Po długich negocjacjach niemiecki związek zawodowy IG Metall i zarząd koncernu Volkswagen (VW) osiągnęły w piątek porozumienie. Umowa zakłada m.in. utrzymanie wszystkich zakładów i gwarancję zatrudnienia do 2030 roku – podała agencja dpa. Jednocześnie VW planuje likwidację ponad 35 tysięcy miejsc pracy.
Portal tagesschau poinformował, że w zamian za utrzymanie miejsc pracy zatrudnieni w VW mają zrezygnować z podwyżek płac w nadchodzących latach oraz zgodzić się na obniżenie premii.
Według Volkswagena redukcja zatrudnienia o ponad 35 tysięcy miejsc do 2030 r. zostanie przeprowadzona w sposób odpowiedzialny społecznie.
Priorytety negocjacji
– W negocjacjach mieliśmy trzy priorytety: zmniejszenie nadwyżki mocy produkcyjnych w niemieckich zakładach, obniżenie kosztów pracy i obniżenie kosztów rozwoju do konkurencyjnego poziomu – powiedział szef marki Volkswagen Thomas Schaefer. -Osiągnęliśmy realne rozwiązania dla wszystkich trzech kwestii – podkreślił.
Cytowana przez portal tagesschau przewodnicząca rady zakładowej VW Daniela Cavallo powiedziała, że w najtrudniejszych warunkach ekonomicznych osiągnięto „solidne rozwiązanie”.
– Chociaż istnieją ustępstwa w ramach układu zbiorowego, które wykraczają poza miesięczny dochód, to równoważy je zachowanie wszystkich miejsc pracy osiągnięte dzięki solidarności; nowe bezpieczeństwo zatrudnienia do końca 2030 roku i – co nie mniej ważne – pewność dla zarządu, że zmiany w Volkswagenie wbrew woli pracowników są skazane na niepowodzenie – podkreśliła Cavallo.
Czasy nie są łatwe dla pracowników Volkswagena
Kanclerz Niemiec ocenił porozumienie jako „dobre, społecznie akceptowalne rozwiązanie”.
– Czasy nie są obecnie łatwe dla pracowników Volkswagena – powiedział Olaf Scholz, cytowany przez agencję dpa.
Koniec wielotygodniowego sporu
Osiągnięte w piątek porozumienie kończy wielotygodniowy spór koncernu i związku zawodowego IG Metall, który zrzesza pracowników Volkswagena. Podczas gdy firma domagała się redukcji płac i zerowych podwyżek w ciągu najbliższych dwóch lat, związkowcy postulowali wzrost wynagrodzeń. Volkswagen ma dziesięć fabryk w Niemczech, z których sześć znajduje się Dolnej Saksonii, trzy w Saksonii i jedna w Hesji – przypomniał portal tagesschau.
Biznes Alert / PAP
Niemiecki gigant motoryzacyjny chce produkować w Polsce nowoczesne samochody