Innowacje

Elektromobilność w każdym domu? (RELACJA)

Samochód elektryczny elektromobilność

fot. CC/Geograph.ie

Uczestnicy panelu o elektromobilności na III Ogólnopolskiej Konferencji Energetycznej: Bezpieczeństwo energetyczne. Filary i perspektywa zastanawiali się nad systemowym podejściem do zjawiska elektromobilności. Jak ją rozwijać?

Jak transformować istniejące obiekty pod rozwój elektromobilności? Warto byłoby, aby w działaniach rządu ta kwestia była powiązana z energooszczędnością. To warto widzieć jako kwestię zintegrowaną – przekonywał Olgierd Dziekoński, doradca prezesa Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. – Mam przyjaciela posiadającego trzypiętrowy apartament. Zainstalował ładowarki elektryczne i od razu bardziej zamożni klienci zaczęli się interesować tą nieruchomością. Ładowarki przyciągają klienta, który zapłaci więcej – wskazał prof. Piotr Moncarz z University of Stanford. – Najtańsza energia to ta produkowana w domu – wtórował mu Dziekoński. Jego zdaniem energetyka rozproszona pozwoli elektromobilności rozwijać się na przedmieściach.

Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, mówił o związku elektromobilności z ochroną środowiska. – Fundusz Niskoemisyjnego Transportu to coś nowego. Ustawa ma trafić pod obrady Sejmu pod koniec kwietnia – ocenił. – Według szacunków przez 9-10 lat funkcjonowania przeznaczy środki sięgające 4,5 mld złotych. Kolejne tyle ma pochodzić z NFOŚiGW z opłat ekologicznych i kar. Są do tego środki wojewódzkie i szereg programów unijnych, co warto podkreślić, także związane z regionalnymi planami operacyjnymi. Będzie zatem nawet 10 mld złotych – dodał gość konferencji. – Nie wiemy za to kto ma budować stacje ładowania – wskazał Michalski.

– Efekt środowiskowy to jeden z mitów podnoszonych przez najbardziej zagorzałe zielone organizacje. Jeżeli byśmy mieli dostosować się do ich wymogów, to jedziemy samochodem elektrycznym we Francji, przesiadamy się na niskoemisyjne źródło w Niemczech i nie wiadomo co dalej – powiedział Krzysztof Bolesta z Polityki Insight. – Jeżeli spojrzeć na ślad węglowy i to, ile emisji usuwamy wsiadając do samochodu elektrycznego, to mamy 90 procent redukcji i efekt środowiskowy, który mamy od razu – dodał. – W całym cyklu życia źródła energii samochód elektryczny jest bardziej ekologiczny niż ten na ropę czy gaz. Ich wydobycie jest mało ekologiczne – podsumował Bolesta.


Powiązane artykuły

Źródło: Freepik

Nowe podejście USA do eksportu chipów. Polska zyskuje

Departament Handlu Stanów Zjednoczonych ogłosił niedawno wycofanie kontrowersyjnej reguły „dyfuzji AI”, wprowadzonej przez administrację Bidena. Budziła ona sprzeciw wśród czołowych...

Francja zawarła gigantyczne kontrakty na inwestycje w datacenter

Biuro prezydenta Francji podało do informacji publicznej, że Francja zawarła kontrakty na lokalizację nowych datacenter o łącznej mocy 4 GW....
Prezydent Chin Xi Jinping

Chiński przełom w atomie. Nowa metoda pozyskiwania uranu

Chińscy naukowcy opracowali nową, przełomową technologię ekstrakcji uranu z wody morskiej, która może zmienić globalny układ sił w energetyce jądrowej....

Udostępnij:

Facebook X X X