Innowacje

Kongres 590: Z czym zmaga się polska motoryzacja? O wzajemnym wspieraniu się, o dostępie do krajowego rynku i o roli innowacji

Fot. PGM

To trzy główne zagadnienia, jakie zostały poruszone wczoraj (czwartek, 16 listopada 2017 r.) w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Województwa Podkarpackiego – G2A Arena w miejscowości Rzeszów-Jasionka, podczas Kongresu 590.

Przedmiotem dwóch paneli dyskusyjnych o motoryzacji były zagadnienia z jakimi na co dzień zmagają się polscy producenci części i komponentów samochodowych oraz wyzwania przed jakimi stoją. Uczestnicy tych dyskusji starali się usystematyzować możliwości pomocy dla rodzimych firm z branży motoryzacyjnej, aby mogły one rozwijać się jeszcze efektywniej. Tym bardziej, że aż 80% części produkowanych na potrzeby montażu nowych samochodów pochodzi od niezależnych producentów.

Ten potencjał branży zauważony został i uwzględniony w przygotowanej przez Ministerstwo Rozwoju Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Polska jest jednym z liderów w produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych, a ponad połowa tej produkcji trafia na eksport. – Problemem jest jednak to, że polscy producenci, to często rodzinne, małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie mają szans na konkurowanie z wielkimi koncernami. Większość produktów wytworzonych w Polsce jest sprzedawana i promowana pod markami zagranicznych producentów lub markami własnymi dystrybutorów. Polskie firmy najczęściej są tylko podwykonawcami, nie mając szans na budowanie własnych marek. To powoduje, że mają ograniczone możliwości własnego rozwoju – mówi Adam Sikorski, moderator paneli dyskusyjnych, Prezes Polskiej Grupy Motoryzacyjnej i jednocześnie Prezes PZL Sędziszów SA.

Poza fabrykami zagranicznych koncernów, siłę i konkurencyjność polskiej motoryzacji budują krajowi producenci części i komponentów motoryzacyjnych. Firmy te inwestują w rozwój technologii i linii produkcyjnych, w nowe produkty, w rozwój własnych sieci sprzedaży. Dzięki temu bardzo często oferują najwyższą światową jakość, za co są cenione przez swoich klientów. Mają jednak ograniczony dostęp do rynku – zarówno krajowego jak i zagranicznego. Branża, o której mówi się, że jest kołem zamachowym polskiej gospodarki, mogłaby się znacznie szybciej rozwijać, gdyby firmy chętniej się nawzajem wspierały, chętniej ze sobą współpracowały. Tymczasem w Polsce chociażby organizatorzy przetargów na części zamienne nie zawsze doceniają wysoką jakość krajowej produkcji. – Ponadto znaczącą rolę w budowaniu silnych polskich marek w Polsce i za granicą mogłyby odegrać polskie sieci dystrybucyjne. Jednak tego nie robią. Polskich producentów dopuszczają najchętniej tylko w roli alternatywy dla azjatyckich dostawców części, sprzedawanych pod swoimi markami własnymi. To jednak nie pozwala polskim fabrykom na budowanie swoich marek, na rozwój – wyjaśnia Adam Sikorski z PGM.

W trakcie obu debat poruszone zostały m.in. takie zagadnienia: Jak firmy polskie mogą wspierać siebie nawzajem? Jaka mogłaby być rola administracji publicznej i samorządów w rozwoju branży motoryzacyjnej? Jaką rolę powinni odgrywać Narodowi Czempioni oraz motoryzacyjne sieci dystrybucyjne w budowaniu polskich silnych marek części zamiennych? Dlaczego organizatorzy przetargów nie doceniają wysokiej jakości polskich części zamiennych? Jak wspierane przez nasze państwo inwestycje zagraniczne w Polsce mogłyby równocześnie pomagać rodzimym firmom? Jak rozwijać działalność B+R w przemyśle motoryzacyjnym? Jakie są efekty 1. edycji programu INNOMOTO i co warto zmienić w kolejnych? Jakimi jeszcze narzędziami (poza INNOMOTO) NCBiR może wspierać polskie firmy motoryzacyjne?

W dyskusjach udział wzięli przedstawiciele krajowych fabryk motoryzacyjnych, administracji publicznej i organizacji branżowych, w osobach: prof. dr hab. inż. Maciej Chorowski – dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Andrzej Kensbok – wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu SA, Maciej Srebro – przewodniczący Rady Nadzorczej URSUS BUS SA, Jakub Kowalski – właściciel i prezes SKB DRIVE TECH SA, Jan Tarapata – właściciel i dyrektor ZPH TARAPATA, Roman Kantorski – prezes Polskiej Izby Motoryzacji, Włodzimierz Hrymniak – Dyrektor Departamentu Programów Sektorowych w Polskim Funduszu Rozwoju, Rafał Grzybowski – Członek Zarządu SANOK RUBBER COMPANY SA oraz Michał Gwizda – Partner Zarządzający w CRIDO Taxand.

Polska Grupa Motoryzacyjna


Powiązane artykuły

Starlinki

Lot Polaka ponownie opóźniony. SpaceX walczy z wyciekiem 

Start misji Ax-4, w której udział bierze polski astronauta Sławosz Uznański-Wiśniewski, został ponownie odwołany. Powodem jest wykryty wyciek ciekłego tlenu...
Źródło: Freepik

Nowe podejście USA do eksportu chipów. Polska zyskuje

Departament Handlu Stanów Zjednoczonych ogłosił niedawno wycofanie kontrowersyjnej reguły „dyfuzji AI”, wprowadzonej przez administrację Bidena. Budziła ona sprzeciw wśród czołowych...

Francja zawarła gigantyczne kontrakty na inwestycje w datacenter

Biuro prezydenta Francji podało do informacji publicznej, że Francja zawarła kontrakty na lokalizację nowych datacenter o łącznej mocy 4 GW....

Udostępnij:

Facebook X X X