BezpieczeństwoWszystko

Wymagające szkolenie pod żaglami

Dzisiaj, w czwartek 30 lipca, żaglowiec ORP „Iskra”, po sześciu tygodniach, powrócił do portu wojennego w Gdyni. W rejsie nawigacyjno – szkoleniowym oraz w regatach „The Tall Ships Races” uczestniczyli podchorążowie Akademii Marynarki Wojennej.

W tegorocznym „szkoleniu pod żaglami” na pokładzie ORP „Iskra” wzięło udział 37 podchorążych z I roku, w tym dwie przedstawicielki Bułgarskiej Marynarki Wojennej. Trasa rejsu prowadziła przez Morze Bałtyckie – Cieśniny Duńskie– Morze Północne – Kanał Angielski – Morze Irlandzkie – Morze Północne – Morze Bałtyckie. Żaglowiec wziął udział również w corocznych regatach „The Tall Ships Races”.

Podchorążowie, zgodnie z planem, zakończyli praktyczne szkolenie na morzu 27 lipca, w norweskim porcie  Kristiansand, skąd wojskowym samolotem powrócili do Gdyni. „Iskrę” do macierzystego portu przyprowadziła stała załoga.

W czasie rejsu podchorążowie uczyli się podstaw marynarskiego rzemiosła, a zwłaszcza żeglarstwa. Przyszli oficerowie MW przeszli cykl praktycznego szkolenia morskiego oraz zapoznali się z warunkami nawigacyjno – hydrograficznymi i hydrologiczno – meteorologicznymi na akwenach objętych trasą rejsu. Podchorążowie doskonalili również umiejętności w pełnieniu wacht morskich, obsługi urządzeń, sprzętu i takielunku żaglowca, a także długotrwałego pływania. W związku z trudnymi warunkami panującymi w tym czasie na morzu, praktyki okazały się niezwykle wymagające, a osiągnięty poziom wyszkolenia podchorążych bardzo wysoki.

„The Tall Ships Races” to jedne z najbardziej prestiżowych regat na świecie. Ich historia sięga 1938 roku. Z czasem na listę zwycięzców wpisało się kilka polskich jednostek, w tym ORP „Iskra”. Żaglowce biorące udział w rywalizacji ze względu na wielkość dzielone są na cztery kategorie. Podczas zawodów połowa osób znajdujących się na każdym z pokładów musi mieć od 16 do 25 lat.

Do tegorocznej rywalizacji przystąpiło blisko sto jednostek. W pierwszym etapie na czele zarówno swojej klasy, jak i klasyfikacji generalnej uplasował się polski żaglowiec „Fryderyk Chopin”.

ORP „Iskra” jest barkentyną projektu B79/II. Na co dzień bazuje w Gdyni. Wchodzi w skład Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Na jego pokładzie rejsy szkoleniowe odbywają przyszli oficerowie Marynarki Wojennej. Ponad 200 dni w roku załoga żaglowca przebywa w morzu. ORP „Iskra” buduje swój międzynarodowy autorytet, biorąc udział w corocznych regatach Tall Ships Races, zdobywając w 1989 roku główną i zarazem najbardziej prestiżową nagrodę regat. W 1990 roku ORP „Iskra” została wyróżniona przez Sekretarza Generalnego ONZ Medalem Pokoju. Za największy sukces żaglowca uznać należy opłynięcie globu ziemskiego w latach 1994-1995, kiedy to żeglował przez wszystkie oceany świata i większość mórz. Na swoim pokładzie gościł wiele ważnych osób oraz przedstawicieli większości Polonii rozsianej na całym świecie.

Żaglowcem ORP „Iskra” dowodzi kmdr ppor. Jacek Miłowski.

Źródło: Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych


Powiązane artykuły

Rosja zaatakowała Ukrainę 550 atakami lotniczymi, z których 478 celów udało się zneutralizować, foto: DSNS/facebook

Rosyjski atak na Kijów uszkodził widział konsularny Ambasady RP

Podczas zmasowanego rosyjskiego ataku rakietowego na Kijów w nocy z 3 na 4 lipca ucierpiał wydział konsularny Ambasady RP –...
Agencja Uzbrojenia podpisała umowę na dostawę zestawów urządzeń do zakłócania systemów nawigacji satelitarnej. foto: gov.pl

Wojsko Polskie kupuje systemy do zakłócania GPS

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę na dostawę zestawów urządzeń do zakłócania systemów nawigacji satelitarnej. Program HELIOTROP ma wzmocnić zdolności walki elektronicznej...
Chiński minister spraw zagranicznych Wang Yi, foto: EPA/FILIP SINGER

Chiny: Nie pozwolimy na porażkę Rosji w wojnie z Ukrainą

Chiński minister spraw zagranicznych Wang Yi wprost powiedział unijnej dyplomacji, że Pekin nie dopuści do klęski Rosji w wojnie z...

Udostępnij:

Facebook X X X