AlertEnergetykaGaz.

Na statkach napędzanych LNG dochodzi do wycieków metanu (WIDEO)

Pierwsza dostawa LNG do Polski w ramach długoterminowego kontraktu PGNIG z Cheniere Energy fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Pierwsza dostawa LNG do Polski w ramach długoterminowego kontraktu PGNIG z Cheniere Energy fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Obrazy w podczerwieni pokazują niespalony metan – silny gaz cieplarniany – uwalniany z rzekomo „zielonych” statków na LNG – pokazuje nowe dochodzenie przeprowadzone przez Transport & Environment (T&E). Organizacja uważa, że europejscy politycy igrają z ogniem w swoim wsparciu dla LNG. W ciągu 20 lat od uwolnienia do atmosfery metan jest ponad 80 razy groźniejszym gazem cieplarnianym niż dwutlenek węgla.

Wycieki metanu

– Europa ma brudny sekret na morzu. Promując statki LNG, europejscy decydenci skazują nas na przyszłość z kopalnym gazem ziemnym. Statki mogą być pomalowane na zielono, ale prawda jest taka, że ​​większość statków LNG dostępnych obecnie na rynku jest bardziej szkodliwa dla klimatu niż statki paliwa na inne kopalne, które mają zastąpić – powiedziała Delphine Gozillon, ekspertka ds. żeglugi w T&E. Organizacja podaje, że wycieki występują w całym łańcuchu dostaw gazu ziemnego.

Około 80 procent LNG jest obecnie spalane w silniku o gorszych całkowitych emisjach gazów cieplarnianych niż w tradycyjnych silnikach napędzanych olejem opałowym. Wskazują na to smugi emisji, które wznoszą się w niebo i pozostają tam przez długi czas. T&E przeprowadziło dochodzenie w pogodny listopadowy dzień w porcie Rotterdam przy użyciu kamery na podczerwień ze specjalnym filtrem do wykrywania gazów węglowodorowych. Ponieważ LNG składa się zazwyczaj w 90 procentach z metanu, wszelkie niespalone paliwo, które przedostaje się przez silnik, będzie również składać się głównie z gazu powodującego ocieplenie klimatu.

W zeszłym roku UE zaproponowała docelowe poziomy emisji dla paliw żeglugowych, które zmusiłyby armatorów do odejścia od oleju opałowego, który jest obecnie najczęściej używanym paliwem żeglugowym. Ostatnia analiza T&E pokazuje, że ponad dwie trzecie nowych statków może być zasilanych LNG od 2025 roku. Podniosłoby to udział LNG z szacowanych obecnie 6 procent do ponad jednej piątej wszystkich paliw żeglugowych w Europie do 2030 roku.

Transport&Environment/Michał Perzyński


Powiązane artykuły

AI

Bitwa o AI. Zadecydują cena prądu i emisje

Rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową dla AI grozi wzrostem emisji CO2. Niemieccy urzędnicy obawiają się, że centra danych mogą przenosić...
Niemcy, sieć elektroenergetyczna. Źródło: Freepik

Fala upałów i awarie. U Niemców coraz częściej gaśnie światło

Lokalne blackouty stają się tego lata plagą niemieckiej prowincji. Powodem przerw w dostawach prądu są najczęściej awarie kabli i mniejszych...
Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej Urzędem Miasta Bydgoszczy, 4 bm. Konferencja dot. wsparcia finansowego na działania związane z rekultywacją wielkoobszarowych terenów poprzemysłowych i adaptacją do zmian klimatu, a także rządowego wsparcia dla terenów po dawnym Zachemie. (jm) PAP/Tytus Żmijewski

Inwestycje w wielkoskalowe OZE mniejsze niż zakłada ministerstwo klimatu

Inwestycje w duże farmy fotowoltaiczne istotnie zwolniły. Moc nowych instalacji, którym koncesje wydał w półroczu 2025 roku Urząd Regulacji Energetyki...

Udostępnij:

Facebook X X X