W Norwegii trwa Arendalsuka, czyli doroczne tygodniowe wydarzenie w Arendal, mające przybliżyć obywatelom kwestie związane z polityką i gospodarką. W tym czasie każdy może spotkać się z najbardziej wpływowymi politykami, przedstawicielami świata biznesu czy przemysłu. Wiele miejsca w tegorocznych debatach poświęcono energetyce, transportowi i przemysłowi – pisze Agata Rzędowska, redaktor BiznesAlert.pl
Rywalizacja gmin
Nie powinno dziwić, że w czasie debat i prezentacji poruszane było zagadnienie elektryfikacji transportu. 14 sierpnia 2018 roku zaprezentowano wyniki rywalizacji pomiędzy czterema norweskimi gminami, które realizują najambitniejsze plany rozwoju elektromobilności pojazdów elektrycznych. Tymi gminami są: Oslo, Bergen, Trondheim oraz Stavanger.
Walka z zanieczyszczeniami w miastach
Zanieczyszczenia spowodowane transportem i ruchem drogowym są jednymi z największych wyzwań dla norweskich miast. Norweskie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych CICERO (Center for International Climate and Environmental Research Oslo) oraz Arendalsuka oceniły rywalizację między gminami i przyznały tytuł Norweskiej Stolicy Pojazdów Elektrycznych w 2018 roku. Przedstawiciele gmin prezentowali osiągnięcia w dziedzinie promocji zeroemisyjnych rozwiązań, budowy infrastruktury i udostępniania miejsc do ładowania. W poprzednim roku Oslo wygrało rywalizację przed Bergen, trzecie miejsce należało do Trondheim, a na ostatnim znalazło się Stavanger.
Zwycięzca
W tym roku tytuł Norweskiej Stolicy Pojazdów Elektrycznych został przyznany Bergen. Punktacja przedstawiała się następująco:
- Bergen – 26 punktów
- Oslo – 25 punktów
- Stavanger – 17 punktów
- Trondheim – 15 punktów.
Widać zmiany
Zanim wręczono statuetkę, Christina Bu – przewodnicząca Stowarzyszenia Pojazdów Elektrycznych, podsumowała zmagania. Oto wybrane dane z przedstawionej prezentacji.
Udział samochodów elektrycznych w rynku sprzedaży samochodów osobowych w pierwszej połowie 2018 roku:
- Oslo – 38%
- Bergen – 33%
- Stavanger – 30%
- Trondheim – 27%
Zwiększenie liczby punktów ładowania w ciągu roku:
- Trondheim z240 do 294 (22,5%)
- Oslo z 1941 do 2075 (6,9%)
- Stavanger z 150 do 160 (6,7%)
- Góry z 435 do 446 (2,5%)
Liczba samochodów przypadających na szybką ładowarkę:
- Trondheim – 288
- Bergen – 414
- Oslo – 425
- Stavanger – 623
Zmiany w liczbie szybkich ładowarek między lipcem 2017 a lipcem 2018:
- Trondheim z 15 do 22 (46,7%)
- Stavanger z 5 do 7 (40%)
- Oslo z 59 do 74 (25,4%)
- Bergen z 34 do 36 (5,9%)