AlertEnergetykaInfrastrukturaŻegluga

Badanie: Wodór mógłby napędzić niemal wszystkie kontenerowce na Pacyfiku

Kontenerowiec Maersk

Kontenerowiec Maersk

Badania Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu (ICCT) wykazują, że aż 99 procent kontenerowców przemierzających Ocean Spokojny mogło być napędzanych czystym wodorem. To dowód na to, że sektor transportu morskiego może być z powodzeniem zdekarbonizowany.

Wodór jako paliwo dla kontenerowców

Międzynarodowy transport morski wykorzystuje obecnie ciężki olej opałowy pochodzący z ropy naftowej i w związku z tym jest poważnym źródłem emisji CO2 na świecie. Badanie ICCT wykazało, że 99 procent rejsów transpacyficznych w 2015 roku mogło być napędzanych wodorem i ogniwami paliwowymi, przy czym ponad połowa z nich wymagała albo niewielkich zmian pojemności paliwowej – zastępując 5 procent przestrzeni ładunkowej dodatkowymi zbiornikami na wodór lub dodając dodatkowy port zawinięcia do tankowania. Około 43 procent rejsów mogło odbyć się nawet bez takich zmian.

W 2018 roku Międzynarodowa Organizacja Morska podała, że ​​emisje z żeglugi powinny spaść o co najmniej 50 procent do 2050 roku w porównaniu z poziomami z 2008 roku. – Osiągnięcie nawet minimalnych ambicji początkowej strategii Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotyczącej gazów cieplarnianych będzie wymagało wdrożenia nowych technologii i paliw do zasilania statków, a wykorzystanie wodoru mogłoby się wiązać z jedynie niewielkimi zmianami w działaniu statków – czytamy w raporcie ICCT.

Organizacja zwraca również uwagę, że przestawienie żeglugi na wodór wymagałoby ukierunkowanych badań i rozwoju, ogromnych zmian w infrastrukturze paliwowej i zmianę polityki rządów. – Inne czynniki, w tym opłacalność, będą miały wpływ na to, czy nowe paliwa mogą być z powodzeniem stosowane w transporcie – zastrzegło ICCT.

Żeby wodór był uznany za czyste paliwo, być wytwarzany przez elektrolizę (rozszczepianie cząsteczek wody na wodór i tlen za pomocą prądu elektrycznego) z wykorzystaniem energii odnawialnej – tworząc tak zwany „zielony wodór”; lub poprzez paliwa kopalne z wychwyconym i zmagazynowanym CO2 – znanym jako „niebieski wodór”.

ReCharge/Michał Perzyński

Jakóbik: Polska strategia wodorowa i wyścig po Święty Graal energetyki


Powiązane artykuły

Krzysztof Galos, wiceszef resortu i Główny Geolog Kraju. Źródło wikimedia

MKiŚ: Odkrycie nowych złóż ropy na Bałtyku musi zostać potwierdzone

– Ministerstwo klimatu i środowiska będzie mogło potwierdzić informacje o odkryciu największego złoża węglowodorów w Polsce w pobliżu Świnoujścia dopiero...
Pracownik Central European Petroleum podczas badań na Bałtyku. Obecnie spółka odkryła największe złoże ropy na Bałtyku w Polsce, foto: cepetro

Największe złoże ropy w Polsce odkryte na Bałtyku

Central European Petroleum odkryło największe konwencjonalne złoże ropy naftowej w historii Polski – Wolin East. Znajduje się ono około 6...
Fot. Lądowa farma wiatrowa. Źródło: Freepik.com.

Niemcy płacą miliony przez zastój wiatraków. Winne są sieci przesyłowe

W niemieckim regionie Ostwestfalen-Lippe (OWL) w Niemczech, znanym z licznych farm wiatrowych, koszty niezrealizowanej energii wiatrowej mogą wynieść dziesiątki milionów euro....

Udostępnij:

Facebook X X X