icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Unia da miliardy na rozwój infrastruktury. Polskie koleje zyskają najwięcej

Komisja Europejska przekazała polskim beneficjentom podpisane umowy o dofinansowanie 16 inwestycji transportowych. Otrzymają one 8 mld zł wsparcia z Instrumentu Łącząc Europę (CEF). – Podpisanie umów ze strony UE oznacza, że te środki są już pewne – podkreślił wiceminister rozwoju Witold Słowik.

Dofinansowane inwestycje będą lub są już realizowane przez pięć podmiotów – PKP PLK , Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz spółkę CARGOTOR. Większość z nich zostanie zakończona w 2020 roku. Łączne dofinansowanie UE dla wszystkich 16 projektów to prawie 1,9 mld euro (ponad 8 mld zł).
Największa pula wsparcia przypadła PKP PLK. Kolejowa spółka zrealizuje 10 inwestycji, na które otrzyma ponad 1,6 mld euro. – Tym samym PLK jest nie tylko największym beneficjentem CEF w Polsce, ale również w całej UE – powiedział wiceminister Słowik.

Środki na te 16 inwestycji pochodzą z drugiego naboru CEF, który odbył się na przełomie 2015 i 2016 roku. Do lutego 2017 r. trwa trzeci nabór. – Do rozdysponowania dla naszego kraju pozostało 300 mln z puli 4,14 mld euro. Polscy zarządcy infrastruktury drogowej i kolejowej przygotowują kolejne wnioski. Nie ulega wątpliwości, że ich wartość kilkukrotnie przekroczy dostępne środki. Składamy je jednak, bo chcemy dać sygnał Komisji Europejskiej, że mamy gotowe projekty. Walczymy też o dodatkowe fundusze, których pozyskanie jest możliwe, jeśli inne kraje nie wykorzystają swoich kopert. Będziemy aplikować również o środki z puli ogólnej przeznaczonej dla wszystkich krajów UE. W tej chwili mamy już ponad takich 30 propozycji – zapowiedział wiceminister.
Polska wykorzystała już 93 proc. z dedykowanej nam puli CEF. W ramach pierwszego i drugiego konkursu polskim projektom przyznano ponad 16 mld zł unijnego wsparcia. Łączna całkowita wartość inwestycji dotyczących transportu kolejowego, drogowego, morskiego oraz bezpieczeństwa lotniczego to prawie 22 mld zł.

W drugim naborze wsparcie CEF otrzymały:

INWESTYCJE PKP PLK S.A.

  1.  Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków (wsparcie UE: 410 mln euro),
  2.  Prace na linii E 75 na odcinku Czyżew – Białystok (wsparcie UE 303 mln euro),
  3.  Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej (wsparcie UE: 320 mln euro),
  4.  Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola (wsparcie UE: 73 mln euro),
  5. Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk (wsparcie UE: 116 mln euro),
  6.  Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol (wsparcie UE 110 mln euro),
  7.  Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec (19 mln euro),
  8. Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni (wsparcie UE: 162 mln euro),
  9.  Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice, wraz z zabudową ERTMS na odc. do Zawiercia (wsparcie UE: 7,6 mln euro),
  10. Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu (122 mln euro);

INWESTYCJA GDDKiA

11. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – etap I (wsparcie UE: 123 mln euro);

INWESTYCJE ZARZĄDU MORSKIEGO PORTU GDAŃSK S.A.

12. Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku (wsparcie UE: 94 mln euro),
13. Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku (wsparcie UE: 24 mln euro),
14. Dokumentacja projektowa i środowiskowa dla rozbudowy i modernizacji węzłów sieci bazowej w Porcie Gdańsk w zakresie      infrastruktury drogowo-kolejowej (wsparcie UE: 0,5 mln euro, projekt realizowany z Miastem Gdańsk).

INWESTYCJA PAŻP (Polska Agencja Żeglugi Powietrznej)

15. SESAR Deployment Programme implementation 2015 – Cluster 3 (wsparcie UE: 3 mln euro);
INWESTYCJA CARGOTOR SP. Z O.O.
16. Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią – prace studyjne (wsparcie UE 3,2 mln euro).

Ministerstwo Rozwoju/Centrum Unijnych Projektów Transportowych

Komisja Europejska przekazała polskim beneficjentom podpisane umowy o dofinansowanie 16 inwestycji transportowych. Otrzymają one 8 mld zł wsparcia z Instrumentu Łącząc Europę (CEF). – Podpisanie umów ze strony UE oznacza, że te środki są już pewne – podkreślił wiceminister rozwoju Witold Słowik.

Dofinansowane inwestycje będą lub są już realizowane przez pięć podmiotów – PKP PLK , Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz spółkę CARGOTOR. Większość z nich zostanie zakończona w 2020 roku. Łączne dofinansowanie UE dla wszystkich 16 projektów to prawie 1,9 mld euro (ponad 8 mld zł).
Największa pula wsparcia przypadła PKP PLK. Kolejowa spółka zrealizuje 10 inwestycji, na które otrzyma ponad 1,6 mld euro. – Tym samym PLK jest nie tylko największym beneficjentem CEF w Polsce, ale również w całej UE – powiedział wiceminister Słowik.

Środki na te 16 inwestycji pochodzą z drugiego naboru CEF, który odbył się na przełomie 2015 i 2016 roku. Do lutego 2017 r. trwa trzeci nabór. – Do rozdysponowania dla naszego kraju pozostało 300 mln z puli 4,14 mld euro. Polscy zarządcy infrastruktury drogowej i kolejowej przygotowują kolejne wnioski. Nie ulega wątpliwości, że ich wartość kilkukrotnie przekroczy dostępne środki. Składamy je jednak, bo chcemy dać sygnał Komisji Europejskiej, że mamy gotowe projekty. Walczymy też o dodatkowe fundusze, których pozyskanie jest możliwe, jeśli inne kraje nie wykorzystają swoich kopert. Będziemy aplikować również o środki z puli ogólnej przeznaczonej dla wszystkich krajów UE. W tej chwili mamy już ponad takich 30 propozycji – zapowiedział wiceminister.
Polska wykorzystała już 93 proc. z dedykowanej nam puli CEF. W ramach pierwszego i drugiego konkursu polskim projektom przyznano ponad 16 mld zł unijnego wsparcia. Łączna całkowita wartość inwestycji dotyczących transportu kolejowego, drogowego, morskiego oraz bezpieczeństwa lotniczego to prawie 22 mld zł.

W drugim naborze wsparcie CEF otrzymały:

INWESTYCJE PKP PLK S.A.

  1.  Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków (wsparcie UE: 410 mln euro),
  2.  Prace na linii E 75 na odcinku Czyżew – Białystok (wsparcie UE 303 mln euro),
  3.  Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej (wsparcie UE: 320 mln euro),
  4.  Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola (wsparcie UE: 73 mln euro),
  5. Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk (wsparcie UE: 116 mln euro),
  6.  Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol (wsparcie UE 110 mln euro),
  7.  Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec (19 mln euro),
  8. Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni (wsparcie UE: 162 mln euro),
  9.  Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice, wraz z zabudową ERTMS na odc. do Zawiercia (wsparcie UE: 7,6 mln euro),
  10. Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu (122 mln euro);

INWESTYCJA GDDKiA

11. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – etap I (wsparcie UE: 123 mln euro);

INWESTYCJE ZARZĄDU MORSKIEGO PORTU GDAŃSK S.A.

12. Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku (wsparcie UE: 94 mln euro),
13. Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku (wsparcie UE: 24 mln euro),
14. Dokumentacja projektowa i środowiskowa dla rozbudowy i modernizacji węzłów sieci bazowej w Porcie Gdańsk w zakresie      infrastruktury drogowo-kolejowej (wsparcie UE: 0,5 mln euro, projekt realizowany z Miastem Gdańsk).

INWESTYCJA PAŻP (Polska Agencja Żeglugi Powietrznej)

15. SESAR Deployment Programme implementation 2015 – Cluster 3 (wsparcie UE: 3 mln euro);
INWESTYCJA CARGOTOR SP. Z O.O.
16. Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią – prace studyjne (wsparcie UE 3,2 mln euro).

Ministerstwo Rozwoju/Centrum Unijnych Projektów Transportowych

Najnowsze artykuły