icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Prezes Airbusa ostrzega przed niskim tempem dekarbonizacji lotnictwa

Rozpoczęcie lotów komercyjnych samolotów zaprojektowanych w celu zmniejszenia szkodliwego wpływu lotnictwa na klimat może zostać opóźnione z powodu braku paliw o zerowej wartości netto, ostrzegł dyrektor generalny Airbusa Guillaume Faury. Podkreślił on, że ma obawy co do tempa inwestycji w urządzenia do produkcji zielonego wodoru i odnawialnych paliw lotniczych.

Dekarbonizacja lotnictwa

Lotnictwo jest jedną z najtrudniejszych branż do dekarbonizacji, ponieważ akumulatory nie są jeszcze wystarczająco zaawansowane, aby zasilać samoloty poza stosunkowo krótkimi podróżami. Jednym z możliwych rozwiązań jest ekologiczny wodór, wytwarzany z wody przy użyciu energii elektrycznej o zerowej emisji dwutlenku węgla, podczas gdy SAF, wytwarzany ze źródeł roślinnych lub przy użyciu CO2 z powietrza, może być stosowany w istniejących silnikach z turbiną gazową bez zwiększania stężenia dwutlenku węgla w atmosferze.

Airbus zapowiedział, że zamierza latać bezemisyjnymi samolotami wodorowymi w służbie komercyjnej do 2035 roku, ale Faury powiedział, że brak produkcji zielonego wodoru „może być powodem opóźnienia uruchomienia programu”. – Dostępność lub brak dostępności czystego wodoru w odpowiedniej ilości we właściwym miejscu i po właściwej cenie w drugiej połowie dekady jest dla mnie dużym zmartwieniem. Infrastruktura do produkcji i dystrybucji zielonego wodoru jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju. Ale zegar tyka, aby mógł napędzać lotnictwo komercyjne do lat 30. i prawdopodobnie wiele innych sektorów znacznie wcześniej – mówił.

Kilka firm próbuje rozwijać technologię wodorową. Brytyjska firma inżynieryjna Rolls-Royce i linie lotnicze easyJet ogłosiły, że rozpoczęły pierwsze na świecie testy naziemne silnika samolotu napędzanego wodorem. Airbus współpracuje z amerykańską firmą GE i francuskim producentem silników Safran nad zamontowaniem silnika wodorowego na samolotach modelu A380. Największy rywal Airbusa, Boeing, poczynił pewne wstępne kroki w kierunku testowania technologii wodorowych.

The Guardian/Michał Perzyński

Boeing i Airbus będą miały konkurencję. Chińczycy wchodzą w budowę samolotów

 

Rozpoczęcie lotów komercyjnych samolotów zaprojektowanych w celu zmniejszenia szkodliwego wpływu lotnictwa na klimat może zostać opóźnione z powodu braku paliw o zerowej wartości netto, ostrzegł dyrektor generalny Airbusa Guillaume Faury. Podkreślił on, że ma obawy co do tempa inwestycji w urządzenia do produkcji zielonego wodoru i odnawialnych paliw lotniczych.

Dekarbonizacja lotnictwa

Lotnictwo jest jedną z najtrudniejszych branż do dekarbonizacji, ponieważ akumulatory nie są jeszcze wystarczająco zaawansowane, aby zasilać samoloty poza stosunkowo krótkimi podróżami. Jednym z możliwych rozwiązań jest ekologiczny wodór, wytwarzany z wody przy użyciu energii elektrycznej o zerowej emisji dwutlenku węgla, podczas gdy SAF, wytwarzany ze źródeł roślinnych lub przy użyciu CO2 z powietrza, może być stosowany w istniejących silnikach z turbiną gazową bez zwiększania stężenia dwutlenku węgla w atmosferze.

Airbus zapowiedział, że zamierza latać bezemisyjnymi samolotami wodorowymi w służbie komercyjnej do 2035 roku, ale Faury powiedział, że brak produkcji zielonego wodoru „może być powodem opóźnienia uruchomienia programu”. – Dostępność lub brak dostępności czystego wodoru w odpowiedniej ilości we właściwym miejscu i po właściwej cenie w drugiej połowie dekady jest dla mnie dużym zmartwieniem. Infrastruktura do produkcji i dystrybucji zielonego wodoru jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju. Ale zegar tyka, aby mógł napędzać lotnictwo komercyjne do lat 30. i prawdopodobnie wiele innych sektorów znacznie wcześniej – mówił.

Kilka firm próbuje rozwijać technologię wodorową. Brytyjska firma inżynieryjna Rolls-Royce i linie lotnicze easyJet ogłosiły, że rozpoczęły pierwsze na świecie testy naziemne silnika samolotu napędzanego wodorem. Airbus współpracuje z amerykańską firmą GE i francuskim producentem silników Safran nad zamontowaniem silnika wodorowego na samolotach modelu A380. Największy rywal Airbusa, Boeing, poczynił pewne wstępne kroki w kierunku testowania technologii wodorowych.

The Guardian/Michał Perzyński

Boeing i Airbus będą miały konkurencję. Chińczycy wchodzą w budowę samolotów

 

Najnowsze artykuły