Transformacja energetyczna to nie tylko inwestycje w zeroemisyjne źródła energii. Konieczne jest też „zazielenienie” transportu morskiego, który odpowiada 18 procent światowej emisji gazów cieplarnianych, jednak amoniak przychodzi ludzkości z pomocą.
Kontenerowiec Yara Eyde zasilany amoniakiem jest rozwijany przez producenta amoniaku i armatora Yara Clean Ammonia oraz norweskiego operatora kontenerów NorthSea Container Line. Według spółek statek będzie gotowy do rozpoczęcia eksploatacji w 2026 roku.
Obie firmy planują założyć spółkę joint venture o nazwie NCL Oslofjord AS, która będzie obsługiwać statek napędzany amoniakiem, będąc jednocześnie pierwszym na świecie operatorem liniowym skupiającym się wyłącznie na kontenerowcach napędzanych amoniakiem.
Interesujące jest, że Yara Eyde będzie obsługiwać połączenie między norweskimi a niemieckimi portami, co uczyni tę trasę pierwszą bezemisyjną trasą morską w Europie. Projekt statku jest zoptymalizowany pod kątem korytarza handlowego pomiędzy Norwegią a Europą łączącego Oslo, Brevik, Hamburg i Bremerhaven.
Kontenerowiec będzie wyposażony w akumulator o pojemności 250 kWh z możliwością podłączenia do zasilania lądowego. Co ważne, dzięki wykorzystaniu amoniaku jako paliwa podróż morska będzie całkowicie neutralna dla klimatu i zaoszczędzi emisję o 11 tys. ton CO2 rocznie.
– Świat znajduje się w środku kryzysu klimatycznego i wszystkie dobre siły muszą się teraz zjednoczyć, aby szybko ograniczyć emisje. Cieszymy się, że możemy współpracować między sektorami i pokazać, że możliwe są zdecydowane ograniczenia emisji. Ekologiczną podróż rozpoczęliśmy od Yara Birkeland, pierwszego na świecie autonomicznego elektrycznego kontenerowca, a teraz kontynuujemy ją przy Yara Eyde, który będzie pierwszym na świecie kontenerowcem napędzanym czystym amoniakiem – mówi Svein Tore Holsether, dyrektor generalny Yara Clean Ammonia.
Warto zwrócić uwagę, że projekt już się cieszy ogromnym zainteresowaniem armatorów z wielu krajów. „Zazielenienie” floty kontenerowców i dalszych inwestycji jest koniczne, gdyż długodystansowy transport morski jest jednym z największych źródeł emisji gazów cieplarnianych na świecie.
Offshore Energy / Jacek Perzyński
Metanol zazieleni transport morski. Maersk i Evergreen to pionierzy