GospodarkaOpinie

TSUE odrzuca skargę m.in. Polski w sprawie firm transportowych  

Źródło: UE

TSUE oddalił skargi siedmiu krajów, w tym Polski, na unijne przepisy, które dotyczą kierowców ciężarówek.  Firmy transportowe uważały, że nowe rozwiązania szkodzą przewoźnikom i ograniczają wolność świadczenia usług na rynku UE.

Przepisy, które zaskarżyła m.in. Polska to tzw. Pakiet mobilności. Został przyjęty przez UE w 2020 roku i miał na celu poprawę pracy kierowców. Litwa, Bułgaria, Rumunia, Cypr, Węgry, Malta i Polska domagały się ich unieważnienia. Rządy tych krajów argumentowały, że pakiet mobilności nie przyczyni się do poprawy warunków pracy kierowców, a raczej wypchnie ich firmy z rynków Europy Zachodniej. Nowe obowiązki jakie pakiet nakładał na firmy transportowe zostały uznane za “protekcjonistyczne” i prowadzące do wzrostu cen usług transportowych, a w ślad za tym cen towarów. Kraje, które w ostatnich latach dynamicznie rozwijały się na europejskim rynku transportowym i zaskarżyły nowe przepisy, oceniały, że wypaczają one jednolity rynek UE poprzez wprowadzenie sztucznych barier administracyjnych w funkcjonowaniu przedsiębiorstw. 

Przepisy ograniczają wolności świadczenia usług

Argumentowały, że regulacje pakietu mobilności ograniczają wolność świadczenia usług na jednolitym rynku unijnym i wprowadzają dodatkowe, niepotrzebne obciążenia dla firm. Ich zdaniem, pakiet mobilności szkodzi unijnym przewoźnikom drogowym – głównie małym i średnim przedsiębiorstwom. Oceniły, że rozwiązania zostały przygotowane w zupełnie innej rzeczywistości społeczno-ekonomicznej – tej sprzed pandemii Covid-19. 

TSUE równoważy interesy

TSUE uznał w piątek, że przepisy są zgodne z prawem UE. Argumentował, że celem nowych regulacji jest zapewnienie równowagi między interesem kierowców (korzystanie z lepszych warunków socjalnych pracy) oraz interesem pracodawców (prowadzenie działalności transportowej na sprawiedliwych warunkach handlowych). Zdaniem TSUE sektor transportu drogowego “powinien zatem stać się bardziej bezpieczny, efektywny i społecznie odpowiedzialny”. 

Jedynym wyjątkiem z pakietu, który TSUE zakwestionował jest zapis zobowiązujący kierowców do powrotu z pojazdem do kraju macierzystego co osiem tygodni.  

Poza tym rozwiązaniem pakiet zakłada m.in., spanie kierowców w hotelach, a nie w kabinach ciężarówek i poprawę jakości infrastruktury przy autostradach. Obejmuje przewoźników drogowych przepisami o delegowaniu pracowników i reguluje kwestię czasu odpoczynku kierowców. 

cpb/pap


Powiązane artykuły

Ukraiński żołnierz niesie 155 mm pocisk artyleryjski przed ostrzelaniem rosyjskich pozycji z dostarczonej przez USA haubicy M777 w obwodzie charkowskim na Ukrainie, foto: AP Photo/Evgeniy Maloletka

Ukraina walczy o samowystarczalność w produkcji amunicji NATO

Mimo intensywnego rozwoju krajowego przemysłu zbrojeniowego, Ukraina wciąż nie jest w stanie samodzielnie zaspokoić zapotrzebowania własnej armii na amunicję kalibru...
Warszawa, 16.06.2025. Minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk na Forum Bezpieczeństwa Europy Środkowej i Wschodniej „Razem dla bezpiecznej Europy” na Uniwersytecie Warszawskim, 16 bm. (aldg) PAP/Radek Pietruszka

Paszyk: Projekt ustawy przewidującej 2,5 mld zł na budownictwo społeczne jest w Sejmie

Wydatki na budownictwo społeczne mają w tym roku wynieść przynajmniej 2,5 miliarda złotych – takie rozwiązanie przewiduje rządowy projekt ustawy,...

Czy Tajwan zainwestuje w Polskę? Ruszają rozmowy o półprzewodnikach

W przyszłym tygodniu odbędzie się spotkanie z tajwańskimi inwestorami na temat możliwości uruchomienia w Polsce produkcji półprzewodników – poinformował wiceminister...

Udostępnij:

Facebook X X X