Polska delegacja na czele z ministrem środowiska Henrykiem Kowalczykiem oraz wiceministrem Sławomirem Mazurkiem wzięła udział w posiedzeniu Rady Unii Europejskiej ds. Środowiska w Luksemburgu.
Podczas posiedzenia Rady negocjowano tekst konkluzji ws. zmian klimatu. Określą one stanowisko, które UE zajmie podczas COP24 w Katowicach. Po trudnych negocjacjach konkluzje zostały ostatecznie przyjęte ze zmianami uwzględniającymi interesy Polski.
Minister w stanowisku prezentowanym na posiedzeniu zwrócił uwagę na konieczność przyjęcia takich zapisów w unijnych konkluzjach, które przyczynią się do osiągnięcia konsensusu w ramach całej społeczności międzynarodowej podczas COP24.
Odnosząc się do dyskusji o poziomie celów redukcyjnych minister Kowalczyk przypomniał, że podczas COP24 odbędzie się polityczna faza Dialogu Talanoa, której celem będzie podsumowanie dotychczasowych globalnych wysiłków na rzecz powstrzymania zmian klimatu.
„Najpierw powinniśmy poznać wnioski z dyskusji podczas COP24, a dopiero potem deklarować ewentualne zobowiązania. Nasza polityka powinna być prowadzona przede wszystkim dla ludzi” – podkreślił minister.
„Zanim podejmiemy zobowiązania sugerujące naszą gotowość do zwiększania poziomu ambicji, powinniśmy dokonać rzetelnej i opartej na danych analizy stopnia realizacji dotychczasowych deklaracji oraz realistycznej oceny naszych przyszłych możliwości”– dodał.
Normy emisji CO2 z samochodów
Ministrowie po długich dyskusjach uzgodnili stanowisko Rady UE, które będzie stanowić postawę negocjacji z Parlamentem Europejskim, w zakresie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady określającego normy emisji dla nowych samochodów osobowych oraz dla nowych lekkich pojazdów użytkowych.
Przedstawiając polskie stanowisko minister Henryk Kowalczyk podkreślił, że Polska w pełni popiera cel wniosku Komisji Europejskiej, czyli ograniczenie emisji CO2 z nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych, niemniej zwrócił także uwagę na problemy, jakie może spowodować nadmierny wzrost ambicji.
„Tekst kompromisowych rozwiązań w rozporządzeniu powinien uwzględniać specyfikę gałęzi transportu w poszczególnych państwach członkowskich UE” – mówił minister Henryk Kowalczyk.
Program ”Czyste Powietrze”
Minister Kowalczyk przedstawił na forum Rady UE ds. Środowiska informację na temat rządowego Programu „Czyste Powietrze”. Zwrócił uwagę na skalę programu, który uwzględnia warunki ekonomiczne rodzin oraz powoduje znaczne korzyści wynikające z jego wdrożenia dla społeczeństwa i środowiska.
Polska delegacja na II Spotkaniu Ministerialnym w ramach Partnerstwa Wschodniego
Minister środowiska Henryk Kowalczyk i wiceminister Sławomir Mazurek wzięli także udział w odbywającym się równolegle do posiedzenia Rady II Spotkaniu Ministerialnym na temat środowiska i zmian klimatu w ramach Partnerstwa Wschodniego.
Przedmiotem dyskusji było podsumowanie wdrażania postanowień Deklaracji Ministerialnej z 2016 r., przewidującej wspólne działania w obszarze środowiska, z uwzględnieniem zobowiązań wynikających z agendy globalnej, takich jak np. wdrażanie Porozumienia paryskiego. Omówiono także trzy kluczowe obecnie obszary współpracy: działania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym, globalne postępy i kierunki prac w ramach konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie bioróżnorodności.
Ministerstwo Środowiska