwość sprowadzenia gazu od Statoila i innych dostawców. Nowy gazociąg, na przykład prowadzący do norweskiego szelfu kontynentalnego wymagałby znacznych inwestycji i zapewne musiałby się opierać o długoterminowe kontrakty na dostawy gazu.

Jak Statoil zamierza utrzymać wydobycie gazu ziemnego w dobie spadku cen ropy naftowej, a zatem i rentowności wydobycia, które na Morzu Północnym jest drogie?

Norweskie złoża gazu są europejskim źródłem surowca. Wysoka niezawodność i bliskość do europejskiego rynku daje norweskiemu gazowi przewagę konkurencyjną w porównaniu z każdym innym dostawcą. Mamy także potężne rezerwy, które pozwolą nam utrzymać wydobycie na obecnym poziomie przez następne dekady.

Rozmawiał Wojciech Jakóbik

 

ROZMOWA

Podstawowe pytanie odnośnie rentowności połączenia gazowego z Norwegii, przez Danię do Polski dotyczy tego, czy Polakom uda się ściągnąć gaz gwarantujący rentowność inwestycji. Zdaniem przedstawiciela Statoila, z którym rozmawiał BiznesAlert.pl, nasza część świata jest atrakcyjnym rynkiem.

BiznesAlert.pl: Jakie znaczenie dla planów inwestycyjnych Statoila na Morzu Północnym miała deklaracja Komisji Europejskiej o długofalowym zapotrzebowaniu na gaz w Europie, który ma być paliwem napędzającym przejście energetyki ku niższej emisyjności?

Elin Isaksen, rzecznik prasowy Statoil: Pakiet Bezpieczeństwa Gazowego (tzw. pakiet zimowy) potwierdza, że gaz będzie ważnym elementem miksu energetycznego Unii Europejskiej w przyszłości. Roczne zapotrzebowanie 28 krajów UE ma wynosić w 2030 roku między 380 a 450 mld m3. W 2015 roku było to około 420 mld m3. Widzimy także, że zimowy pakiet wskazuje potencjał na zwiększenie udziału gazu w sektorze wytwarzania energii, czyli tam, gdzie gaz spotkał się z najsilniejszą konkurencją ze strony węgla.

Jakie są perspektywy zwiększenia udziału rynkowego Statoila w Europie Środkowo-Wschodniej?

Statoil nie ma polityki udziałów rynkowych. Nasza strategia zakłada sprzedaż gazu na rynkach tam, gdzie możemy uzyskać najbardziej atrakcyjne ceny. Europa Środkowo-Wschodnia to interesujące rynki i połączenie ich z infrastrukturą gazową w Europie Północno-Zachodniej powinno być priorytetem w celu zwiększenia płynności i dywersyfikacji dostaw.

Czy wspólne zakupy gazu to mechanizm, który może pozwolić na pozyskanie większego klienta na dostawy?

Gaz ziemny stał się aktywem handlowanym i wycenianym według własnych praw. Wierzymy, że rozwój płynności określonych hubów gazowych jest najlepszym sposobem na zapewnienie dobrze funkcjonujących rynków, gdzie ceny wyznaczane są przez popyt i podaż.

Jak najłatwiej sprowadzić norweski gaz do Polski?

Już teraz istnieją alternatywne drogi dostarczenia gazociągami gazu do Polski. Terminal LNG w Świnoujściu da Polsce możliwość sprowadzenia gazu od Statoila i innych dostawców. Nowy gazociąg, na przykład prowadzący do norweskiego szelfu kontynentalnego wymagałby znacznych inwestycji i zapewne musiałby się opierać o długoterminowe kontrakty na dostawy gazu.

Jak Statoil zamierza utrzymać wydobycie gazu ziemnego w dobie spadku cen ropy naftowej, a zatem i rentowności wydobycia, które na Morzu Północnym jest drogie?

Norweskie złoża gazu są europejskim źródłem surowca. Wysoka niezawodność i bliskość do europejskiego rynku daje norweskiemu gazowi przewagę konkurencyjną w porównaniu z każdym innym dostawcą. Mamy także potężne rezerwy, które pozwolą nam utrzymać wydobycie na obecnym poziomie przez następne dekady.

Rozmawiał Wojciech Jakóbik

 

Najnowsze artykuły