icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Rząd przyjął uchwałę ministerstwa infrastruktury o porcie instalacyjnym offshore w Gdyni

Rada Ministrów przyjęła 30 lipca uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego morskich farm wiatrowych przedłożoną przez ministra infrastruktury. Nawiązuje do programu wyborczego partii rządzącej, czyli Polskiego Ładu, który uwzględnia m.in. inwestycje w farmy wiatrowe. Zgodnie z uchwałą rząd ma stworzyć odpowiednie zaplecze portowe do obsługi morskich farm wiatrowych (MFW) w Porcie Gdynia.

Autorzy uchwały informują, że terminal instalacyjny ma zapewnić rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. – Dzięki niemu uda się m.in. zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne państwa oraz zaktywizować proces rozwoju gospodarki. Działania te realizują cele „Polityki energetycznej Polski do 2040 roku – czytamy.

Zgodnie z treścią uchwały terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych powstanie w Porcie Gdynia. – Przy wyborze lokalizacji terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych wzięto pod uwagę warunki techniczne polskich portów morskich. Istotnym aspektem było także ich położenie, które ma znaczenie z punktu widzenia ekonomicznej efektywności procesów inwestycyjnych w instalacje MFW na Bałtyku. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki wybór Portu Gdynia jest optymalny – czytamy.

Port jest zlokalizowany najbliżej względem pierwszych morskich farm wiatrowych planowanych w ramach projektu polskiego offshore. – Dodatkowo już obecnie Port Gdynia jest wykorzystywany do przeładunków wielu elementów konstrukcyjnych farm wiatrowych – czytamy w argumentacji. Według założeń uchwały, ma być to obiekt poświęcony wyłącznie instalacji MFW. Uchwała zakłada przygotowanie odpowiedniego zaplecza portowego do obsługi morskich farm wiatrowych oraz stworzenie wymaganej infrastruktury w Porcie Gdynia.

Uchwała weszła w życie w dniu jej przyjęcia.

Projekt uchwały ministerstwa klimatu i środowiska

Warto przypomnieć, że podobną uchwałę, wyznaczającą Port Gdynia na port instalacyjny morskich farm wiatrową przygotowało jeszcze w marcu ministerstwo klimatu i środowiska. Wówczas w uzasadnieniu można było przeczytać, że port instalacyjny powstanie w terminie pozwalającym na rozpoczęcie instalowania elektrowni wiatrowych na Morzu Bałtyckim w 2024 roku, tj. zgodnie z przyjętymi harmonogramami obecnie realizowanych projektów tego typu. Zgodnie z wcześniejszym projektem uchwały koszt budowy terminalu instalacyjnego miał zostać pokryty przy udziale środków europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF) do 437 mln euro lub innych środków publicznych oraz własnych podmiotu realizującego budowę terminalu. Uchwała autorstwa ministerstwa klimatu i środowiska miała zostać przyjęta w pierwszym kwartale tego roku.

Komentarz Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej

Prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej Janusz Gajowiecki uznał, że tekst uchwały o porcie instalacyjnym niewiele wnosi do samego procesu. – Z treści uchwały wynika, że nadal będziemy zmagać się z brakiem możliwości obsługi platformy jack -up w kanale portowym oraz obsługi śmigieł na statku instalacyjnym. Wciąż oczekujemy na kluczowy przetarg na teren należący do terminalu kontenerowego BCT Gdynia. Z założeń uchwały nie wynika, aby była już przygotowana koncepcja takiego terminalu. Tymczasem taka dyskusja z producentami turbin wiatrowych i władzami portu w Gdyni jest już za nami. Nadal czekamy także na badania dnia kanału portowego – tłumaczy rozmówca BiznesAlert.pl. Podkreśla, że te uwagi dotyczą całej branży offshore wind.

Bartłomiej Sawicki

Sawicki: Są dwie uchwały o porcie instalacyjnym offshore. Nie obowiązuje żadna

Rada Ministrów przyjęła 30 lipca uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego morskich farm wiatrowych przedłożoną przez ministra infrastruktury. Nawiązuje do programu wyborczego partii rządzącej, czyli Polskiego Ładu, który uwzględnia m.in. inwestycje w farmy wiatrowe. Zgodnie z uchwałą rząd ma stworzyć odpowiednie zaplecze portowe do obsługi morskich farm wiatrowych (MFW) w Porcie Gdynia.

Autorzy uchwały informują, że terminal instalacyjny ma zapewnić rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. – Dzięki niemu uda się m.in. zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne państwa oraz zaktywizować proces rozwoju gospodarki. Działania te realizują cele „Polityki energetycznej Polski do 2040 roku – czytamy.

Zgodnie z treścią uchwały terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych powstanie w Porcie Gdynia. – Przy wyborze lokalizacji terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych wzięto pod uwagę warunki techniczne polskich portów morskich. Istotnym aspektem było także ich położenie, które ma znaczenie z punktu widzenia ekonomicznej efektywności procesów inwestycyjnych w instalacje MFW na Bałtyku. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki wybór Portu Gdynia jest optymalny – czytamy.

Port jest zlokalizowany najbliżej względem pierwszych morskich farm wiatrowych planowanych w ramach projektu polskiego offshore. – Dodatkowo już obecnie Port Gdynia jest wykorzystywany do przeładunków wielu elementów konstrukcyjnych farm wiatrowych – czytamy w argumentacji. Według założeń uchwały, ma być to obiekt poświęcony wyłącznie instalacji MFW. Uchwała zakłada przygotowanie odpowiedniego zaplecza portowego do obsługi morskich farm wiatrowych oraz stworzenie wymaganej infrastruktury w Porcie Gdynia.

Uchwała weszła w życie w dniu jej przyjęcia.

Projekt uchwały ministerstwa klimatu i środowiska

Warto przypomnieć, że podobną uchwałę, wyznaczającą Port Gdynia na port instalacyjny morskich farm wiatrową przygotowało jeszcze w marcu ministerstwo klimatu i środowiska. Wówczas w uzasadnieniu można było przeczytać, że port instalacyjny powstanie w terminie pozwalającym na rozpoczęcie instalowania elektrowni wiatrowych na Morzu Bałtyckim w 2024 roku, tj. zgodnie z przyjętymi harmonogramami obecnie realizowanych projektów tego typu. Zgodnie z wcześniejszym projektem uchwały koszt budowy terminalu instalacyjnego miał zostać pokryty przy udziale środków europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF) do 437 mln euro lub innych środków publicznych oraz własnych podmiotu realizującego budowę terminalu. Uchwała autorstwa ministerstwa klimatu i środowiska miała zostać przyjęta w pierwszym kwartale tego roku.

Komentarz Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej

Prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej Janusz Gajowiecki uznał, że tekst uchwały o porcie instalacyjnym niewiele wnosi do samego procesu. – Z treści uchwały wynika, że nadal będziemy zmagać się z brakiem możliwości obsługi platformy jack -up w kanale portowym oraz obsługi śmigieł na statku instalacyjnym. Wciąż oczekujemy na kluczowy przetarg na teren należący do terminalu kontenerowego BCT Gdynia. Z założeń uchwały nie wynika, aby była już przygotowana koncepcja takiego terminalu. Tymczasem taka dyskusja z producentami turbin wiatrowych i władzami portu w Gdyni jest już za nami. Nadal czekamy także na badania dnia kanału portowego – tłumaczy rozmówca BiznesAlert.pl. Podkreśla, że te uwagi dotyczą całej branży offshore wind.

Bartłomiej Sawicki

Sawicki: Są dwie uchwały o porcie instalacyjnym offshore. Nie obowiązuje żadna

Najnowsze artykuły