AlertEnergetykaMotoryzacjaŚrodowisko

Aniołki z przyczepą zasmrodzą tegoroczne święta

Źródło: freepik

Źródło: freepik

Zbliżają się święta Bożego Narodzenia a wraz z nimi na ulice wyjadą ciężarówki, które będą dostarczać pakunki z prezentami dla naszych bliskich. Europejska Federacja Transportu i Środowiska (T&E) alarmuje, że w tym czasie podwoją się zanieczyszczenia pochodzące z transportu kołowego.

T&E podaje, że ciężarówki przewożące prezenty dla Europejczyków wyemitują w grudniu dodatkowe 10 tys. ton tlenków azotu. – Przewoźnicy reagują na wzrost zamówień prezentów świątecznych, wysyłając na drogi więcej ciężarówek z silnikiem Diesla. Takie działanie może podnieść poziom zanieczyszczenia powietrza aż dwukrotnie – alarmuje federacja.

Według jej raportu, emisje tlenków azotu (NOx) z pojazdów ciężarowych przewożących towary w Europie (poza żywnością) wzrosną w tym miesiącu o 133 procent w porównaniu z przeciętnym miesiącem. – Emisje dwutlenku węgla (CO2) pochodzące z transportu ciężarowego wzrosną w grudniu w związku z przewozem prezentów o tyle samo (133 procent) – tyle emisji wygenerowałoby ponad 9 tys. lotów w obie strony z Paryża do Nowego Jorku.

– Dzisiejszy transport samochodowy to brudny biznes, który tylko rośnie w okresie świąt Bożego Narodzenia. Ale tak nie musi być. Zeroemisyjne ciężarówki są już dostępne i szybko stałyby się tańszą opcją, gdyby UE wymagała od producentów ciężarówek rozpoczęcia ich masowej produkcji – mówi Rafał Bajczuk, ekspert Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Raport stwierdza również, że na niektórych trasach ciężarówki odpowiadają za ponad połowę emisji dwutlenku węgla związanych z transportem towarów, mimo że pokonują mniej niż 10 procent podróży. Trzy piąte (60 procent) CO2 generowanego w związku z wysyłką prezentów z Chin do Madrytu pochodzi z przewozu pojazdami ciężarowymi. W przypadku transportu prezentów z Chin do Warszawy ciężarówki emitują nieco ponad połowę zanieczyszczeń (51 procent) – czytamy na stronie federacji.

T&E zaznacza, że ciężarówki o zerowej emisji mogą obniżyć wpływ transportu drogowego na klimat. – Wyznaczenie teraz celu dla wszystkich producentów samochodów ciężarowych, aby od 2035 roku sprzedawali wyłącznie pojazdy zeroemisyjne, zmniejszyłoby emisje CO2 pochodzące z pojazdów ciężarowych o 11 procent już w 2030 roku oraz prawie o połowę (48 procent) do 2035 roku (w stosunku do 2022 roku) – piszą eksperci.

Europejska Federacja Transportu i Środowiska/Jędrzej Stachura

Rosja może zakręcić Zachodowi kurek z ropą na Święta

 


Powiązane artykuły

Gazprom zaciera ręce. Holandia pozwala mu odzyskać zamrożone aktywa

Sąd Okręgowy w Hadze uchylił nakaz zajęcia aktywów dwóch spółek kontrolowanych przez Gazprom. Rosyjski gigant energetyczny odzyskał swoje udziały z...

Wielka Brytania daje zielone światło nowemu atomowi. Czekał na to 15 lat

Elektrownia jądrowa Sizewell C otrzymała decyzje inwestycyjną. Projekt otrzymał zagwarantowane finansowanie, w które zaangażował się rząd, kończą 15-letnie starania. Sizewell...

Giganci energetyczni odwracają się od grupy promującej net-zero

Shell, wraz z dwiema innymi firmami, opuściły grupę powołaną przez SBTi i pracującą nad nowym standardem dla branży wydobywczej, zmierzającym...

Udostępnij:

Facebook X X X