Środowisko

WN: Sprzedaż diesli w dół – emisje CO2 w górę

Spaliny. Fot. Wikimedia Commons

Spaliny. Fot. Wikimedia Commons

W Europie diesle sprzedają się coraz gorzej. Rośnie za to popyt na duże auta benzynowe. W efekcie średnia emisja CO2 z nowych samochodów rośnie, zamiast spadać. Trend mógłby odwrócić większy udział aut elektrycznych i hybrydowych, ale tych Europejczycy kupują wciąż za mało. Polska na tym tle wygląda jeszcze gorzej – pisze Tomasz Świderek z portalu WysokieNapiecie.pl.

Opublikowane w czwartek dane dotyczące rejestracji aut w pierwszym kwartale 2018 r. w Unii Europejskiej sygnalizują, że w tym roku znów może wzrosnąć średnia emisja CO2 z rur wydechowych nowozarejestrowanych samochodów osobowych. Polska nie błyszczy na tym tle.

W pierwszym kwartale tego roku – według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) – udział diesli w rejestracjach nowych samochodów osobowych spadł do niespełna 38% (w całym 2017 r. wynosił prawie 45%), a aut z silnikiem benzynowym był o 6 punktów procentowych wyższy, niż w całym ubiegłym roku i przekroczył 55%. Na samochody z alternatywnymi źródłami napędzania (APV) przypadało prawie 7% pierwszych rejestracji. Udział samochodów elektrycznych (ECV) wyniósł niespełna 2%.

Proporcje pokazują, że rośnie prawdopodobieństwo, że i w tym roku – tak jak w poprzednim – wzrośnie średnia emisja CO2 przez pierwszy raz rejestrowane auta osobowe w krajach UE. W ub.r. – według danych Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) – średnia emisja CO2 zwiększyła się o 0,4 g/km do 118,5 g/km. Był to efekt spadku pierwszych rejestracji samochodów z silnikami Diesla, która emitują mniej CO2 niż auta z silnikami benzynowymi (w ub.r. było to odpowiednio 117,9 g/km i 121,6 g/km) oraz wyższej sprzedaży SUV-ów (tego typu auta – według danych firmy doradczej JATO – emitowały średnio 133 g/km).

Przypomnijmy, że Komisja Europejska chce, by w 2021 roku po praz pierwszy rejestrowane w Unii auta emitowały średnio nie więcej niż 95 g/km CO2. Za przekroczenie tego poziomu producentom grożą kary.
Kurczący się popyt na diesle i nadal niewielka sprzedaż aut z alternatywnymi napędami sprawiają, że spadają szanse osiągnięcia unijnego celu na 2021 rok. Producenci wydają się to czuć i szukają sposobu, by uniknąć kar.

W jaki sposób koncerny chcą uniknąć kar i jak wypada Polska? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl


Powiązane artykuły

Pompa ciepła najtańsza, olej i gaz najdroższe w ogrzewaniu domu

Polski Alarm Smogowy opublikował aktualizację kosztów ogrzewania domów jednorodzinnych w Polsce, opartą na cenach paliw z maja 2025 roku. Dla...
Rynek Główny z widokiem na Sukiennice w Krakowie. Fot. Wikimedia Commons

Jest apel o skuteczną Strefę Czystego Transportu w Krakowie

Ponad 40 organizacji pozarządowych apeluje do Rady Miasta Krakowa o wprowadzenie „skutecznej” Strefy Czystego Transportu. – Stężenia szkodliwego dwutlenku azotu,...
Drzewo, pellet. Źródło: Freepik

Biomasa truje bardziej niż węgiel. MKiŚ zaostrza przepisy

Pellet, promowany jako ekologiczna alternatywa dla węgla, często zawiera domieszki odpadów meblowych i plastiku, co pogarsza jakość powietrza. Dalsze wsparcie...

Udostępnij:

Facebook X X X