icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Tchórzewski: Rząd nie przygotowuje fuzji Orlenu i Lotosu

Rząd nie podjął żadnych działań w kierunku połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos, poinformował minister energii Krzysztof Tchórzewski.

„W ramach rządu nie podjęto żadnych działań” – powiedział Tchórzewski dziennikarzom w odpowiedzi na pytanie o możliwą fuzję firm paliwowych.Dodał, że „różne osoby wyrażają różne opinie” w tej sprawie.”Komisja Europejska oczekuje konkurencji” – wskazał także minister.

„Różne osoby wyrażają swoje opinie, ale w ramach rządu nie podjęliśmy żadnych działań” – powiedział Tchórzewski, odnosząc się do czwartkowych słów ministra Henryka Kowalczyka, który zasugerował, że PKN Orlen i Lotos mogą się połączyć, gdyż jest to pomysł na to, jak zwiększyć udział Skarbu Państwa w akcjonariacie płockiego koncernu.

Wczoraj szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk powiedział, że połączenie Orlenu z Lotosem to pomysł, dzięki któremu w połączonej firmie wzrósłby udział procentowy Skarbu Państwa.

Ministerstwo Energii: Nie prowadzimy analiz dot. fuzji Orlenu i Lotosu

Tchórzewski pytany, czy taka fuzja byłaby możliwa, odpowiedział, że „Komisja Europejska oczekuje konkurencji”.

Grupa Orlen jest liderem na rynku paliwowym w Europie Centralnej dysponującym siecią 2 tys. 679 stacji paliw.Jak wynika z raportu spółki po czterech kwartałach 2016 r., w 2016 r. płocki koncern osiągnął ponad 5,7 mld zł zysku netto, czyli o 2,5 mld zł więcej niż w tym samym okresie 2015 r. Nakłady inwestycyjne wyniosły w 2016 r. 4,1 mld zł.

Od kwietnia 2009 jest 100-proc. właścicielem spółki Orlen Lietuva (wcześniej AB Mazeikiu Nafta) – jednej z największych spółek na Litwie. Wraz z przejęciem kontroli w spółce Orlen stał się jednocześnie największym udziałowcem morskiego terminalu przeładunkowego w Butyndze. Grupa Orlen na Litwie pod koniec 2015 r. miała 26 stacji paliw.

Orlen jest też obecny w Czechach, gdzie w 2004 r. stał się większościowym akcjonariuszem (63 proc.) czeskiego holdingu Unipetrol zajmującego się przerobem ropy, dystrybucją paliw oraz produkcją petrochemiczną. Kluczowymi spółkami Holdingu są Ceska Rafinerska – największy przetwórca ropy naftowej w Republice Czeskiej, Paramo – największy czeski producent i dostawca m.in. paliw samochodowych, olejów napędowych i przemysłowych, Chemopetrol – główny dostawca półproduktów dla przemysłu chemicznego oraz branży farmaceutycznej i tworzyw sztucznych, Benzina – największy dystrybutor i sprzedawca paliw w Czechach. W Czechach Grupa Orlen utrzymała pozycję lidera pod względem liczby stacji paliw – na koniec 2015 roku spółka Benzina zarządzała 339 stacjami paliw.

Od 2003 roku Grupa Orlen jest także obecna na rynku niemieckim. Należąca do Grupy sieć STAR, licząca na koniec 2015 roku 565 stacji paliw zarządzanych przez Orlen Deutschland (której Orlen jest 100-proc. właścicielem), utrzymała w 2015 roku 6-proc. udział na niemieckim rynku detalicznym.

Grupa Lotos zajmuje się wydobyciem i przerobem ropy naftowej oraz sprzedażą hurtową i detaliczną produktów naftowych. Jest producentem i dostawcą m.in. benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, oleju napędowego do celów opałowych (lekki olej opałowy), paliwa lotniczego oraz ciężkiego oleju opałowego. Koncern specjalizuje się także w produkcji i sprzedaży olejów smarowych i asfaltów.

W segmencie poszukiwań i wydobycia węglowodorów Lotos obecny jest w Polsce, Norwegii oraz na Litwie, pozyskując ropę naftową i gaz ziemny ze złóż morskich i lądowych. Koncern wydobywa ok. 28 tys. baryłek ekwiwalentnych ropy naftowej dziennie. Zasoby wydobywalne ropy, dla koncesji, którymi zarządza Lotos, wynoszą ok. 55 mln baryłek oraz 4,5 mld m sześc. gazu ziemnego. Rafineria Grupy przerabia 10,5 mln ton ropy rocznie.

Grupa Lotos szacuje wstępnie, że miała w 2016 r. 1,8 mld zł skonsolidowanego zysku operacyjnego, 2,8 mld zł EBITDA i 2,6 mld zł oczyszczonej EBITDA LIFO. Przychody wyniosły 20,9 mld zł. Natomiast z przedstawionej w grudniu ub.r. strategii Grupy Lotos na lata 2017-2022 wynika, że firm chce podwoić średnioroczny wynik EBITDA LIFO w latach 2019-2022 do ok. 4 mld zł. W ciągu sześciu lat chce też przeznaczyć 9,4 mld zł na inwestycje.

AKTUALIZACJA: godz. 13:45 17.02.2017

ISBnews/Polska Agencja Prasowa

Sawicki: Fuzja czy synergia PKN Orlen z Lotosem?

Rząd nie podjął żadnych działań w kierunku połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos, poinformował minister energii Krzysztof Tchórzewski.

„W ramach rządu nie podjęto żadnych działań” – powiedział Tchórzewski dziennikarzom w odpowiedzi na pytanie o możliwą fuzję firm paliwowych.Dodał, że „różne osoby wyrażają różne opinie” w tej sprawie.”Komisja Europejska oczekuje konkurencji” – wskazał także minister.

„Różne osoby wyrażają swoje opinie, ale w ramach rządu nie podjęliśmy żadnych działań” – powiedział Tchórzewski, odnosząc się do czwartkowych słów ministra Henryka Kowalczyka, który zasugerował, że PKN Orlen i Lotos mogą się połączyć, gdyż jest to pomysł na to, jak zwiększyć udział Skarbu Państwa w akcjonariacie płockiego koncernu.

Wczoraj szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk powiedział, że połączenie Orlenu z Lotosem to pomysł, dzięki któremu w połączonej firmie wzrósłby udział procentowy Skarbu Państwa.

Ministerstwo Energii: Nie prowadzimy analiz dot. fuzji Orlenu i Lotosu

Tchórzewski pytany, czy taka fuzja byłaby możliwa, odpowiedział, że „Komisja Europejska oczekuje konkurencji”.

Grupa Orlen jest liderem na rynku paliwowym w Europie Centralnej dysponującym siecią 2 tys. 679 stacji paliw.Jak wynika z raportu spółki po czterech kwartałach 2016 r., w 2016 r. płocki koncern osiągnął ponad 5,7 mld zł zysku netto, czyli o 2,5 mld zł więcej niż w tym samym okresie 2015 r. Nakłady inwestycyjne wyniosły w 2016 r. 4,1 mld zł.

Od kwietnia 2009 jest 100-proc. właścicielem spółki Orlen Lietuva (wcześniej AB Mazeikiu Nafta) – jednej z największych spółek na Litwie. Wraz z przejęciem kontroli w spółce Orlen stał się jednocześnie największym udziałowcem morskiego terminalu przeładunkowego w Butyndze. Grupa Orlen na Litwie pod koniec 2015 r. miała 26 stacji paliw.

Orlen jest też obecny w Czechach, gdzie w 2004 r. stał się większościowym akcjonariuszem (63 proc.) czeskiego holdingu Unipetrol zajmującego się przerobem ropy, dystrybucją paliw oraz produkcją petrochemiczną. Kluczowymi spółkami Holdingu są Ceska Rafinerska – największy przetwórca ropy naftowej w Republice Czeskiej, Paramo – największy czeski producent i dostawca m.in. paliw samochodowych, olejów napędowych i przemysłowych, Chemopetrol – główny dostawca półproduktów dla przemysłu chemicznego oraz branży farmaceutycznej i tworzyw sztucznych, Benzina – największy dystrybutor i sprzedawca paliw w Czechach. W Czechach Grupa Orlen utrzymała pozycję lidera pod względem liczby stacji paliw – na koniec 2015 roku spółka Benzina zarządzała 339 stacjami paliw.

Od 2003 roku Grupa Orlen jest także obecna na rynku niemieckim. Należąca do Grupy sieć STAR, licząca na koniec 2015 roku 565 stacji paliw zarządzanych przez Orlen Deutschland (której Orlen jest 100-proc. właścicielem), utrzymała w 2015 roku 6-proc. udział na niemieckim rynku detalicznym.

Grupa Lotos zajmuje się wydobyciem i przerobem ropy naftowej oraz sprzedażą hurtową i detaliczną produktów naftowych. Jest producentem i dostawcą m.in. benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, oleju napędowego do celów opałowych (lekki olej opałowy), paliwa lotniczego oraz ciężkiego oleju opałowego. Koncern specjalizuje się także w produkcji i sprzedaży olejów smarowych i asfaltów.

W segmencie poszukiwań i wydobycia węglowodorów Lotos obecny jest w Polsce, Norwegii oraz na Litwie, pozyskując ropę naftową i gaz ziemny ze złóż morskich i lądowych. Koncern wydobywa ok. 28 tys. baryłek ekwiwalentnych ropy naftowej dziennie. Zasoby wydobywalne ropy, dla koncesji, którymi zarządza Lotos, wynoszą ok. 55 mln baryłek oraz 4,5 mld m sześc. gazu ziemnego. Rafineria Grupy przerabia 10,5 mln ton ropy rocznie.

Grupa Lotos szacuje wstępnie, że miała w 2016 r. 1,8 mld zł skonsolidowanego zysku operacyjnego, 2,8 mld zł EBITDA i 2,6 mld zł oczyszczonej EBITDA LIFO. Przychody wyniosły 20,9 mld zł. Natomiast z przedstawionej w grudniu ub.r. strategii Grupy Lotos na lata 2017-2022 wynika, że firm chce podwoić średnioroczny wynik EBITDA LIFO w latach 2019-2022 do ok. 4 mld zł. W ciągu sześciu lat chce też przeznaczyć 9,4 mld zł na inwestycje.

AKTUALIZACJA: godz. 13:45 17.02.2017

ISBnews/Polska Agencja Prasowa

Sawicki: Fuzja czy synergia PKN Orlen z Lotosem?

Najnowsze artykuły