AlertEnergetykaMotoryzacjaŚrodowisko

Aniołki z przyczepą zasmrodzą tegoroczne święta

Źródło: freepik

Źródło: freepik

Zbliżają się święta Bożego Narodzenia a wraz z nimi na ulice wyjadą ciężarówki, które będą dostarczać pakunki z prezentami dla naszych bliskich. Europejska Federacja Transportu i Środowiska (T&E) alarmuje, że w tym czasie podwoją się zanieczyszczenia pochodzące z transportu kołowego.

T&E podaje, że ciężarówki przewożące prezenty dla Europejczyków wyemitują w grudniu dodatkowe 10 tys. ton tlenków azotu. – Przewoźnicy reagują na wzrost zamówień prezentów świątecznych, wysyłając na drogi więcej ciężarówek z silnikiem Diesla. Takie działanie może podnieść poziom zanieczyszczenia powietrza aż dwukrotnie – alarmuje federacja.

Według jej raportu, emisje tlenków azotu (NOx) z pojazdów ciężarowych przewożących towary w Europie (poza żywnością) wzrosną w tym miesiącu o 133 procent w porównaniu z przeciętnym miesiącem. – Emisje dwutlenku węgla (CO2) pochodzące z transportu ciężarowego wzrosną w grudniu w związku z przewozem prezentów o tyle samo (133 procent) – tyle emisji wygenerowałoby ponad 9 tys. lotów w obie strony z Paryża do Nowego Jorku.

– Dzisiejszy transport samochodowy to brudny biznes, który tylko rośnie w okresie świąt Bożego Narodzenia. Ale tak nie musi być. Zeroemisyjne ciężarówki są już dostępne i szybko stałyby się tańszą opcją, gdyby UE wymagała od producentów ciężarówek rozpoczęcia ich masowej produkcji – mówi Rafał Bajczuk, ekspert Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Raport stwierdza również, że na niektórych trasach ciężarówki odpowiadają za ponad połowę emisji dwutlenku węgla związanych z transportem towarów, mimo że pokonują mniej niż 10 procent podróży. Trzy piąte (60 procent) CO2 generowanego w związku z wysyłką prezentów z Chin do Madrytu pochodzi z przewozu pojazdami ciężarowymi. W przypadku transportu prezentów z Chin do Warszawy ciężarówki emitują nieco ponad połowę zanieczyszczeń (51 procent) – czytamy na stronie federacji.

T&E zaznacza, że ciężarówki o zerowej emisji mogą obniżyć wpływ transportu drogowego na klimat. – Wyznaczenie teraz celu dla wszystkich producentów samochodów ciężarowych, aby od 2035 roku sprzedawali wyłącznie pojazdy zeroemisyjne, zmniejszyłoby emisje CO2 pochodzące z pojazdów ciężarowych o 11 procent już w 2030 roku oraz prawie o połowę (48 procent) do 2035 roku (w stosunku do 2022 roku) – piszą eksperci.

Europejska Federacja Transportu i Środowiska/Jędrzej Stachura

Rosja może zakręcić Zachodowi kurek z ropą na Święta

 


Powiązane artykuły

Dym nad miastem Sana, fot. PAP/EPA/YAHYA ARHAB

Izrael uderza w elektrownię w Jemenie. Odpowiedź na ataki Huti

Izraelskie siły zbrojne poinformowały, że w niedzielę przeprowadziły atak na infrastrukturę energetyczną wykorzystywaną przez wspieranych przez Iran rebeliantów Huti w...

Rozmowy Iran-MAEA w sprawie programu nuklearnego na dniach

Iran przekazał, że pozostaje w dialogu z Międzynarodową Agencją Energii Atomowej w sprawie programu nuklearnego. Następna tura negocjacji ma odbyć...
Wyszukiwarka Google. Źródło: Pexels

Google miał monopol na wujka w Australii. Teraz zapłaci karę

Google zapłaci 36 milionów dolarów kary za antykonkurencyjne umowy z dwoma największymi operatorami telekomunikacyjnymi w Australii. Porozumienia zawierały zakaz instalacji...

Udostępnij:

Facebook X X X