NASA kończy prace nad samolotem kosmicznym X-59. Jest on zdolny do latania z prędkością większą niż prędkość dźwięku bez charakterystycznego huku naddźwiękowego.
X-59 – nowe dzieło NASA
Będzie to pierwszy pilotowany samolot z serii X-plane (serii eksperymentalnych samolotów stworzonych przez NASA, nierzadko owianych tajemnicą), który NASA wypuści na rynek od ponad 30 lat. Może on również zwiastować nową erę w szybkich podróżach kosmicznych, ponieważ próbuje rozwiązać problemy, które nękały poprzednie tego typu projekty, jak Concorde. Zwykle naddźwiękowe samoloty wywołują głośny huk, gdy osiągają prędkość dźwięku, w wyniku czego zakazano im latania nad zaludnionymi obszarami. Jednak twórcy X-59 zapewniają, że ich dzieło będzie latać o wiele ciszej.
Samolot, którego pełna nazwa brzmi X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST) – jest budowany przez firmę Lockheed Martin, która będzie pracować nad ukończeniem go przed testami. Po raz pierwszy wzbije się on w powietrze w 2020 roku, a regularne loty mają zacząć się rok później.
NASA twierdzi, że w nowym samolocie przy przekraczaniu bariery dźwięku odczuwalne będzie jedynie „delikatne uderzenie”, lub może ono wcale nie być słyszalne. Ma się udać to osiągnąć ze względu na swój precyzyjny kształt, który wygląda jak jeszcze ostrzejsza wersja Concorde. X-59 ma latać tak szybko, jak sugeruje jego futurystyczny wygląd, z prędkością przelotową 1,42 macha, czyli 1739 kilometrów na godzinę.
The Independent/Michał Perzyński
Fijoł: Branża lotnicza potrzebuje innowacji, by przyciągać „piękne umysły”