icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

List do prezydenta i premiera: Dbajmy o klimat i bezpieczeństwo dzięki duetowi atomu z OZE

Wdrożenie energetyki jądrowej powinno pozwolić na osiągnięcie przez Polskę udziału zeroemisyjnej  produkcji energii elektrycznej, wytwarzanej w elektrowniach wykorzystujących OZE i elektrowniach jądrowych, w wysokości ok.75 procent w 2040 roku i 100 procent w 2050 roku,  zapewniając równocześnie bezpieczeństwo – piszą szefowie organizacji projądrowych do prezydenta i premiera RP. Publikujemy jego treść przekazaną redakcji BiznesAlert.pl w całości.

Obywatelski Ruch na Rzecz Energetyki Jądrowej 

Stowarzyszenie na Rzecz Elektrowni Jądrowej na Pomorzu 

Szanowny Pan 

Andrzej Duda 

Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej 

Szanowny Pan 

Donald Tusk 

Premier Rządu Rzeczpospolitej Polskiej 

Szanowni Panowie, 

Jako organizacje pozarządowe, to znaczy Obywatelski Ruch na rzecz Energetyki  Jądrowej i Stowarzyszenie na Rzecz Elektrowni Jądrowej na Pomorzu, działając w zgodzie  z Polską Racją Stanu, zwracamy się do Szanownych Panów, pełniących Najwyższe Urzędy  w Rzeczpospolitej Polskiej z gorącym apelem o kontynuację i przyspieszenie realizacji  projektów związanych z energetyką jądrową w naszym Kraju, które zostały rozpoczęte  w poprzednich kadencjach Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej. Są to następujące inwestycje: 

1) Elektrownia jądrowa na Pomorzu w gminie Choczewo (Kopalino-Lubiatowo) z trzema  reaktorami AP1000 firmy Westinghouse o łącznej mocy 3 750 MW, realizowana przez  państwową spółkę Polskie Elektrownie Jądrowe Sp. z o.o. w ramach Programu polskiej  energetyki jądrowej (PPEJ), 

2) Elektrownia jądrowa w Pątnowie k/Konina z dwoma reaktorami APR1400 firmy Korea  Hydro and Nuclear Power (KHNP) o łącznej mocy 2 800 MW, realizowana przez spółkę  PGE-PAK Energia Jądrowa, 

3) Elektrownie Jądrowe z małymi reaktorami modułowymi (Small Modular Reactor – SMR),  których proces realizacji inwestycji rozpoczęła między innymi: spółka Orlen Synthos  Green Energy (OSGE), wskazując sześć lokalizacji: Stawy Monowskie k/Oświęcimia,  Dąbrowa Górnicza, Kraków-Nowa Huta, Stalowa Wola, Ostrołęka oraz Włocławek  z reaktorem BWRX- 300 firmy amerykańsko-japońskiej General Electric Hitachi  i KGHM z reaktorem VOYGR amerykańskiej firmy NuScale, 

4) Druga Elektrownia Jądrowa w ramach PPEJ, o niesprecyzowanej jeszcze lokalizacji  i technologii, za której realizację będzie odpowiedzialna również spółka Polskie  Elektrownie Jądrowe Sp. z o.o. 

Wymienione inwestycje są zgodne z interesem publicznym, gdyż mają fundamentalne  znaczenie dla zapewnienia w długiej perspektywie czasowej bezpieczeństwa energetycznego  Polski i powinny mieć status strategicznych inwestycji. 

Uzasadnienie apelu

Potrzeba transformacji energetycznej w Polsce wynika z dążenia Świata do neutralności  klimatycznej oraz podpisania i ratyfikowania przez nasz Kraj Porozumienia klimatycznego  (paryskiego) a także decyzji Rady Europejskiej z grudnia 2020 r. w sprawie redukcji emisji  CO2 w państwach członkowskich Unii Europejskiej do roku 2030 o 55% (Fit for 55), względem  1990 roku, jako etap pośredni na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku.

Na problem kryzysu klimatycznego nałożyły się w ostatnim czasie skutki trwającej od 2 lat  wojny na Ukrainie, przede wszystkim przez wzrost cen paliw kopalnych, co pociąga za sobą  wzrost kosztów energii elektrycznej i ciepła wytwarzanych w elektrowniach  i elektrociepłowniach opalanych paliwami kopalnymi. Problem ten pogłębia jeszcze w ostatnim  czasie wysoki koszt uprawnień do emisji CO2. Do powodów globalnych (międzynarodowych  związanych z kryzysem klimatycznym) doszły w ostatnim czasie zatem powody ekonomiczne, uzasadniające konieczność przeprowadzenia transformacji energetycznej w kierunku  zeroemisyjnego systemu elektroenergetycznego i w następnej kolejności zeroemisyjnych  systemów ciepłowniczych. Celem transformacji energetycznej jest uniezależnienie od paliw  kopalnych. 

Sytuacja Polski jest szczególna, gdyż jeszcze ok. 80% energii elektrycznej i ok. 85% ciepła  systemowego jest wytwarzane w elektrowniach, elektrociepłowniach i ciepłowniach opalanych  paliwami kopalnymi. Poza tym posiadamy znacznie zużyte jednostki wytwórcze, których  średni czas pracy w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym (KSE) przekroczył 35 lat. 

Najpilniejszym problemem w polskiej energetyce jest zatem transformacja energetyczna źródeł  wytwórczych w KSE. Głównym celem transformacji energetycznej źródeł wytwórczych w KSE musi być zmniejszenie uzależnienia od paliw kopalnych. Transformacja ta powinna  opierać się na zasadzie zrównoważonego rozwoju. Do najważniejszych kryteriów  zrównoważonego rozwoju źródeł wytwórczych w KSE należą: (1) zapewnienie bezpieczeństwa  pracy KSE, koniecznego dla zapewnienia ciągłej i niezawodnej dostawy energii elektrycznej  odbiorcom, (2) zapewnienie dostawy energii elektrycznej odbiorcom po przystępnej  (akceptowalnej) cenie, sprzyjającej ekonomicznemu rozwojowi Kraju oraz (3) zapewnienie  ochrony środowiska i przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. Oznacza to, że konieczna  zrównoważona transformacja energetyczna wymaga zbudowania nowego bezpiecznego,  zeroemisyjnego i efektywnego ekonomicznie systemu elektroenergetycznego.  Długoterminowa strategia budowy bezpiecznego, zeroemisyjnego i efektywnego ekonomicznie  systemu elektroenergetycznego w kraju nie posiadającym dużych zasobów  hydroenergetycznych, pozwalających na budowę w systemie elektroenergetycznym elektrowni  wodnych dużej mocy, zapewniających bezpieczną i stabilną jego pracę, musi opierać się na  łączeniu rozwoju energetyki wykorzystującej odnawialne źródła energii (OZE) oraz energetyki  jądrowej. Oparcie budowy nowego zeroemisyjnego systemu elektroenergetycznego wyłącznie na niestabilnych odnawialnych źródłach energii (OZE) nie zapewni bezpieczeństwa  elektroenergetycznego Kraju. 

Potrzeba zapewnienia w długiej perspektywie czasowej wystarczalności (bezpieczeństwa  pracy) KSE, wynika z konieczności zapewnienia ciągłej i niezawodnej dostawy energii  elektrycznej dla przemysłu, transportu, usług i ludności, a zatem zapewnienia bezpiecznego  funkcjonowania wszystkich struktur Państwa. Za bezpieczeństwo pracy KSE odpowiadają  głównie jednostki wytwórcze centralnie dysponowane (JWCD). Obecnie są nimi przede  wszystkim 72 parowe bloki energetyczne opalane węglem kamiennym i brunatnym  o łącznej mocy ok. 23,5 GW. Ich dotychczasowy czas pracy w KSE i w związku z tym  wyeksploatowanie jest jednak znaczne. 22 z tych bloków o łącznej mocy ok. 5 GW pracuje  w KSE już od 41 do 54 lat i będzie musiało być wyłączone z ruchu w czasie najbliższych  dziesięciu, gdyż są praktycznie wyeksploatowane. Pozostałe parowe bloki energetyczne  opalane węglem będą musiały być wyłączone z eksploatacji w czasie następnych piętnastu lat. 

Dlatego głównym wyzwaniem transformacji energetycznej źródeł wytwórczych w KSE,  w najbliższych 25-ciu latach, musi być zsynchronizowanie stopniowego wyłączania z ruchu wyeksploatowanych parowych bloków opalanych węglem, pełniących w KSE funkcje JWCD, zapewniających bezpieczeństwo jego pracy, z włączaniem do KSE nowych jednostek  wytwórczych, mogących pełnić podobne funkcje, zapewniające bezpieczeństwo pracy KSE. Wykonane analizy wskazują, że nowymi JWCD w KSE powinny być jądrowe bloki  energetyczne, charakteryzujące się, podobnie jak bloki parowe opalane węglem, ciągłością  i stabilnością pracy, ale zapewniające wytwarzanie energii elektrycznej przy zerowej emisji  CO2 i umiarkowanych kosztach w długim horyzoncie czasowym, dzięki niskim kosztom  paliwowym. Jednostkowe, zdyskontowane na 2024 rok, koszty wytwarzania energii  elektrycznej w jądrowych blokach energetycznych z reaktorami PWR są oceniane na ok. 430  zł/MWh. Są one obecnie ok. 1,7-krotnie niższe, niż koszty wytwarzania energii elektrycznej w  gazowo-parowych blokach opalanych gazem ziemnym i ponad 2-krotnie niższe niż koszty wytwarzania energii elektrycznej w parowych blokach opalanych węglem. 

Wdrożenie energetyki jądrowej w Polsce przyczyni się do zapewnienia bezpieczeństwa pracy Krajowego Systemu Elektroenergetycznego i tym samym bezpieczeństwa  elektroenergetycznego Kraju, zmniejszy uzależnienie naszego Kraju od paliw kopalnych,  ustabilizuje w długim horyzoncie czasowym koszty produkcji i tym samym ceny energii  elektrycznej dla odbiorców, obniży znacząco emisje CO2 sektora wytwórczego elektroenergetyki i przybliży nasz Kraj do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Wdrożenie energetyki jądrowej powinno pozwolić na osiągnięcie przez Polskę udziału zeroemisyjnej  produkcji energii elektrycznej, wytwarzanej w elektrowniach wykorzystujących OZE i elektrowniach jądrowych, w wysokości ok.75 procent w 2040 roku i 100 procent w 2050 roku,  zapewniając równocześnie bezpieczeństwo pracy KSE i umiarkowane koszty produkcji energii elektrycznej. 

Naszym zdaniem środki finansowe na realizację Programu energetyki jądrowej w Polsce  powinny być zapewnione przede wszystkim przez ustanowienie Funduszu transformacji  energetycznej, z wpływów budżetowych za opłaty na pozwolenia do emisji CO2 (ok. 30 mld  w 2023 roku), o którym jest mowa w Porozumieniu koalicyjnym, oraz funduszy  otrzymywanych przez Polskę z Unii Europejskiej, na co powinno pozwolić włączenie rozwoju energetyki jądrowej do zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, wnoszącej  istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu. 

Natomiast ważny społecznie problem sprawiedliwej transformacji w procesie odchodzenia  w Polsce od węgla, naszym zdaniem, rozwiązuje Umowa społeczna dla górnictwa podpisana  w dniu 28.05.2021 r. oraz decyzja Komisji Europejskiej z dnia 5.02.2024 r., wyrażająca zgodę  na pomoc publiczną dla regionów węgla brunatnego Konin, Bełchatów i Turów. 

Jerzy Lipka Obywatelski Ruch na Rzecz Energetyki Jądrowej, Przewodniczący Stowarzyszenia 

Piotr Zimniak, Stowarzyszenie na Rzecz Elektrowni Jądrowej na Pomorzu, Prezes Zarządu  

Polacy i Finowie łączą siły przy atomie. Nastąpi wielki transfer wiedzy

Wdrożenie energetyki jądrowej powinno pozwolić na osiągnięcie przez Polskę udziału zeroemisyjnej  produkcji energii elektrycznej, wytwarzanej w elektrowniach wykorzystujących OZE i elektrowniach jądrowych, w wysokości ok.75 procent w 2040 roku i 100 procent w 2050 roku,  zapewniając równocześnie bezpieczeństwo – piszą szefowie organizacji projądrowych do prezydenta i premiera RP. Publikujemy jego treść przekazaną redakcji BiznesAlert.pl w całości.

Obywatelski Ruch na Rzecz Energetyki Jądrowej 

Stowarzyszenie na Rzecz Elektrowni Jądrowej na Pomorzu 

Szanowny Pan 

Andrzej Duda 

Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej 

Szanowny Pan 

Donald Tusk 

Premier Rządu Rzeczpospolitej Polskiej 

Szanowni Panowie, 

Jako organizacje pozarządowe, to znaczy Obywatelski Ruch na rzecz Energetyki  Jądrowej i Stowarzyszenie na Rzecz Elektrowni Jądrowej na Pomorzu, działając w zgodzie  z Polską Racją Stanu, zwracamy się do Szanownych Panów, pełniących Najwyższe Urzędy  w Rzeczpospolitej Polskiej z gorącym apelem o kontynuację i przyspieszenie realizacji  projektów związanych z energetyką jądrową w naszym Kraju, które zostały rozpoczęte  w poprzednich kadencjach Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej. Są to następujące inwestycje: 

1) Elektrownia jądrowa na Pomorzu w gminie Choczewo (Kopalino-Lubiatowo) z trzema  reaktorami AP1000 firmy Westinghouse o łącznej mocy 3 750 MW, realizowana przez  państwową spółkę Polskie Elektrownie Jądrowe Sp. z o.o. w ramach Programu polskiej  energetyki jądrowej (PPEJ), 

2) Elektrownia jądrowa w Pątnowie k/Konina z dwoma reaktorami APR1400 firmy Korea  Hydro and Nuclear Power (KHNP) o łącznej mocy 2 800 MW, realizowana przez spółkę  PGE-PAK Energia Jądrowa, 

3) Elektrownie Jądrowe z małymi reaktorami modułowymi (Small Modular Reactor – SMR),  których proces realizacji inwestycji rozpoczęła między innymi: spółka Orlen Synthos  Green Energy (OSGE), wskazując sześć lokalizacji: Stawy Monowskie k/Oświęcimia,  Dąbrowa Górnicza, Kraków-Nowa Huta, Stalowa Wola, Ostrołęka oraz Włocławek  z reaktorem BWRX- 300 firmy amerykańsko-japońskiej General Electric Hitachi  i KGHM z reaktorem VOYGR amerykańskiej firmy NuScale, 

4) Druga Elektrownia Jądrowa w ramach PPEJ, o niesprecyzowanej jeszcze lokalizacji  i technologii, za której realizację będzie odpowiedzialna również spółka Polskie  Elektrownie Jądrowe Sp. z o.o. 

Wymienione inwestycje są zgodne z interesem publicznym, gdyż mają fundamentalne  znaczenie dla zapewnienia w długiej perspektywie czasowej bezpieczeństwa energetycznego  Polski i powinny mieć status strategicznych inwestycji. 

Uzasadnienie apelu

Potrzeba transformacji energetycznej w Polsce wynika z dążenia Świata do neutralności  klimatycznej oraz podpisania i ratyfikowania przez nasz Kraj Porozumienia klimatycznego  (paryskiego) a także decyzji Rady Europejskiej z grudnia 2020 r. w sprawie redukcji emisji  CO2 w państwach członkowskich Unii Europejskiej do roku 2030 o 55% (Fit for 55), względem  1990 roku, jako etap pośredni na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku.

Na problem kryzysu klimatycznego nałożyły się w ostatnim czasie skutki trwającej od 2 lat  wojny na Ukrainie, przede wszystkim przez wzrost cen paliw kopalnych, co pociąga za sobą  wzrost kosztów energii elektrycznej i ciepła wytwarzanych w elektrowniach  i elektrociepłowniach opalanych paliwami kopalnymi. Problem ten pogłębia jeszcze w ostatnim  czasie wysoki koszt uprawnień do emisji CO2. Do powodów globalnych (międzynarodowych  związanych z kryzysem klimatycznym) doszły w ostatnim czasie zatem powody ekonomiczne, uzasadniające konieczność przeprowadzenia transformacji energetycznej w kierunku  zeroemisyjnego systemu elektroenergetycznego i w następnej kolejności zeroemisyjnych  systemów ciepłowniczych. Celem transformacji energetycznej jest uniezależnienie od paliw  kopalnych. 

Sytuacja Polski jest szczególna, gdyż jeszcze ok. 80% energii elektrycznej i ok. 85% ciepła  systemowego jest wytwarzane w elektrowniach, elektrociepłowniach i ciepłowniach opalanych  paliwami kopalnymi. Poza tym posiadamy znacznie zużyte jednostki wytwórcze, których  średni czas pracy w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym (KSE) przekroczył 35 lat. 

Najpilniejszym problemem w polskiej energetyce jest zatem transformacja energetyczna źródeł  wytwórczych w KSE. Głównym celem transformacji energetycznej źródeł wytwórczych w KSE musi być zmniejszenie uzależnienia od paliw kopalnych. Transformacja ta powinna  opierać się na zasadzie zrównoważonego rozwoju. Do najważniejszych kryteriów  zrównoważonego rozwoju źródeł wytwórczych w KSE należą: (1) zapewnienie bezpieczeństwa  pracy KSE, koniecznego dla zapewnienia ciągłej i niezawodnej dostawy energii elektrycznej  odbiorcom, (2) zapewnienie dostawy energii elektrycznej odbiorcom po przystępnej  (akceptowalnej) cenie, sprzyjającej ekonomicznemu rozwojowi Kraju oraz (3) zapewnienie  ochrony środowiska i przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. Oznacza to, że konieczna  zrównoważona transformacja energetyczna wymaga zbudowania nowego bezpiecznego,  zeroemisyjnego i efektywnego ekonomicznie systemu elektroenergetycznego.  Długoterminowa strategia budowy bezpiecznego, zeroemisyjnego i efektywnego ekonomicznie  systemu elektroenergetycznego w kraju nie posiadającym dużych zasobów  hydroenergetycznych, pozwalających na budowę w systemie elektroenergetycznym elektrowni  wodnych dużej mocy, zapewniających bezpieczną i stabilną jego pracę, musi opierać się na  łączeniu rozwoju energetyki wykorzystującej odnawialne źródła energii (OZE) oraz energetyki  jądrowej. Oparcie budowy nowego zeroemisyjnego systemu elektroenergetycznego wyłącznie na niestabilnych odnawialnych źródłach energii (OZE) nie zapewni bezpieczeństwa  elektroenergetycznego Kraju. 

Potrzeba zapewnienia w długiej perspektywie czasowej wystarczalności (bezpieczeństwa  pracy) KSE, wynika z konieczności zapewnienia ciągłej i niezawodnej dostawy energii  elektrycznej dla przemysłu, transportu, usług i ludności, a zatem zapewnienia bezpiecznego  funkcjonowania wszystkich struktur Państwa. Za bezpieczeństwo pracy KSE odpowiadają  głównie jednostki wytwórcze centralnie dysponowane (JWCD). Obecnie są nimi przede  wszystkim 72 parowe bloki energetyczne opalane węglem kamiennym i brunatnym  o łącznej mocy ok. 23,5 GW. Ich dotychczasowy czas pracy w KSE i w związku z tym  wyeksploatowanie jest jednak znaczne. 22 z tych bloków o łącznej mocy ok. 5 GW pracuje  w KSE już od 41 do 54 lat i będzie musiało być wyłączone z ruchu w czasie najbliższych  dziesięciu, gdyż są praktycznie wyeksploatowane. Pozostałe parowe bloki energetyczne  opalane węglem będą musiały być wyłączone z eksploatacji w czasie następnych piętnastu lat. 

Dlatego głównym wyzwaniem transformacji energetycznej źródeł wytwórczych w KSE,  w najbliższych 25-ciu latach, musi być zsynchronizowanie stopniowego wyłączania z ruchu wyeksploatowanych parowych bloków opalanych węglem, pełniących w KSE funkcje JWCD, zapewniających bezpieczeństwo jego pracy, z włączaniem do KSE nowych jednostek  wytwórczych, mogących pełnić podobne funkcje, zapewniające bezpieczeństwo pracy KSE. Wykonane analizy wskazują, że nowymi JWCD w KSE powinny być jądrowe bloki  energetyczne, charakteryzujące się, podobnie jak bloki parowe opalane węglem, ciągłością  i stabilnością pracy, ale zapewniające wytwarzanie energii elektrycznej przy zerowej emisji  CO2 i umiarkowanych kosztach w długim horyzoncie czasowym, dzięki niskim kosztom  paliwowym. Jednostkowe, zdyskontowane na 2024 rok, koszty wytwarzania energii  elektrycznej w jądrowych blokach energetycznych z reaktorami PWR są oceniane na ok. 430  zł/MWh. Są one obecnie ok. 1,7-krotnie niższe, niż koszty wytwarzania energii elektrycznej w  gazowo-parowych blokach opalanych gazem ziemnym i ponad 2-krotnie niższe niż koszty wytwarzania energii elektrycznej w parowych blokach opalanych węglem. 

Wdrożenie energetyki jądrowej w Polsce przyczyni się do zapewnienia bezpieczeństwa pracy Krajowego Systemu Elektroenergetycznego i tym samym bezpieczeństwa  elektroenergetycznego Kraju, zmniejszy uzależnienie naszego Kraju od paliw kopalnych,  ustabilizuje w długim horyzoncie czasowym koszty produkcji i tym samym ceny energii  elektrycznej dla odbiorców, obniży znacząco emisje CO2 sektora wytwórczego elektroenergetyki i przybliży nasz Kraj do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Wdrożenie energetyki jądrowej powinno pozwolić na osiągnięcie przez Polskę udziału zeroemisyjnej  produkcji energii elektrycznej, wytwarzanej w elektrowniach wykorzystujących OZE i elektrowniach jądrowych, w wysokości ok.75 procent w 2040 roku i 100 procent w 2050 roku,  zapewniając równocześnie bezpieczeństwo pracy KSE i umiarkowane koszty produkcji energii elektrycznej. 

Naszym zdaniem środki finansowe na realizację Programu energetyki jądrowej w Polsce  powinny być zapewnione przede wszystkim przez ustanowienie Funduszu transformacji  energetycznej, z wpływów budżetowych za opłaty na pozwolenia do emisji CO2 (ok. 30 mld  w 2023 roku), o którym jest mowa w Porozumieniu koalicyjnym, oraz funduszy  otrzymywanych przez Polskę z Unii Europejskiej, na co powinno pozwolić włączenie rozwoju energetyki jądrowej do zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, wnoszącej  istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu. 

Natomiast ważny społecznie problem sprawiedliwej transformacji w procesie odchodzenia  w Polsce od węgla, naszym zdaniem, rozwiązuje Umowa społeczna dla górnictwa podpisana  w dniu 28.05.2021 r. oraz decyzja Komisji Europejskiej z dnia 5.02.2024 r., wyrażająca zgodę  na pomoc publiczną dla regionów węgla brunatnego Konin, Bełchatów i Turów. 

Jerzy Lipka Obywatelski Ruch na Rzecz Energetyki Jądrowej, Przewodniczący Stowarzyszenia 

Piotr Zimniak, Stowarzyszenie na Rzecz Elektrowni Jądrowej na Pomorzu, Prezes Zarządu  

Polacy i Finowie łączą siły przy atomie. Nastąpi wielki transfer wiedzy

Najnowsze artykuły