Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych tekstów mijającego tygodnia (8.01-12.01.2024 r.).
1. Perzyński: Era tanich elektryków z Chin może dobiec końca
– Niedobór statków u chińskich armatorów do przewozu samochodów elektrycznych spowodował wzrost cen transportu do rekordowego poziomu i ograniczył przepływ eksportu pojazdów elektrycznych z Chin do Europy. Ceny chińskich elektryków mogą wzrosnąć – pisze Jacek Perzyński, redaktor BiznesAlert.pl.
2. Przybyszewski: Kolejne porwanie statku w Zatoce Omańskiej może być zemstą Iranu
– Irański bazoszpiegowiec został wczoraj w nocy najpewniej celowo uszkodzony przez bliżej nieokreślone siły specjalne. Okręt ten wycofuje się z powrotem do Zatoki Perskiej. W odwecie siły irańskie zajęły statek handlowy, który płynął przez Zatokę Omańską. Pozycja Iranu i Hutich osłabła, ale ani jedni ani drudzy nie zamierzają spuścić z tonu – pisze Łukasz Przybyszewski, prezes Abhaseed Foundation Fund.
3. Pogroszewski: Cena hurtowa energii jest niższa od tej mrożonej w Polsce
Instytut Jagielloński podkreśla, że cena hurtowa energii na giełdzie jest znacząco niższa od tej mrożonej w ramach tarczy solidarnościowej. – Polska cechowała się stosunkowo wysoką średnią ceną na rynku hurtowym (112 EUR/MWh). Pomimo tego należy zauważyć, że jest znacząco niższa niż cena maksymalna zaoferowana w ramach tzw. Tarczy Solidarnościowej dla odbiorców końcowych, która wynosiła 694 PLN/MWh – wskazuje Sebastian Pogroszewski w BiznesAlert.pl.
4. Fedorska: Miliardowe ryzyko fabryki baterii do elektryków w Niemczech
– O ile niemieckie media nie podają konkretnej formy wsparcia fabryki Northvolt w Heide, media szwedzkie zwracają uwagę na to, że to wsparcie składa się z czystej dotacji oraz pożyczek – pisze Aleksandra Fedorska, redaktor BiznesAlert.pl.
5. Kuffel: Czarna seria pirackich problemów ropy
– Już od połowy listopada coraz częściej mówiło się o „pirackich problemach” Kanału Sueskiego, jednak ostatnie dwa tygodnie okazały się naprawdę czarnym okresem dla armatorów korzystających z najkrótszej drogi pomiędzy Bliskim Wschodem a Europą – pisze Magdalena Kuffel, współpracownik BiznesAlert.pl.