icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Mroczyński-Smaj: Prosumenci zyskają na nowelizacji prawa energetycznego (WIDEO)

Została znowelizowana ustawa Prawo energetyczne ustawa z 23 września 2016 roku o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Jest to nowa regulacja dostosowująca polskie prawodawstwo do ustawodawstwa UE. Wprowadza ona rozdział 4a Ustawy prawo energetyczne, w której został uregulowany status prawny koordynatora do spraw negocjacji. Co ta zmiana będzie oznaczać dla końcowego odbiorcy?

Alternatywne rozwiązywanie sporów, w skrócie ADR (ang. alternative dispute resolusion) jest typem instytucji, na potrzeby której powstał urząd koordynatora ds. negocjacji. W modelu, który został przyjęty przez polskiego ustawodawcę istnieją inne modele, które są bardziej niekiedy zbliżone do mediacji lub arbitrażu. Model, który został przyjęty daje możliwość koordynatorowi stawiania stronom sporu (przede wszystkim przedsiębiorcy energetycznemu i konsumentowi energii elektrycznej) odpowiedniego rozwiązania. Ułatwione będzie pośredniczenie i moderowanie sporu, który wynikł między stronami.

– Co ważne, nowa instytucja także wchodzi w spory, które wynikają z umów zawieranych między przedsiębiorstwami energetycznymi a prosumentami będącymi konsumentami. Ma to bardzo duże znaczenie jeśli chodzi o zapewnienie także indywidualnego bezpieczeństwa dla konsumentów, czy też prosumentów będących konsumentami. – mówi Łukasz Mroczyński-Szmaj.

Z uwagi na znowelizowany artykuł prawa energetycznego 6c ust. 3, który zabrania przedsiębiorstwu energetycznemu przerwanie dostaw energii elektrycznej w sytuacji, kiedy konsument albo prosument będący konsumentem złożył reklamację, a reklamacja nie została uwzględniona, a następnie zwrócił się on z prośbą o rozpatrzenie sporu przez koordynatora ds. negocjacji. Do momentu wyczerpania postępowania przed koordynatorem, przedsiębiorstwo energetyczne nie może zaprzestać dostaw energii elektrycznej.

Krótko mówiąc, gospodarstwom domowym i firmom została zapewniona ciągłość dostaw. – Przy czym chodzi tutaj tylko i wyłącznie o tych odbiorców będących tylko konsumentami, więc jest to aspekt, który wyróżnia tę regulację. Nie tyczy się on odbiorców przemysłowych – uściśla Mroczyński-Szmaj.

W dniach 24 i 25 kwietnia 2017 roku na Politechnice Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza odbyła się II edycja cyklicznej Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”, organizowanej przez Katedrę Ekonomii Wydziału Zarządzania Politechniki Rzeszowskiej im. I. Łukasiewicza, Instytut Polityki Energetycznej im. I. Łukasiewicza oraz Studenckie Koło Naukowe „Eurointegracja”.

Została znowelizowana ustawa Prawo energetyczne ustawa z 23 września 2016 roku o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Jest to nowa regulacja dostosowująca polskie prawodawstwo do ustawodawstwa UE. Wprowadza ona rozdział 4a Ustawy prawo energetyczne, w której został uregulowany status prawny koordynatora do spraw negocjacji. Co ta zmiana będzie oznaczać dla końcowego odbiorcy?

Alternatywne rozwiązywanie sporów, w skrócie ADR (ang. alternative dispute resolusion) jest typem instytucji, na potrzeby której powstał urząd koordynatora ds. negocjacji. W modelu, który został przyjęty przez polskiego ustawodawcę istnieją inne modele, które są bardziej niekiedy zbliżone do mediacji lub arbitrażu. Model, który został przyjęty daje możliwość koordynatorowi stawiania stronom sporu (przede wszystkim przedsiębiorcy energetycznemu i konsumentowi energii elektrycznej) odpowiedniego rozwiązania. Ułatwione będzie pośredniczenie i moderowanie sporu, który wynikł między stronami.

– Co ważne, nowa instytucja także wchodzi w spory, które wynikają z umów zawieranych między przedsiębiorstwami energetycznymi a prosumentami będącymi konsumentami. Ma to bardzo duże znaczenie jeśli chodzi o zapewnienie także indywidualnego bezpieczeństwa dla konsumentów, czy też prosumentów będących konsumentami. – mówi Łukasz Mroczyński-Szmaj.

Z uwagi na znowelizowany artykuł prawa energetycznego 6c ust. 3, który zabrania przedsiębiorstwu energetycznemu przerwanie dostaw energii elektrycznej w sytuacji, kiedy konsument albo prosument będący konsumentem złożył reklamację, a reklamacja nie została uwzględniona, a następnie zwrócił się on z prośbą o rozpatrzenie sporu przez koordynatora ds. negocjacji. Do momentu wyczerpania postępowania przed koordynatorem, przedsiębiorstwo energetyczne nie może zaprzestać dostaw energii elektrycznej.

Krótko mówiąc, gospodarstwom domowym i firmom została zapewniona ciągłość dostaw. – Przy czym chodzi tutaj tylko i wyłącznie o tych odbiorców będących tylko konsumentami, więc jest to aspekt, który wyróżnia tę regulację. Nie tyczy się on odbiorców przemysłowych – uściśla Mroczyński-Szmaj.

W dniach 24 i 25 kwietnia 2017 roku na Politechnice Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza odbyła się II edycja cyklicznej Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”, organizowanej przez Katedrę Ekonomii Wydziału Zarządzania Politechniki Rzeszowskiej im. I. Łukasiewicza, Instytut Polityki Energetycznej im. I. Łukasiewicza oraz Studenckie Koło Naukowe „Eurointegracja”.

Najnowsze artykuły