icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Ministerstwo klimatu chce otworzyć rynek dla kolejnych użytkowników systemu elektroenergetycznego

Ministerstwo klimatu przygotowało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego. Dotyczy on głównie zasad działania rynku bilansującego.

Potrzeba zmian

Uzasadniając potrzebę zmiany rozporządzenia, resort klimatu zwraca uwagę, że od dnia jego wejścia w życie (czwartego maja 2007 roku) i nowelizacji w 2008 roku, rzeczywistość regulacyjna w obszarze elektroenergetyki uległa drastycznym zmianom. – Wynikały one głównie z polityki Unii Europejskiej (UE) w dziedzinie energetyki, przede wszystkim przyjętych od tego czasu przepisów, które fundamentalnie zmieniły architekturę regulacyjną sektora energii elektrycznej, przenosząc na poziom prawa unijnego coraz więcej szczegółowych zasad funkcjonowania wytwórców i odbiorców energii elektrycznej oraz operatorów systemów elektroenergetycznych, które wcześniej były przedmiotem regulacji krajowych, prywatnoprawnych ustaleń lub regulaminów – czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Nowelizacja dotyczy zasad funkcjonowania rynku bilansującego. Poza kwestiami związanymi z funkcjonowaniem rynku bilansującego nowelizacja dotyczy w niewielkim zakresie przepisów dotyczących przyłączania urządzeń do sieci elektroenergetycznej. Potrzeba nowelizacji w tym zakresie wynika z konieczności dostosowania przepisów wykonawczych do przepisów ustawy Prawo energetyczne, a w zakresie wymogów technicznych wobec przyłączanych urządzeń oraz w zakresie połączeń pomiędzy systemami elektroenergetycznymi różnych krajów – do rozporządzenia rynkowego.

Resort klimatu wyjaśnia, że polski rynek bilansujący energii elektrycznej wymaga reformy zarówno ze względu na dostosowanie do wyżej wymienionych wymagań, jak i w szczególności ze względu na zobowiązania Rzeczypospolitej Polskiej wynikające z decyzji Komisji Europejskiej  – Poland – Planned Polish capacity mechanism oraz z Planu wdrażania reform rynku energii elektrycznej opracowanego zgodnie z  rozporządzeniem rynkowym.

Zakres zmian

W zakresie zmian zasad funkcjonowania rynku bilansującego Projekt przede wszystkim:

  • otwiera możliwość aktywnego uczestnictwa dla kolejnych użytkowników systemu elektroenergetycznego – projekt zrównuje tu status wytwórców, odbiorców końcowych i posiadaczy magazynów energii elektrycznej, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych grup podmiotów;
  • ustanawia nowe zasady w zakresie wyznaczania, obliczania i aktualizowania niektórych, kluczowych cen stosowanych w polskim modelu RB – ceny wymuszonej dostawy i ceny wymuszonego odbioru, a także ceny uruchomienia. Ceny te są obliczane dla każdego rodzaju aktywnego uczestnika, a tam gdzie to było zasadne i możliwe uwzględniano specyfikę danej technologii;
  • rozszerza możliwości tworzenia jednostek grafikowych aktywnych dla różnych technologii;
  • dostosowuje rozwiązania RB do wymogów specyficznych dla jednostek innych niż jednostki wytwórcze centralnie dysponowane (duzi wytwórcy systemowi);
  • wprowadza zmiany w zakresie zarządzania ograniczeniami.

Plan wdrażania przewiduje reformę rynku bilansującego podzieloną na dwa etapy – pierwszy od pierwszego stycznia 2021 roku oraz drugi od pierwszego stycznia 2022 roku. W świetle ram prawnych wynikających z rozporządzenia rynkowego oraz rozporządzenia EB GL reforma rynku odbywa się w szczególności poprzez opracowanie przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego (dalej „OSPe”) zmienionych warunków dotyczących bilansowania, o których mowa w art. 18 rozporządzenia EB GL, a następnie przedłożenie ich prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki do zatwierdzenia. Warunki dotyczące bilansowania (zwane dalej „WDB”) pełnią rolę zasadniczego regulaminu funkcjonowania rynku bilansującego, w której zastąpiły dotychczasową instrukcję ruchu i eksploatacji sieci przesyłowej w części dotyczącej bilansowania. Zatwierdzenie przez prezesa URE zmienionych WDB, dostosowanych do zakresu pierwszego etapu reformy rynku bilansującego, zgodnie z zakresem tego etapu określonym w Planie wdrażania, wymaga jednak zmiany przepisów rozporządzenia, tak aby treść decyzji była zgodna z przepisami zarówno unijnymi jak i krajowymi.

Ogłoszone 19 sierpnia konsultacje projektu, potrwają tylko siedem dni, od daty otrzymania przez podmioty zaproszone do konsultacji pisma ministerstwa klimatu w tej sprawie. Skrócony termin zgłaszania uwag ministerstwo uzasadnia potrzebą jak najszybszego opublikowania nowelizacji, co jest związane jest to z przygotowywaniem przez operatora systemu przesyłowego reformą rynku bilansującego.

RCL/Bartłomiej Sawicki

Pandemia zmniejsza produkcję energii elektrycznej z węgla, a zwiększa jej import

Ministerstwo klimatu przygotowało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego. Dotyczy on głównie zasad działania rynku bilansującego.

Potrzeba zmian

Uzasadniając potrzebę zmiany rozporządzenia, resort klimatu zwraca uwagę, że od dnia jego wejścia w życie (czwartego maja 2007 roku) i nowelizacji w 2008 roku, rzeczywistość regulacyjna w obszarze elektroenergetyki uległa drastycznym zmianom. – Wynikały one głównie z polityki Unii Europejskiej (UE) w dziedzinie energetyki, przede wszystkim przyjętych od tego czasu przepisów, które fundamentalnie zmieniły architekturę regulacyjną sektora energii elektrycznej, przenosząc na poziom prawa unijnego coraz więcej szczegółowych zasad funkcjonowania wytwórców i odbiorców energii elektrycznej oraz operatorów systemów elektroenergetycznych, które wcześniej były przedmiotem regulacji krajowych, prywatnoprawnych ustaleń lub regulaminów – czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Nowelizacja dotyczy zasad funkcjonowania rynku bilansującego. Poza kwestiami związanymi z funkcjonowaniem rynku bilansującego nowelizacja dotyczy w niewielkim zakresie przepisów dotyczących przyłączania urządzeń do sieci elektroenergetycznej. Potrzeba nowelizacji w tym zakresie wynika z konieczności dostosowania przepisów wykonawczych do przepisów ustawy Prawo energetyczne, a w zakresie wymogów technicznych wobec przyłączanych urządzeń oraz w zakresie połączeń pomiędzy systemami elektroenergetycznymi różnych krajów – do rozporządzenia rynkowego.

Resort klimatu wyjaśnia, że polski rynek bilansujący energii elektrycznej wymaga reformy zarówno ze względu na dostosowanie do wyżej wymienionych wymagań, jak i w szczególności ze względu na zobowiązania Rzeczypospolitej Polskiej wynikające z decyzji Komisji Europejskiej  – Poland – Planned Polish capacity mechanism oraz z Planu wdrażania reform rynku energii elektrycznej opracowanego zgodnie z  rozporządzeniem rynkowym.

Zakres zmian

W zakresie zmian zasad funkcjonowania rynku bilansującego Projekt przede wszystkim:

  • otwiera możliwość aktywnego uczestnictwa dla kolejnych użytkowników systemu elektroenergetycznego – projekt zrównuje tu status wytwórców, odbiorców końcowych i posiadaczy magazynów energii elektrycznej, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych grup podmiotów;
  • ustanawia nowe zasady w zakresie wyznaczania, obliczania i aktualizowania niektórych, kluczowych cen stosowanych w polskim modelu RB – ceny wymuszonej dostawy i ceny wymuszonego odbioru, a także ceny uruchomienia. Ceny te są obliczane dla każdego rodzaju aktywnego uczestnika, a tam gdzie to było zasadne i możliwe uwzględniano specyfikę danej technologii;
  • rozszerza możliwości tworzenia jednostek grafikowych aktywnych dla różnych technologii;
  • dostosowuje rozwiązania RB do wymogów specyficznych dla jednostek innych niż jednostki wytwórcze centralnie dysponowane (duzi wytwórcy systemowi);
  • wprowadza zmiany w zakresie zarządzania ograniczeniami.

Plan wdrażania przewiduje reformę rynku bilansującego podzieloną na dwa etapy – pierwszy od pierwszego stycznia 2021 roku oraz drugi od pierwszego stycznia 2022 roku. W świetle ram prawnych wynikających z rozporządzenia rynkowego oraz rozporządzenia EB GL reforma rynku odbywa się w szczególności poprzez opracowanie przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego (dalej „OSPe”) zmienionych warunków dotyczących bilansowania, o których mowa w art. 18 rozporządzenia EB GL, a następnie przedłożenie ich prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki do zatwierdzenia. Warunki dotyczące bilansowania (zwane dalej „WDB”) pełnią rolę zasadniczego regulaminu funkcjonowania rynku bilansującego, w której zastąpiły dotychczasową instrukcję ruchu i eksploatacji sieci przesyłowej w części dotyczącej bilansowania. Zatwierdzenie przez prezesa URE zmienionych WDB, dostosowanych do zakresu pierwszego etapu reformy rynku bilansującego, zgodnie z zakresem tego etapu określonym w Planie wdrażania, wymaga jednak zmiany przepisów rozporządzenia, tak aby treść decyzji była zgodna z przepisami zarówno unijnymi jak i krajowymi.

Ogłoszone 19 sierpnia konsultacje projektu, potrwają tylko siedem dni, od daty otrzymania przez podmioty zaproszone do konsultacji pisma ministerstwa klimatu w tej sprawie. Skrócony termin zgłaszania uwag ministerstwo uzasadnia potrzebą jak najszybszego opublikowania nowelizacji, co jest związane jest to z przygotowywaniem przez operatora systemu przesyłowego reformą rynku bilansującego.

RCL/Bartłomiej Sawicki

Pandemia zmniejsza produkcję energii elektrycznej z węgla, a zwiększa jej import

Najnowsze artykuły