EnergetykaInfrastrukturaKolejeWęgiel. energetyka węglowaWszystko

Purwin: Celem planów akwizycyjnych PKP Cargo jest dywersyfikacja przewozów

PKP Cargo prowadzi działania, aby odpowiedzieć na zwiększone zapotrzebowanie na usługi przewozowe spółki na jesieni. W tym roku firma odda do dyspozycji klientów 3 tys. węglarek więcej niż rok temu. Ponadto PKP Cargo systematycznie monitoruje rynek pod kątem akwizycji. Jednak obecnie żadne rozmowy w tym kierunku nie są mocno zaawansowane.

– W tym roku będziemy mieli do dyspozycji ponad 28 tysięcy węglarek, o 15 procent więcej
niż w ubiegłym roku – szacuje Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo. Jego firma chce jak najlepiej przygotować się do obsługi klientów i zminimalizować efekty licznych remontów na polskich torach, na które nie ma żadnego wpływu.

– Dlatego równolegle ze zwiększaniem liczebności parku taborowego, od dłuższego czasu
rozmawiamy z naszymi klientami – twierdzi dalej Adam Purwin. – I zachęcamy ich do równomiernego rozłożenia planowanych przewozów na cały rok, żeby dać sobie szansę na skuteczne zrealizowanie wszystkich zleceń.

Według Purwina PKP Cargo systematycznie obserwuje rynek pod kątem fuzji i przejęć, prowadzi nawet rozmowy z kilkoma podmiotami. Jest jednak za wcześnie, by mówić o szczegółach. Spółka ma bardzo mocną pozycję na rynku przewozów węgla czy kruszyw, poszukuje więc podmiotów, mogących wzmocnić potencjał spółki w pozostałych segmentach branży.

– Nasze IPO i wycena spółki pokazuje, że rynek przewozów kolejowych jest atrakcyjny – wyjaśnił Purwin. – Celem naszych planów akwizycyjnych jest dywersyfikacja przewozów, szukamy możliwości zarówno w kraju, jak i za granicą.

W opinii szefa PKP Cargo spółka posiada obecnie 700-800 mln zł gotówki, jest praktycznie niezadłużona. Dlatego w przypadku akwizycji w pierwszej kolejności będzie korzystać ze środków własnych, co – jak zaznaczył – nie wyklucza wypłaty dywidendy w kolejnych latach. – Myślimy oczywiście także o finansowaniu dłużnym, bankowym czy np. z EBI. Bardzo poważnie myślimy także emisji obligacji, a jej wielkość może uzasadniać jej uplasowanie w euro. Jednak wszelkie decyzje zapadną po zmaterializowaniu się akwizycji – stwierdził Purwin.

Źródło: PKP Cargo/ISB News


Powiązane artykuły

Prof. Jakub Kupecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ). Fot. Ministerstwo przemysłu

Reaktor Maria ma nowego dyrektora. Zaczyna od września

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że nowym dyrektorem Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), sprawującego pieczę nad Reaktorem Maria, będzie prof. Jakub Kupecki....

Orlen pomógł Czechom zerwać z rosyjską ropą

Koncern poinformował, że od marca 2025 roku wszystkie jego rafinerie korzystają z ropy naftowej spoza Rosji. Ostatnia dostawa została zrealizowana...

Austria wydała w 2024 roku 10 miliardów euro na paliwa kopalne

W zeszłym roku do Austrii importowano paliwa kopalne za kwotę 10 miliardów euro. Ropa i gaz pochodziły m.in. z Kazachstanu,...

Udostępnij:

Facebook X X X