AlertŚrodowiskoWykop

Komisja proponuje wycofanie puli uprawień do emisji CO2 z rynku

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans. Fot. Bartłomiej Sawicki

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans. Fot. Bartłomiej Sawicki

W zakresie klimatu i energii Komisja Europejska zaproponowała siedem propozycji legislacyjnych, które wzmacniają i modernizują obecnie działające regulacje, które mają doprowadzić UE do 55-procentowej redukcji emisji CO2 do 2030 roku. Komisja zapowiedziała, że nowy pakiet klimatyczny będzie zakładał dalsze wycofanie uprawień do emisji CO2.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans przyznał, że każdy z krajów ma różne punkty startu, ale każdy z członków będzie musiał uczestniczyć w tym procesie. Zapowiedział, że Komisja będzie wycofywać większą pulę uprawień do emisji CO2 i rozszerzyć ten system na sektory takie jak transport i budownictwo. – Będziemy zaczynać wycofywanie uprawień, aby stworzyć większy system cenowy. W zakresie budownictwa i transportu to są to trudne decyzje. Te sektory także zostaną objęte systemem handlu emisjami. Jednak musimy iść krok dalej, aby osiągnąć poziom 55 procent. Musimy stworzyć system zachęt. Dostawcy paliw będą musieli kupować uprawnienia. Im bardziej ekologiczny transport, tym mniej będą płacić – mówił Timmermans.

Zapowiedział on, że 25 procent dochodów ze sprzedaży tych uprawień będzie szło na Fundusz Klimatyczno–Socjalny, co pozwoli na inwestowanie w czyste rozwiązania. W tym Funduszu będą 72 mld euro. Będzie on mógł wspierać dochody i systemy wsparcia w ogrzewnictwie czy transporcie.

Bartłomiej Sawicki


Powiązane artykuły

Niemieckie ciężarówki boją się opłat za klimat

  Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) wyraziło obawy o wysokie grzywny liczone w miliardach euro ze względu na wygórowane cele...
Warszawa. Fot. Pixabay

Drugi najcieplejszy maj w historii

Maj 2025 roku był drugim najgorętszym w historii pomiarów, a wiosna na półkuli północnej drugą najcieplejszą – wynika z raportu...

Kraków walczy z emisjami. Przyjął Strefę Czystego Transportu

Kraków wprowadza Strefę Czystego Transportu, która będzie obowiązywała od 1 stycznia 2026 roku. Mieszkańcy będą wyłączeni z konieczności przestrzegania przepisów,...

Udostępnij:

Facebook X X X