GospodarkaOpinie

TSUE odrzuca skargę m.in. Polski w sprawie firm transportowych  

Źródło: UE

TSUE oddalił skargi siedmiu krajów, w tym Polski, na unijne przepisy, które dotyczą kierowców ciężarówek.  Firmy transportowe uważały, że nowe rozwiązania szkodzą przewoźnikom i ograniczają wolność świadczenia usług na rynku UE.

Przepisy, które zaskarżyła m.in. Polska to tzw. Pakiet mobilności. Został przyjęty przez UE w 2020 roku i miał na celu poprawę pracy kierowców. Litwa, Bułgaria, Rumunia, Cypr, Węgry, Malta i Polska domagały się ich unieważnienia. Rządy tych krajów argumentowały, że pakiet mobilności nie przyczyni się do poprawy warunków pracy kierowców, a raczej wypchnie ich firmy z rynków Europy Zachodniej. Nowe obowiązki jakie pakiet nakładał na firmy transportowe zostały uznane za “protekcjonistyczne” i prowadzące do wzrostu cen usług transportowych, a w ślad za tym cen towarów. Kraje, które w ostatnich latach dynamicznie rozwijały się na europejskim rynku transportowym i zaskarżyły nowe przepisy, oceniały, że wypaczają one jednolity rynek UE poprzez wprowadzenie sztucznych barier administracyjnych w funkcjonowaniu przedsiębiorstw. 

Przepisy ograniczają wolności świadczenia usług

Argumentowały, że regulacje pakietu mobilności ograniczają wolność świadczenia usług na jednolitym rynku unijnym i wprowadzają dodatkowe, niepotrzebne obciążenia dla firm. Ich zdaniem, pakiet mobilności szkodzi unijnym przewoźnikom drogowym – głównie małym i średnim przedsiębiorstwom. Oceniły, że rozwiązania zostały przygotowane w zupełnie innej rzeczywistości społeczno-ekonomicznej – tej sprzed pandemii Covid-19. 

TSUE równoważy interesy

TSUE uznał w piątek, że przepisy są zgodne z prawem UE. Argumentował, że celem nowych regulacji jest zapewnienie równowagi między interesem kierowców (korzystanie z lepszych warunków socjalnych pracy) oraz interesem pracodawców (prowadzenie działalności transportowej na sprawiedliwych warunkach handlowych). Zdaniem TSUE sektor transportu drogowego „powinien zatem stać się bardziej bezpieczny, efektywny i społecznie odpowiedzialny”. 

Jedynym wyjątkiem z pakietu, który TSUE zakwestionował jest zapis zobowiązujący kierowców do powrotu z pojazdem do kraju macierzystego co osiem tygodni.  

Poza tym rozwiązaniem pakiet zakłada m.in., spanie kierowców w hotelach, a nie w kabinach ciężarówek i poprawę jakości infrastruktury przy autostradach. Obejmuje przewoźników drogowych przepisami o delegowaniu pracowników i reguluje kwestię czasu odpoczynku kierowców. 

cpb/pap


Powiązane artykuły

Demokraci oskarżają Trumpa o konflikt interesów z powodu kryptowaluty

Demokraci intensyfikują dochodzenie w sprawie powiązań Donalda Trumpa z rynkiem kryptowalut, skupiając szczególną uwagę na budzącej kontrowersje walucie $TRUMP. Zwiększone...

Niemcy analizują drogę do autonomii z dala od USA

Niemiecka firma konsultingowa Roland Berger przedstawiła analizę, w której rekomenduje zmiany w strukturach polityki i gospodarki Unii Europejskiej. Niemcy proponują...

Ukraiński skarb surowcowy może okazać się mitem

Medialne znaczenie pierwiastkom ziem rzadkich (REE) na Ukrainie nadał prezydent USA, domagając się zawarcia umowy na ich eksploatację. Ukraina jest...

Udostępnij:

Facebook X X X