icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Będą rekompensaty za utracone dochody gmin po wprowadzeniu noweli ustawy odległościowej

Ministerstwo klimatu i środowiska przygotowało projekt ustawy o rekompensacie dochodów utraconych przez gminy w 2018 roku w związku ze zmianą zakresu opodatkowania elektrowni wiatrowych. Znalazł się on w wykazie prac rządu. Zmiana miała poprawić zapisy ustawy z 2016 roku, która nakładała dodatkowe zobowiązania finansowe na inwestorów posiadających lądowe farmy wiatrowe.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Resort klimatu i środowiska tłumaczy potrzebę zmian w prawie wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego (TK) z drugiego lipca 2020 roku. Trybunał Konstytucyjny orzekł niekonstytucyjność art. 17 pkt 2 ustawy z czerwca 2018 roku nowelizującego przepisy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw. Zdaniem Trybunału, przepis ten narusza zasadę nieretroakcji i wprowadza z mocą wsteczną art. 2 pkt 1 i 6 oraz art. 3 pkt 1 tej ustawy. TK orzekł również, że wspomniany przepis traci moc po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Przedmiotowy wyrok został ogłoszony czwartego sierpnia 2020 roku.

TK zobowiązał również ustawodawcę do podjęcia w tym czasie prac legislacyjnych mających na celu opracowanie regulacji rekompensującej gminom straty poniesione w następstwie wprowadzenia z mocą wsteczną regulacji wpływającej na obniżenie ich dochodów z podatku od elektrowni wiatrowych.

W uzasadnieniu Trybunał wyjaśnił również, że po bezskutecznym upływie terminu wyznaczonego na podjęcie przez ustawodawcę działań, spełniona zostanie przesłanka, o której mowa w art. 190 ust. 4 Konstytucji, skutkująca odpowiedzialnością odszkodowawczą Skarbu Państwa.

W wyniku analizy ww. wyroku, w tym roboczych rozmów na poziomie międzyresortowym, resort podjął decyzję o przygotowaniu dedykowanego jego realizacji projektu ustawy. Wynika to przede wszystkim z faktu, że wypłata rekompensat dla gmin wymagać będzie uruchomienia środków budżetowych, do czego potrzebna jest podstawa prawna określona w ustawie. Ponadto, konieczne jest określenie trybu wypłaty rekompensat, który będzie wiązać się za równo z nałożeniem określonych obowiązków na wybrane organy administracji publicznej realizujące to zadanie, jak i na przyszłych beneficjentów (złożenie wniosków), co również wymaga regulacji na poziomie ustawowym.

W obowiązującym systemie prawa nie istnieją obecnie przepisy, na podstawie których byłaby możliwa realizacja celu w postaci wypłaty gminom rekompensat wskazanych przez TK. Celem realizacji wyroku TK ministerstwo klimatu i środowiska podjęło się opracowania projekt ustawy regulującej sposób i tryb wypłaty gminom rekompensat za utracone dochody .Zgodnie z wyrokiem TK, podmiotami uprawnionymi do uzyskania rekompensat będą gminy, które wskutek zmiany przepisów z mocą wsteczną utraciły dochody w postaci podatku od nieruchomości płaconego od elektrowni wiatrowych, który został ustalony i pobrany w wymiarze zgodnym z przepisami obowiązującymi pierwszego stycznia 2018 roku, a więc na podstawie przepisów sprzed wejścia w życie ustawy).

Zasady rekompensat

Maksymalna wysokość rekompensaty dla danej gminy będzie stanowić wartość dochodów utraconych w 2018 roku rozumianą jako różnica pomiędzy kwotą należną z tytułu podatku od nieruchomości od elektrowni wiatrowych w okresie od pierwszego stycznia 2018 roku do 13 lipca 2018 roku na podstawie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie ustawy a kwotą należną w tym okresie na podstawie przepisów znowelizowanych ustawą.  Rekompensaty będą wypłacane w trybie wnioskowym:

  • uprawniony podmiot będzie obowiązany złożyć wniosek w terminie określonym w ustawie;
  • wzór wniosku będzie stanowić załącznik do ustawy.

Organem właściwym do rozpatrzenia wniosku będzie wojewoda właściwy miejscowo dla danej gminy, organem odwoławczym minister właściwy ds. finansów publicznych.

Do rozpatrzenia wniosków o rekompensatę będą stosowane przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego; w ustawie zostanie zawarty zamknięty katalog przesłanek wydania decyzji o odmowie wypłaty rekompensaty.

Ministrem odpowiedzialnym za wprowadzenie zmian jest wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska. Rząd powinien przyjąć ten projekt ustawy do końca trzeciego kwartału.

Bartłomiej Sawicki

Nowela ustawy odległościowej może trafić do Sejmu w wakacje

Ministerstwo klimatu i środowiska przygotowało projekt ustawy o rekompensacie dochodów utraconych przez gminy w 2018 roku w związku ze zmianą zakresu opodatkowania elektrowni wiatrowych. Znalazł się on w wykazie prac rządu. Zmiana miała poprawić zapisy ustawy z 2016 roku, która nakładała dodatkowe zobowiązania finansowe na inwestorów posiadających lądowe farmy wiatrowe.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Resort klimatu i środowiska tłumaczy potrzebę zmian w prawie wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego (TK) z drugiego lipca 2020 roku. Trybunał Konstytucyjny orzekł niekonstytucyjność art. 17 pkt 2 ustawy z czerwca 2018 roku nowelizującego przepisy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw. Zdaniem Trybunału, przepis ten narusza zasadę nieretroakcji i wprowadza z mocą wsteczną art. 2 pkt 1 i 6 oraz art. 3 pkt 1 tej ustawy. TK orzekł również, że wspomniany przepis traci moc po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Przedmiotowy wyrok został ogłoszony czwartego sierpnia 2020 roku.

TK zobowiązał również ustawodawcę do podjęcia w tym czasie prac legislacyjnych mających na celu opracowanie regulacji rekompensującej gminom straty poniesione w następstwie wprowadzenia z mocą wsteczną regulacji wpływającej na obniżenie ich dochodów z podatku od elektrowni wiatrowych.

W uzasadnieniu Trybunał wyjaśnił również, że po bezskutecznym upływie terminu wyznaczonego na podjęcie przez ustawodawcę działań, spełniona zostanie przesłanka, o której mowa w art. 190 ust. 4 Konstytucji, skutkująca odpowiedzialnością odszkodowawczą Skarbu Państwa.

W wyniku analizy ww. wyroku, w tym roboczych rozmów na poziomie międzyresortowym, resort podjął decyzję o przygotowaniu dedykowanego jego realizacji projektu ustawy. Wynika to przede wszystkim z faktu, że wypłata rekompensat dla gmin wymagać będzie uruchomienia środków budżetowych, do czego potrzebna jest podstawa prawna określona w ustawie. Ponadto, konieczne jest określenie trybu wypłaty rekompensat, który będzie wiązać się za równo z nałożeniem określonych obowiązków na wybrane organy administracji publicznej realizujące to zadanie, jak i na przyszłych beneficjentów (złożenie wniosków), co również wymaga regulacji na poziomie ustawowym.

W obowiązującym systemie prawa nie istnieją obecnie przepisy, na podstawie których byłaby możliwa realizacja celu w postaci wypłaty gminom rekompensat wskazanych przez TK. Celem realizacji wyroku TK ministerstwo klimatu i środowiska podjęło się opracowania projekt ustawy regulującej sposób i tryb wypłaty gminom rekompensat za utracone dochody .Zgodnie z wyrokiem TK, podmiotami uprawnionymi do uzyskania rekompensat będą gminy, które wskutek zmiany przepisów z mocą wsteczną utraciły dochody w postaci podatku od nieruchomości płaconego od elektrowni wiatrowych, który został ustalony i pobrany w wymiarze zgodnym z przepisami obowiązującymi pierwszego stycznia 2018 roku, a więc na podstawie przepisów sprzed wejścia w życie ustawy).

Zasady rekompensat

Maksymalna wysokość rekompensaty dla danej gminy będzie stanowić wartość dochodów utraconych w 2018 roku rozumianą jako różnica pomiędzy kwotą należną z tytułu podatku od nieruchomości od elektrowni wiatrowych w okresie od pierwszego stycznia 2018 roku do 13 lipca 2018 roku na podstawie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie ustawy a kwotą należną w tym okresie na podstawie przepisów znowelizowanych ustawą.  Rekompensaty będą wypłacane w trybie wnioskowym:

  • uprawniony podmiot będzie obowiązany złożyć wniosek w terminie określonym w ustawie;
  • wzór wniosku będzie stanowić załącznik do ustawy.

Organem właściwym do rozpatrzenia wniosku będzie wojewoda właściwy miejscowo dla danej gminy, organem odwoławczym minister właściwy ds. finansów publicznych.

Do rozpatrzenia wniosków o rekompensatę będą stosowane przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego; w ustawie zostanie zawarty zamknięty katalog przesłanek wydania decyzji o odmowie wypłaty rekompensaty.

Ministrem odpowiedzialnym za wprowadzenie zmian jest wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska. Rząd powinien przyjąć ten projekt ustawy do końca trzeciego kwartału.

Bartłomiej Sawicki

Nowela ustawy odległościowej może trafić do Sejmu w wakacje

Najnowsze artykuły