Według Agencji Reuters, Volkswagen planuje zapewnić sobie długookresowe dostawy kobaltu, który jest jednym z podstawowych minerałów wykorzystywanych przy produkcji baterii litowo-jonowych.
Niemiecki koncern podjął w tym celu rozmowy z wytwórcami tego metalu. Dostawy rozpoczną się w 2019 r. i potrwają 10 lat. Producenci kobaltu mają przedstawić swoje oferty do końca września a kontrakty zostaną zawarte przed upływem bieżącego roku.
Przedstawiciele Volkswagena nie ujawnili szczegółów dotyczących planowanych dostaw, jednak przyznali, że koncern do 2025 r. będzie potrzebował rocznie baterii litowo-jonowych o łącznej pojemności przekraczającej 150 GWh.
W związku z rozwojem rynku samochodów elektrycznych, światowy popyt na materiały wykorzystywane przy produkcji baterii, m. in. kobalt i lit, gwałtownie wzrośnie.
Głównym producentem kobaltu jest Demokratyczna Republika Konga, która odpowiada za 65% światowych dostaw tego minerału.
Wśród pozostałych największych dostawców należy wymienić Kanadę, Chiny, Rosję, Australię oraz Zambię. W 2017 r. dostawy kobaltu wyniosą ok. 100,000 ton.
W grupie podmiotów gospodarczych, największym producentem kobaltu jest szwajcarski koncern Glencorne (ponad 28,000 ton w 2016 r.).
Ceny kobaltu osiągnęły najwyższy poziom od października 2008 r. (około 30 dolarów za funt). Są trzykrotnie wyższe niż w grudniu 2015 r. (10 dolarów za funt).
Według Agencji Reuters, Volkswagen w 2025 r. będzie potrzebował od 24,000 do 36,000 ton kobaltu rocznie, co przy obecnym poziomie cen oznacza wydatek rzędu 1,6-2,4 miliarda dolarów.
Producenci należący do Grupy Volkswagena do 2025 r. wprowadzą na rynek 80 nowych, zelektryfikowanych modeli.
Łącznie, na projekty związane z elektromobilnością, koncern z Wolfsburga zamierza przeznaczyć 70 miliardów euro. Produkcja pojazdów elektrycznych Volkswagena do 2025 r. ma osiągnąć poziom trzech milionów sztuk rocznie.
Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL