AlertInfrastrukturaLotniskaŚrodowiskoWykop

Prezes Airbusa ostrzega przed niskim tempem dekarbonizacji lotnictwa

Rozpoczęcie lotów komercyjnych samolotów zaprojektowanych w celu zmniejszenia szkodliwego wpływu lotnictwa na klimat może zostać opóźnione z powodu braku paliw o zerowej wartości netto, ostrzegł dyrektor generalny Airbusa Guillaume Faury. Podkreślił on, że ma obawy co do tempa inwestycji w urządzenia do produkcji zielonego wodoru i odnawialnych paliw lotniczych.

Dekarbonizacja lotnictwa

Lotnictwo jest jedną z najtrudniejszych branż do dekarbonizacji, ponieważ akumulatory nie są jeszcze wystarczająco zaawansowane, aby zasilać samoloty poza stosunkowo krótkimi podróżami. Jednym z możliwych rozwiązań jest ekologiczny wodór, wytwarzany z wody przy użyciu energii elektrycznej o zerowej emisji dwutlenku węgla, podczas gdy SAF, wytwarzany ze źródeł roślinnych lub przy użyciu CO2 z powietrza, może być stosowany w istniejących silnikach z turbiną gazową bez zwiększania stężenia dwutlenku węgla w atmosferze.

Airbus zapowiedział, że zamierza latać bezemisyjnymi samolotami wodorowymi w służbie komercyjnej do 2035 roku, ale Faury powiedział, że brak produkcji zielonego wodoru „może być powodem opóźnienia uruchomienia programu”. – Dostępność lub brak dostępności czystego wodoru w odpowiedniej ilości we właściwym miejscu i po właściwej cenie w drugiej połowie dekady jest dla mnie dużym zmartwieniem. Infrastruktura do produkcji i dystrybucji zielonego wodoru jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju. Ale zegar tyka, aby mógł napędzać lotnictwo komercyjne do lat 30. i prawdopodobnie wiele innych sektorów znacznie wcześniej – mówił.

Kilka firm próbuje rozwijać technologię wodorową. Brytyjska firma inżynieryjna Rolls-Royce i linie lotnicze easyJet ogłosiły, że rozpoczęły pierwsze na świecie testy naziemne silnika samolotu napędzanego wodorem. Airbus współpracuje z amerykańską firmą GE i francuskim producentem silników Safran nad zamontowaniem silnika wodorowego na samolotach modelu A380. Największy rywal Airbusa, Boeing, poczynił pewne wstępne kroki w kierunku testowania technologii wodorowych.

The Guardian/Michał Perzyński

Boeing i Airbus będą miały konkurencję. Chińczycy wchodzą w budowę samolotów

 


Powiązane artykuły

Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom pod wpływem sankcji kłania się Serbii, która otwiera przed nim UE

Rosyjski koncern zawarł nowy kontrakt z Serbią, umowa dotyczy dostaw gazu. Obejmuje ona dostarczenie ponad sześciu milionów metrów sześciennych gazu...
czołg K2, zdjęcie: www.gov.pl

K2PL czeka na decyzję. Duży kontrakt zbrojeniowy się opóźnia

Polska planowała podpisać w kwietniu 2025 roku drugą umowę wykonawczą na zakup 180 czołgów K2 w wersji K2PL wraz ze...
Morska farma wiatrowa Anholt/Dania. Fot. BiznesAlert.pl/Bartłomiej Sawicki

Dania chce więcej morskich wiatraków. Podwoi moc offshore

19 maja rząd Danii ogłosił wdrożenie pomocy w wysokości 7,7 miliarda euro na wsparcie rozwoju morskiej energii wiatrowej. Ma to...

Udostępnij:

Facebook X X X