EnergetykaWęgiel. energetyka węglowa

Jakiej polityki energetycznej potrzebuje Polska? Dyskusja na PetroBiznes (RELACJA)

fot. BiznesAlert.pl

W warszawskim hotelu Marriott odbył się Kongres PetroBiznes. W trakcie pierwszej debaty „Nowe priorytety i cele sektora gazowego i paliwowego do 2020 roku” jej uczestnicy główną uwagę skupili na kwestiach związanych z bezpieczeństwem energetycznym oraz unijną polityką klimatyczno-energetyczną, zwłaszcza na tzw. pakiecie zimowym.

Pakiet zimowy

– Jeżeli mówimy o bezpieczeństwie, polityce i biznesie, to nie sposób nie zacząć od kwestii regulacyjnych. Szeroko pojęta energetyka jest sferą objętą coraz bardziej szczegółowymi i wymagającymi regulacjami, które są tworzone na wielu poziomach, jeżeli chodzi o instytucje UE. Mamy kompleksowy pakiet, tzw. pakiet zimowy, który dotyczy w głównej mierze rynku elektroenergetycznego. Będzie miał on bardzo istotny wpływ na to, jak będzie wyglądała energetyka w przyszłości – mówił w trakcie otwarcia Kongresu PetroBiznes wiceminister energii Michał Kurtyka.

W kontekście pakietu zimowego stwierdził, że ważne jest wyważenie odpowiednich proporcji w kwestii uprawnień do emisji.

– Na poziomie rządowym robimy wiele. Warto wspomnieć o prowadzonej polityce dywersyfikacji dostaw gazu. Jest to najbardziej kompleksowa polityka. Jej przykładem jest zaspokojenie nie tylko polskiego, ale również regionalnego popytu na gaz, nie przy pomocy kierunku wschodniego, ale z Norwegii przy pomocy gazociągu Baltic Pipe. Ważne jest szerokie wykorzystanie rynku LNG. Symbolicznym momentem był odbiór LNG z USA w Polsce – mówił wiceminister energii.

Podkreślił również, że Polska sięga po zasoby, które były dotychczas pomijane, np. metan. Jako przykład podał powołanie w Katowicach Międzynarodowego Centrum Doskonałości w zakresie metanu z kopalń węgla.

– Działamy bardzo intensywnie, aby nasza energetyka, chemia oraz petrochemia dobrze przygotowały się na wyzwania, które odczytujemy, że wystąpią w najbliższym czasie – zapewniał Kurtyka, wymieniając przy tym realizacje przez resort polityki rozwoju elektromobilności czy Pakietu na Rzecz Czystego Transportu.

Polityka surowcowa państwa

W trakcie otwierającego wystąpienia wiceminister wspomniał również o istocie współpracy sektora energetycznego i instytucji publicznych z nauką. Ważną rolę w tej kwestii mają pełnić inkubatory.

Głos zabrał także wiceminister środowiska, główny geolog kraju, prof. Mariusz Orion Jędrysek, który mówił o polityce surowcowej państwa.

– Powstała koncepcja mająca na celu ukształtowanie polityki surowcowej państwa – mówił.

– Koncepcja składa się z dziewięciu filarów, m.in.: zapotrzebowania gospodarki krajowej na surowce mineralne, pozyskiwania surowców ze złóż kopalin i ciepła Ziemi, pozyskiwania surowców z odpadów, pozyskiwania deficytowych surowców mineralnych drogą importu i współpraca międzynarodowa, uwarunkowań prawnych polityki surowcowej państwa, usprawnień systemu podatków i danin, ryzyka i planowania inwestycji.

Według wiceministra środowiska działania Polski w obszarze polityki surowcowej są determinowane przez politykę Unii Europejskiej w tym zakresie. Jego zdaniem mamy niestety do czynienia z sytuacją, w której UE „coraz bardziej zaciśnie pętlę, chociaż sama przygotowuje swoją politykę surowcową”.

Zaznaczył przy tym, że tworząc podstawy polityki surowcowej w latach 2006 i 2007, Polska była jednym z pierwszych krajów, które ją opracowywały.

– Teraz jesteśmy jednym z ostatnich – mówił Jędrysek.

– Polityka surowcowa skorelowana jest z różnymi politykami, w tym energetyczną. Ma to istotne znaczenie. Musi to być zaplecze dla rozwoju. Profil surowcowy determinuje profil gospodarczy – dodał.

Polityka klimatyczna to szansa

Zdaniem senatora Adama Gawędy, zastępcy przewodniczącego Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności, polityka energetyczna Polski jest bardziej wyrazista i asertywna.

– Nie jest skierowana przeciwko jakimkolwiek rozwiązaniom – mówił gość Kongresu PetroBiznes.

– Pakiet zimowy niesie pewne zagrożenia, ale daje również pewne szanse. Polityka energetyczna, którą dzisiaj realizujemy, powinna jednak wykorzystywać szanse tak, aby energetyka była dostępna, bezpieczna i nie generowała zbyt wysokich kosztów dla przemysłu – powiedział polityk.

Jego zdaniem w polityce energetycznej potrzebne jest spojrzenie zarówno krótko-, jak i długookresowe, tak aby wykorzystać szanse związane z członkostwem Polski w Unii Europejskiej.

W trakcie wystąpienia senator Gawęda wspomniał również o rozwoju energetyki odnawialnej. Powiedział o polityce prosumenckiej, czyli docieraniu z energią i rozwiązaniami, które będą tanie i skuteczne w wykorzystaniu, do jednostek samorządu terytorialnego.

– Pakiet zimowy i polityka UE jest skierowana na to, aby zachęcać prosumentów do współpracy. Tak aby z jednej strony oszczędzać energię, a z drugiej ją produkować. Polityka klimatyczna moim zdaniem jest elementem poważnych represji, dlatego tu jest ważna asertywność. Ważne jest, aby nie stawać w poprzek, ale aby stawiać również własne warunki – powiedział polityk.

W jego opinii polityka energetyczna nie może być realizowana w jednej przestrzeni. Ma być instrumentem, który pobudzi gospodarkę.

– Polityka paliwowa to wyzwanie. Często słyszymy, że bezpieczeństwo energetyczne nie ma ceny. Bez dostaw surowców energetycznych koszty dla gospodarki będą duże. Nie możemy nie dostrzegać powiązań z biznesem. Chcemy uniezależnić się od dostaw wschodniego dostawcy. Nie może być tak, że nowe projekty dywersyfikacyjne będą generować niewspółmiernie wysokie koszty. Powinniśmy podjąć poważne i intensywne działania na rzecz zwiększenia wydobycia. Muszą one spełniać podstawowy warunek, czyli wywierać presję na wschodniego partnera, który nie postrzegał surowców jako instrumentu nacisku, lecz jako instrument biznesowy – mówił senator Gawęda.

– Z drugiej strony polityka UE to polityka dekarbonizacji. Nie jako całkowite odejście od węgla tu i teraz, ale w taki sposób abyśmy w przyszłości mogli wykorzystać węgiel w czystszej formie. Wyjście z energetyki konwencjonalnej nie jest możliwe. Nie tylko w kontekście bezpieczeństwa energetycznego czy surowcowego, ale również ze społecznego punktu widzenia – powiedział Gawęda.

Atom za drogi?

W trakcie dyskusji odniósł się również do kwestii wykorzystania w Polsce energetyki jądrowej.

– Ostateczna decyzja w sprawie energetyki jądrowej nie zapadła. Uważam, że powinniśmy odejść od koncepcji energetyki jądrowej. Po pierwsze nie stać nas na to, nie wzmacnia to naszej pozycji negocjacyjnej, a suma kosztowa produkcji ten energii jest duża i brakuje zaangażowania dużego kapitału. Powinniśmy powiedzieć wprost, że jeżeli nie zbudowaliśmy elektrowni jądrowej, kiedy mogliśmy to zrobić, to teraz nie powinno być to rozważane – powiedział senator Gawęda.

Regulacje to podstawa

Głos w dyskusji zabrał również Bolesław Jankowski, wiceprezes Zarządu ds. Międzynarodowych PGE, którego zdaniem „jeżeli mówimy o bezpieczeństwie, to jest ono w dużej mierze wypadkową polityki i biznesu. Trudno mówić o bezpieczeństwie również bez aspektu regulacyjnego”.

Zwrócił uwagę, że w doktrynie bezpieczeństwa państwa w pozamilitarnych zagrożeniach nie dostrzega się kwestii regulacyjno-politycznych.

– W energetyce mamy do czynienia z sytuacją, w której walczymy z problemami regulacyjnymi tworzonymi na poziomie unijnym. Mamy niestabilne otoczenie prawne i nieprzyjazne z punktu widzenia polskich uwarunkowań – powiedział przedstawiciel PGE.

Stwierdził również, że dostrzegana jest pewna niedoskonałość, która przejawia się na przykład w przypadku rynku mocy.

– Nie jesteśmy w stanie zbudować rynku mocy bez zgody Unii Europejskiej, która uznaje go za element pomocy publicznej dla sektora energetycznego. Naszym zdaniem jest to element właściwego funkcjonowania rynku – mówił Jankowski.

Podkreślił przy tym, że limit emisyjny zawarty w pakiecie zimowym praktycznie eliminuje elektrownie węglowe ze wsparcia rynku mocy. W tym kontekście wspomniał, że istnieją państwa, które skutecznie radzą sobie z technologią węglową. Jako przykład wskazał Japonię.

Wiceprezes PGE zauważył, że unijna polityka klimatyczna spowoduje dwukrotny wzrost ceny energii w Polsce z obecnych 160 zł do ok. 320 zł za 1 MWh.

– To pytanie dotyczące przyszłości inwestycji węglowych, które według polskich władz stanowią podstawę naszej energetyki – mówił wiceprezes PGE.

– Jeżeli patrzymy na unijną politykę, czyli na politykę transformacji energetyki oraz szerzej – transformacji gospodarki, widać, że idzie ona w stronę innych modeli biznesowych. Jest to niezwykle konsekwentnie realizowana polityka – stwierdził gość Kongresu.

W kontekście unijnej polityki energetycznej zwrócił uwagę na obronę suwerenności w obszarze energetyki.

– To oznacza, że polski rząd powoli traci instrumenty tworzenia polityki energetycznej. Coraz więcej tych instrumentów znajduje się na poziomie unijnym – powiedział Jankowski.

Ponadto zauważył, że konkluzje BAT są bardzo kosztowne dla technologii węglowych i zwiększają ryzyko inwestowania w nie. Jego zdaniem posiadanie aktywów węglowych przy tej polityce unijnej dla każdej grupy energetycznej w Polsce stanowi pewne ryzyko.

Jednocześnie podkreślił, że należy wykazać absolutną czujność i wchodzić tylko w te obszary, które mogą być dla Polski korzystne, np. elektromobilność czy klastry energetyczne.

W trakcie swojego wystąpienie odniósł się również do sektora gazowego i realizowanych przez Polskę projektów dywersyfikacyjnych. Podkreślił znaczenie terminalu LNG w Świnoujściu oraz to czy planowany gazociąg Baltic Pipe może stanowić istotny argument po stronie polskiej, jeżeli chodzi o rozmowy dotyczące współpracy ze wschodnim partnerem. Zaznaczył jednak, że PGE szuka możliwości wykorzystania gazu, który ma duży potencjał, ale przeszkodą pozostaje bariera cenowa.

Elektromobilność to ucieczka do przodu

– Być może powinniśmy zrobić krok do przodku, tak jak te kraje, które mocno postawiły na OZE, licząc na spadek cen. Nie mamy za bardzo gdzie się cofać – mówił w trakcie Kongresu PetroBiznes Ryszard Gburek, dyrektor Departamentu Dużych Przedsiębiorstw w Banku Gospodarstwa Krajowego.

– Taką ucieczką powinna być elektromobilność. Powinna ona przynieść dwa duże efekty. Jeden to dobrostan sektora energetycznego, czyli zwiększenie popytu na energię, a drugi to zmniejszenie emisji spalin – stwierdził przedstawiciel BGK, dodając, że wysokość cen energii w hurcie nie zachęca do realizacji inwestycji w nowe moce wytwórcze.

Na zakończenie wiceprezes PGE stwierdził, że bezpieczeństwo energetyczne nie powinno być postrzegane jedynie jako bezpieczeństwo, ale również jako „pewna stabilność rozwoju”.

– Wszystko zależy od działań na poziomie politycznym i biznesu. Jeżeli chodzi o kwestie polityczne, to w Unii Europejskiej trwa proces zdejmowania kompetencji z państw członkowskich w tak kluczowych kwestiach jak energetyka i przeniesienia ich na poziom unijny. Polska jest jednym z tych państw, które najbardziej odczują skutki polityki klimatycznej. To wyzwanie dla polskiego rządu i biznesu – powiedział Jankowski, dodając, że jednym z wyzwań przed jakimi stoi sektor energetyczny, jest łączenie energetyki konwencjonalnej z OZE.

Zdaniem senatora Gawędy ważne jest, aby proponować konstruktywne rozwiązania, tak aby budować dobrą linię współpracy. Wszystkie działania powinny zmierzać do tego, aby cena dla odbiorcy końcowego była konkurencyjna, a same dostawy energii były zapewnione.


Powiązane artykuły

Elektrownia jądrowa Vogtle z reaktorem AP1000 w USA. Źródło: Westinghouse

Program jądrowy Polski doczekał się konsultacji. Ich finał pod koniec lipca

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że Program polskiej energetyki jądrowej (PPEJ) trafił do konsultacji publicznych. To dokument kreślący plan budowy, uruchomienia i...
Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom przegrał spór z Ukrainą. Miliardowe odszkodowanie

Międzynarodowy trybunał wydał wyrok dotyczący sporu Naftogazu i Gazpromu, dotyczącego przesyłu gazu do Europy. Na rzecz ukraińskiej spółki orzeczono ponad...

Jest zgrzyt na linii prezydent-rząd. „Premier próbuje wymusić podpis”

Jest odpowiedź prezydenta Andrzeja Dudy na decyzję rządu o dołączeniu poprawki w sprawie mechanizmu mrożenia cen energii do nowelizacji ustawy...

Udostępnij:

Facebook X X X