Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8013
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8009
  6. 8010
  7. 8011
  8. 8012
  9. 8013
  10. 8014
  11. 8015
  12. 8016
  13. 8017
  14. ...
  15. 8220
  16. 8221
  17. 8222

Polaczek: Szeroki tor do Wiednia ewenementem od strony prawnej

Rosjanie od dłuższego czasu nie ukrywają, że zależy im na utworzeniu nowego korytarza transportowego łączącego Daleki Wschód z Europą Środkową. Projekt ma przedłużyć szeroki tor z Rosji przez Ukrainę do Słowacji, z pominięciem Polski, o odcinek do Austrii. W ten sposób polskie górnictwo straci atut w postaci renty geograficznej – ocenił dla portalu wnp.pl Paweł Podsiadło, prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa.

Wójcik: Globalny rynek energii na krawędzi zmian

KOMENTARZ

Teresa Wójcik

Redaktor BiznesAlert.pl

Rewolucja łupkowa w USA staje się rewolucją energetyczną w skali globalnej. Przyniosła konsekwencje nie tylko gospodarcze, ale także szeroko zakrojone konsekwencje geopolityczne.

Mazurczak: Jak zwiększyć efektywność nadzoru bez NOKE?

Podejrzenia korupcyjne, niedostateczny nadzór nad środowiskiem naturalnym i firmy, które nie wywiązują się ze swoich zobowiązań zawartych w koncesjach na poszukiwanie gazu łupkowego, to wnioski z niedawno opublikowanego raportu NIK. Ten obraz branży miała zmienić nowelizacja Prawa geologicznego i górniczego. Tak się jednak nie stanie ponieważ rząd zrezygnował z jednego z filarów tej ustawy – alarmuje redaktor naczelny Gazlupkowy.pl Marcin Mazurczak.

– W opinii rządu obowiązujące przepisy nie zapewniają odpowiedniego nadzoru nad firmami  poszukującymi gazu łupkowego. Piotr Woźniak, były główny geolog kraju, stwierdził swego czasu, że ok. 10% obecnych koncesjonariuszy nie zachowa swoich koncesji po wprowadzeniu nowych przepisów – wskazuje. – Aktywne poszukiwania gazu łupkowego w Polsce prowadzi 14 spośród 36 firm posiadających koncesje. Reszta ciągle deklaruje, że coś robi. W tym roku  wygasa 45 koncesji udzielonych przez Ministerstwo Środowiska na poszukiwanie gazu łupkowego. W praktyce jednak firmy będą mogły wnioskować o ich przedłużenie. Wiele z nich zapewne to zrobi, ponieważ samo posiadanie koncesji może poprawić ich notowania na giełdzie. Poza tym poprzez sprzedanie spółki córki posiadającej koncesję firma matka może sporo zarobić.

– Powołanie NOKE mogłoby rozwiązać ten problem. Nadrzędnym celem NOKE miało być zapewnienie długotrwałej, zrównoważonej gospodarki złożami węglowodorów. Wraz ze zmianą ministra środowiska i głównego geologa kraju polski rząd uznał, że te funkcje mogą sprawować już istniejące urzędy. Jak pokazuje jednak raport NIK do tej pory robiły one to w sposób niewystarczający. Niewystarczający był nadzór Ministra Środowiska, PIG-PIB i Wyższego Urzędu Górniczego nad podległymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi w zakresie zagadnień związanych z poszukiwaniem i/lub rozpoznawaniem złóż gazu łupkowego – czytamy w raporcie NIK. Czy mamy gwarancję, że wraz ze zwiększeniem kardy poprawią one swoją efektywność? – zastanawia się Mazurczak.

Źródło: Gazlupkowy.pl

Mikusek: W przyszłym tygodniu nowela prawa łupkowego na rządzie

W przyszłym tygodniu Rada Ministrów powinna zająć się projektem nowelizacji Prawa geologicznego i górniczego – powiedział PAP rzecznik resortu środowiska Paweł Mikusek.

Żmijewski: Potrzebujemy profesjonalizmu w energetyce jądrowej

KOMENTARZ

Prof. Krzysztof Żmijewski, 

Politechnika Warszawska

Energetyka jądrowa budzi ogromne emocje, ale tu nie jest potrzebny entuzjazm, a   profesjonalizm. 

Obliczenia

Realizacja Polskiego Programu Energetyki Jądrowej (PPEJ),  przyjętego w końcu stycznia przez rząd to budowa dwu elektrowni jądrowych o łącznej mocy 6000 – 6400 MW do 2030r. Oznacza to wydanie ogromnej kwoty wg. PPEJ co najmniej 24 -28.8 mld euro na same tylko elektrownie. Pomnóżmy to X 4 – to już ponad 100 mld zł.  plus jeszcze trochę na towarzyszącą infrastrukturę oraz niezbędne sieci  przesyłowe. Wychodzi, że jedna elektrownia  to ponad 50 mld zł. , które musi wydać inwestor.  Te „plus trochę” będzie z innego budżetu , nie od głównego inwestora, ale będą to również nasze, obywateli, pieniądze. Do obciążenia  obywateli  trzeba doliczyć marżę zysku, VAT i akcyzę. Wszystko to będzie decydować o ostatecznej cenie prądu  z elektrowni jądrowych. Czyli nie będzie to prąd tani.

Nota bene przeprowadzona przeze mnie analiza kosztów inwestycyjnych zakontraktowanych EJ w UE i USA wskazuje, iż przyjęta przez PPEJ cena 4 mln euro/MW jest bardzo mocno zaniżona. Nakład realny to 5,34 mln euro/MW (średnia z 11 inwestycji).

Skąd wziąć środki na tę inwestycję?  Środki własne branży (EBITDA) to  ok. 12,5 mld zł.  Potencjał kredytowy naszego inwestora energetycznego jest niski, banki żeby ewentualnie udzielić kredytu będą żądać gwarancji państwa.   Kontrakt na budowę elektrowni dwublokowej w Wielkiej Brytanii opiewał na 14 mld funtów, czyli 70 mld zł (plus 2 mld euro za teren i przygotowanie infrastruktury),  potwierdza się , że energia atomowa to niestety nie jest  rozwiązanie tanie.  Z danych zawartych w PPEJ wynika, że 1 MWh energii wytworzonej w pierwszym polskim reaktorze atomowym będzie kosztować w 2025 roku, kiedy elektrownia ruszy, około 64,4 euro czyli 267,9 zł. Z naszych analiz opartych na rynku brytyjskim wynika, że faktyczne koszty powinny być o około 70 proc. wyższe i raczej w przyszłości nie spadną, energia elektryczna z nowych elektrowni jądrowych w Wielkiej Brytanii ma kosztować 92,5 funta za MWh, choć to i tak, niż kosztowałaby w Polsce, gdzie nie ma – jak na Wyspach – infrastruktury. Podstawowe pytanie brzmi: jak zapewnić opłacalność  elektrowni atomowej? Powtarzam,  potrzebne będzie zewnętrzne finansowanie, a żaden bank nie da kredytu, jeśli nie będzie wiedzieć, czy produkcja prądu się opłaca. Wracam do ceny prądu.  To nie tylko polski problem. Nad tym samym głowią się Brytyjczycy. Przecież zawierana jest długoterminowa umowa na dostawy po określonej cenie, która daje inwestorom zwrot na inwestycji. Jeśli cena spadnie poniżej tego poziomu, dopłaca państwo. Sęk w tym, że to ingerencja państwa w cenę, czego nie chce Komisja Europejska. Wydawanie miliardów złotych jest łatwe, ale skądś je trzeba wziąć. Nie widzę takiej możliwości.  Nie ma jej też w rządowym dokumencie PPEJ, nie ma deklaracji, w jaki sposób ma zostać sfinansowana budowa i jak państwo ma zamiar pomóc.  A bez tej pomocy elektrownia jądrowa nie powstanie.

Piechociński: Inwestycja ArcelorMittal Poland przyczyni się do modernizacji infrastruktury kolejowej

Nowa inwestycja o wartości 140 mln zł to strategiczny dla koncernu projekt, który bez wątpienia przyczyni się do modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej, a także zwiększy bezpieczeństwo w tym obszarze – powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński podczas oficjalnego otwarcia instalacji do produkcji długiej szyny w hucie ArcelorMittal Poland. Uroczystość odbyła się 24 lutego 2014 r. w Dąbrowie Górniczej.

Adamczewski: Ustawa antywiatrakowa to błąd

0

W mediach trwa dyskusja czy projekt nowelizacji prawa budowlanego sprzyja elektrowniom wiatrowym. Inwestorzy budujący farmy wiatrowe oceniają, że ustawa autorstwa posłów PiS narzuca wyśrubowane wymogi co w praktyce  uniemożliwia stawianie nowych inwestycji.

Neidek: PKP Cargo – lokalnie korekta, ale…

0

 Debiuty giełdowe sprywatyzowanych spółek opłaciły się – informuje Puls Biznesu. Przykładem może być sukces PKP CARGO.

Petru: Niech polskie elektrownie jądrowe powstaną za pieniądze z UE

0

Ryszard Petru, przewodniczący Towarzystwa Ekonomistów Polskich powiedział w rozmowie z „Rzeczpospolitą”, że dialog klimatyczny pomiędzy Europą a Polską wygląda obecnie jak coraz mocniejsze okopywanie się na swoich pozycjach.

Madrjas: Szerokie tory do Włoch – może za kilkanaście lat

Rosjanie od dłuższego czasu nie ukrywają, że zależy im na utworzeniu nowego korytarza transportowego łączącego Daleki Wschód z Europą Środkową. Projekt ma przedłużyć szeroki tor z Rosji przez Ukrainę do Słowacji, z pominięciem Polski, o odcinek do Austrii. W ten sposób polskie górnictwo straci atut w postaci renty geograficznej – ocenił dla portalu wnp.pl Paweł Podsiadło, prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa.